2018-02-02 06:00

2018-02-02 06:00

Monsterjakt i stort format

Actionrollspel

Monster Hunter World
PS4/Xbox One
Capcom
Åldersmärkning: 16
Betyg:

Det var på tiden att Monster Hunter-serien tog klivet upp på stora skärmar igen. De bärbara utgåvorna är för all del bra, men det började bli lite tjatigt att få i princip samma spel om och om igen på 3DS. Dessutom gör sig enorma dinosaurieliknande monster bättre i ett större format.

Monster Hunter World har, förutom ett ännu tydligare fokus på onlinemultiplayer, även en något mer nybörjarvänlig design. Egentligen innebär det bara att spelet är bättre på att förklara sina ibland ganska komplicerade spelsystem, samt att en del av de mest tröttsamma och föråldrade inslagen strömlinjeformats.

Till exempel har du numera alltid slipsten, hackor och andra grundläggande utrustning till hands utan att behöva köpa nya hela tiden. Du kan också hela dig och snatta åt dig växter snabbare, medan du rör dig. Det gör den tråkiga processen att samla basresurser snabbt avklarad. Utöver det är det lite bättre balanserat vad gäller uppgraderingar. Jag behöver inte flå samma sorts monster lika många gånger för att få de likdelar jag behöver för att knåpa ihop en fin skeletthatt, eller ett par svettiga läderbrallor.

Monster Hunter World är dock i grunden fortfarande mer av samma. Om du är ett av seriens hängivna fans kommer du älska detta, och om du varit nyfiken men inte vågat testa är detta bästa stället att börja. Den inledande timmen är en plåga, och försöken till ett mer engagerande berättande faller pinsamt platt, men så snart spelet öppnar upp sig blir det stadigt bättre. Jag kan dock fortfarande inte låta bli att få dåligt samvete över att ta kål på de ofta majestätiska monstren.

 

Joakim Kilman

Det var på tiden att Monster Hunter-serien tog klivet upp på stora skärmar igen. De bärbara utgåvorna är för all del bra, men det började bli lite tjatigt att få i princip samma spel om och om igen på 3DS. Dessutom gör sig enorma dinosaurieliknande monster bättre i ett större format.

Monster Hunter World har, förutom ett ännu tydligare fokus på onlinemultiplayer, även en något mer nybörjarvänlig design. Egentligen innebär det bara att spelet är bättre på att förklara sina ibland ganska komplicerade spelsystem, samt att en del av de mest tröttsamma och föråldrade inslagen strömlinjeformats.

Till exempel har du numera alltid slipsten, hackor och andra grundläggande utrustning till hands utan att behöva köpa nya hela tiden. Du kan också hela dig och snatta åt dig växter snabbare, medan du rör dig. Det gör den tråkiga processen att samla basresurser snabbt avklarad. Utöver det är det lite bättre balanserat vad gäller uppgraderingar. Jag behöver inte flå samma sorts monster lika många gånger för att få de likdelar jag behöver för att knåpa ihop en fin skeletthatt, eller ett par svettiga läderbrallor.

Monster Hunter World är dock i grunden fortfarande mer av samma. Om du är ett av seriens hängivna fans kommer du älska detta, och om du varit nyfiken men inte vågat testa är detta bästa stället att börja. Den inledande timmen är en plåga, och försöken till ett mer engagerande berättande faller pinsamt platt, men så snart spelet öppnar upp sig blir det stadigt bättre. Jag kan dock fortfarande inte låta bli att få dåligt samvete över att ta kål på de ofta majestätiska monstren.

 

Joakim Kilman

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.