2017-12-03 11:03

2017-12-03 11:04

Babsan – en rosa multitalang

NÖJE

Babsan inleder med en sång om hur hon många gånger tänkt att hon kan göra shower bättre själv. Kanske ligger det ett korn av sanning i det. Detta rosa yrväder är verkligen ett proffs. På sitt sätt.
Betyg:

Vi får ta del av berättelser från Babsans liv. Eller kanske egentligen från Lars-Åke Wilhelmssons liv. Showens starkaste inslag är dess slut, då Babsan tar av sig sockervaddsperuken för att ge utrymme åt en naken monolog framförd av Lars-Åke. Publiken reser sig upp för att applådera mannen bakom Babsan. Han berättar om det tudelade i att ”vara gift med Babsan”. Om besvikna miner när han dykt upp som sig själv på fester och känslan av att inte räcka till. Men samtidigt finns tacksamheten över att ha haft en mask att gömma sig bakom. En mask som tillåtit honom att göra saker som Lars-Åke aldrig skulle kunnat göra. Som att pussa Zlatan på kinden eller sitta i Fredrik Reinfeldts knä. Bekännelsen att han levt själv alldeles för länge berör på djupet.

Kvällens huvudperson

Men tillbaka till Babsan. Det är ju hon som är kvällens huvudperson. Vi får se repriser från Babsans liv. Mim till grammofonskivor, tävlingsdans, shownummer för lumparkompisar, gala, glitter och glamour i Stockholm, bildspel med kostymer hon sytt, musikalnummer. Babsans meritlista är lång. En multitalang som älskar dans och vackra kläder. Hon hinner med många klädbyten under showen. Både på scenen och bakom. Fjäderboor, klackar och glitter. Allt som hör hemma i en riktig show.

Dansen imponerar

Det som imponerar mest är dansen. Både Babsans insats och koreografierna med de fyra unga dansarna David Lagerqvist, Johan Lundberg, Richard Svalstedt och William Boo. Den något äldre publiken klappar entusiastiskt när det bjuds på striptease. Komiskt och absurt. Babsan själv får ett varmt mottagande i Karlstad. Särskilt när hon går ner från scenen för att småprata med publiken. Under-bältet-humor går alltid hem.

 

? Manusets luftigare partier med inslag av improvisation är bäst. Kan resten luckras upp så att spontaniteten får mer utrymme?

! Det är imponerade hur lätt Babsan hänger med i de 30 år yngre dansarnas tempo!

 

 

Vi får ta del av berättelser från Babsans liv. Eller kanske egentligen från Lars-Åke Wilhelmssons liv. Showens starkaste inslag är dess slut, då Babsan tar av sig sockervaddsperuken för att ge utrymme åt en naken monolog framförd av Lars-Åke. Publiken reser sig upp för att applådera mannen bakom Babsan. Han berättar om det tudelade i att ”vara gift med Babsan”. Om besvikna miner när han dykt upp som sig själv på fester och känslan av att inte räcka till. Men samtidigt finns tacksamheten över att ha haft en mask att gömma sig bakom. En mask som tillåtit honom att göra saker som Lars-Åke aldrig skulle kunnat göra. Som att pussa Zlatan på kinden eller sitta i Fredrik Reinfeldts knä. Bekännelsen att han levt själv alldeles för länge berör på djupet.

Kvällens huvudperson

Men tillbaka till Babsan. Det är ju hon som är kvällens huvudperson. Vi får se repriser från Babsans liv. Mim till grammofonskivor, tävlingsdans, shownummer för lumparkompisar, gala, glitter och glamour i Stockholm, bildspel med kostymer hon sytt, musikalnummer. Babsans meritlista är lång. En multitalang som älskar dans och vackra kläder. Hon hinner med många klädbyten under showen. Både på scenen och bakom. Fjäderboor, klackar och glitter. Allt som hör hemma i en riktig show.

Dansen imponerar

Det som imponerar mest är dansen. Både Babsans insats och koreografierna med de fyra unga dansarna David Lagerqvist, Johan Lundberg, Richard Svalstedt och William Boo. Den något äldre publiken klappar entusiastiskt när det bjuds på striptease. Komiskt och absurt. Babsan själv får ett varmt mottagande i Karlstad. Särskilt när hon går ner från scenen för att småprata med publiken. Under-bältet-humor går alltid hem.

 

? Manusets luftigare partier med inslag av improvisation är bäst. Kan resten luckras upp så att spontaniteten får mer utrymme?

! Det är imponerade hur lätt Babsan hänger med i de 30 år yngre dansarnas tempo!

 

 

  • Linnea Eriksson

Babsan Show – Ett liv i rosa

Scalateatern, Karlstad

Manus: Babsan & Hans Marklund

Regi: Hans Marklund

Publik: Cirka 200

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.