2018-04-26 18:18

2018-04-26 18:19

The Swords of Ditto - Charmerande munsbitsäventyr

Actionäventyr

The Swords of Ditto
PS4/Windows
Onebitbeyond
Åldersmärkning: 7
Betyg:

Nintendo har egentligen aldrig blivit riktigt utmanade när det gäller de klassiska Zelda-spelen. Det finns för all del gott om actionäventyr och actionrollspel med liknande upplägg, men till skillnad från många andra populära spel (Doom-kloner var ett begrepp under lång tid, till exempel) har vi inte fått många regelrätta kopior.

The Swords of Ditto är inte heller en rak kopia, men det är en smart och charmerande uppdatering av gamla Zelda: A Link to the Past, men med roguelite-inslag. Att göra ett spel av den enorma storlek som ett Zelda-spel ofta har kräver dock resurser, och för en mindre utvecklare är det svårt att ro ett sådant projekt i land. Lösningen den här gången är att göra äventyret till små munsbitar där varje omgång tar ungefär en timme. Antingen räddar du världen och det blir 100 år av frid och lycka, eller så förlorar du och det blir misär och förtryck.

Oavsett om du dör eller besegrar ondskan så tar nästa hjälte vid 100 år senare, och äventyret fortsätter. Om du vann förra omgången är världen ljus och välmående, om du förlorade är allt nedgånget och trasigt och folk är aningen gnälliga. The Swords of Ditto är fullt av liknande detaljer.

Även om det blir en del repetition (spelet envisas med att förklara samma saker om och om igen in absurdum) så finns också ett långsiktigt mål att bryta cykeln och mota bort ondskan för gott. Det finns också många olika verktyg, förmågor, vapen och hemligheter att upptäcka så det finns en del att se här. The Swords of Ditto är svårt charmigt och trivsamt, särskilt om du spelar med en kompis i lokal co-op, och lyckas göra sin egen grej av ett väldigt bekant recept. Nintendo ska nog känna sig utmanade.

Joakim Kilman

Nintendo har egentligen aldrig blivit riktigt utmanade när det gäller de klassiska Zelda-spelen. Det finns för all del gott om actionäventyr och actionrollspel med liknande upplägg, men till skillnad från många andra populära spel (Doom-kloner var ett begrepp under lång tid, till exempel) har vi inte fått många regelrätta kopior.

The Swords of Ditto är inte heller en rak kopia, men det är en smart och charmerande uppdatering av gamla Zelda: A Link to the Past, men med roguelite-inslag. Att göra ett spel av den enorma storlek som ett Zelda-spel ofta har kräver dock resurser, och för en mindre utvecklare är det svårt att ro ett sådant projekt i land. Lösningen den här gången är att göra äventyret till små munsbitar där varje omgång tar ungefär en timme. Antingen räddar du världen och det blir 100 år av frid och lycka, eller så förlorar du och det blir misär och förtryck.

Oavsett om du dör eller besegrar ondskan så tar nästa hjälte vid 100 år senare, och äventyret fortsätter. Om du vann förra omgången är världen ljus och välmående, om du förlorade är allt nedgånget och trasigt och folk är aningen gnälliga. The Swords of Ditto är fullt av liknande detaljer.

Även om det blir en del repetition (spelet envisas med att förklara samma saker om och om igen in absurdum) så finns också ett långsiktigt mål att bryta cykeln och mota bort ondskan för gott. Det finns också många olika verktyg, förmågor, vapen och hemligheter att upptäcka så det finns en del att se här. The Swords of Ditto är svårt charmigt och trivsamt, särskilt om du spelar med en kompis i lokal co-op, och lyckas göra sin egen grej av ett väldigt bekant recept. Nintendo ska nog känna sig utmanade.

Joakim Kilman

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.