2018-05-17 21:37

2018-05-17 21:37

State of Decay 2 - Livlös zombieuppföljare

Action

State of Decay 2Xbox One/WindowsUndead Labs. Åldersmärkning: 18
Betyg:

Jag är en ganska förlåtande person. Tekniska brister i ett spel är jag ofta beredd att ha överseende med, så länge det har intressanta idéer, atmosfär, eller säger något viktigt. State of Decay var ett överlevnadsspel i en öppen värld full med ruttnande zombier. Det största hotet i den världen var dock buggar, hemsk bilduppdatering och allmänt tröga kontroller. Ändå gillade jag det, för det gjorde sin egen grej i en överbefolkad genre.

State of Decay 2 försöker ta samma koncept och expandera det, men lyckas egentligen inte förbättra så himla mycket. Och plötsligt är det mycket svårare att förlåta bristerna när så få av dem åtgärdats sedan sist.

Grundkonceptet är fortfarande bra. Du börjar med ett par karaktärer, skaffar en bas och börjar bygga upp en stark grupp av överlevare. Med tiden uppgraderar du din bas, skaffar fler följare och etablerar utposter. Alla överlevarna i din bas är spelbara så du kan hela tiden växla mellan dem efter eget tycke. Eller, för den delen, spela tillsammans med upp till fyra vänner online. Det är ett utmärkt tillskott, men det gör inte tillräckligt för att motverka känslan av likstelhet.

De tekniska bristerna är fortfarande uppenbara, och spelets långsamma tempo och evinnerliga samlargrindande känns betydligt tjatigare den här gången. Vi har ju redan gjort det här, trots allt. Och utan nyhetens behag kryper bristerna närmre inpå och blir svårare att ha överseende med. För den som inte redan spelat första spelet kanske State of Decay 2 kan vara mer givande. Kanske hoppades jag på för mycket, men det är samtidigt rimligt att ha vissa förväntningar på en uppföljare.

Förutom tekniken brister även berättandet rejält, med det sämsta röstskådespeleriet jag hört på länge. Det blir skrattretande, utan att för den skull vara roligt. I slutänden har jag svårt att känna något för karaktärerna, för världen de bor i, och för deras kamp för överlevnad. State of Decay 2 är lite för dött för att inspirera någon överlevnadsinstinkt i mig. Synd på ett koncept som fortfarande har gott om potential.

Joakim Kilman

Jag är en ganska förlåtande person. Tekniska brister i ett spel är jag ofta beredd att ha överseende med, så länge det har intressanta idéer, atmosfär, eller säger något viktigt. State of Decay var ett överlevnadsspel i en öppen värld full med ruttnande zombier. Det största hotet i den världen var dock buggar, hemsk bilduppdatering och allmänt tröga kontroller. Ändå gillade jag det, för det gjorde sin egen grej i en överbefolkad genre.

State of Decay 2 försöker ta samma koncept och expandera det, men lyckas egentligen inte förbättra så himla mycket. Och plötsligt är det mycket svårare att förlåta bristerna när så få av dem åtgärdats sedan sist.

Grundkonceptet är fortfarande bra. Du börjar med ett par karaktärer, skaffar en bas och börjar bygga upp en stark grupp av överlevare. Med tiden uppgraderar du din bas, skaffar fler följare och etablerar utposter. Alla överlevarna i din bas är spelbara så du kan hela tiden växla mellan dem efter eget tycke. Eller, för den delen, spela tillsammans med upp till fyra vänner online. Det är ett utmärkt tillskott, men det gör inte tillräckligt för att motverka känslan av likstelhet.

De tekniska bristerna är fortfarande uppenbara, och spelets långsamma tempo och evinnerliga samlargrindande känns betydligt tjatigare den här gången. Vi har ju redan gjort det här, trots allt. Och utan nyhetens behag kryper bristerna närmre inpå och blir svårare att ha överseende med. För den som inte redan spelat första spelet kanske State of Decay 2 kan vara mer givande. Kanske hoppades jag på för mycket, men det är samtidigt rimligt att ha vissa förväntningar på en uppföljare.

Förutom tekniken brister även berättandet rejält, med det sämsta röstskådespeleriet jag hört på länge. Det blir skrattretande, utan att för den skull vara roligt. I slutänden har jag svårt att känna något för karaktärerna, för världen de bor i, och för deras kamp för överlevnad. State of Decay 2 är lite för dött för att inspirera någon överlevnadsinstinkt i mig. Synd på ett koncept som fortfarande har gott om potential.

Joakim Kilman

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.