2015-09-18 06:00

2015-09-18 09:35

Viktig tid i Värmland för "Femte Abban"

INTERVJU: MARIE LEDIN OM PAPPA STIKKAN ANDERSON.

Stig Andersson växte upp med sin mamma under knappa förhållanden. Med åren blev han Stikkan Anderson med en hel musikvärld. Ett av stegen mot framgång tog han i Värmland på Ingesund utanför Arvika.
NWT pratar om Stikkan, Abba och Värmland med dottern Marie Ledin.

Marie Ledin har själv arbetat med flera skivbolag och arbetar i dag med Polarpriset som instiftades av hennes pappa. Hon beskriver Polarpriset som en av de finaste gärningar hennes pappa åstadkom. I nästa andetag pratar hon om de fantastiska framgångarna han upplevde tillsammans med Abba. Stikkan Anderson kallas ofta för ”Den femte Abban”, mannen bakom Björn, Benny, Frida och Agnetha.

– Pappa älskade musik, säger Marie Ledin.

Den 19 september kommer hon att besöka Musikhögskolan Ingesund för en hyllningskonsert för hennes pappa. Lill-Babs är en av gästerna. Tillsammans med elever på skolan ska hon sjunga musik med koppling till Stikkan.

– Dessutom var han väldigt dedikerad, fortsätter Marie och konstaterar att pappas favoritmusik var jazz och favoritartisten Frank Sinatra.

– Men han var en musikalisk allätare, tillägger hon snabbt.

– Musik var hans stora passion! Det började mest som en hobby, men det kom att bli hans liv.

Marie Ledin berättar att det var på Ingesund i skarven mellan 40 och 50-tal som han började ta musiken på allvar.

– Ingesund hade en enorm påverkan på honom. Det var där som musiken blev på riktigt för honom.

Grunden till framgång

– Pappa var alltid väldigt duktig på att knyta kontakter. Grunden till hans enorma kontaktnät lades på Ingesund. Det blev grundvalen till hans framgångar. Bland annat träffade han Bengt Bernhag där som han senare startade skivbolaget Polar music med.

Stikkan Anderson spelade själv gitarr och turnerade i landets folkparker, men intresset för förlagsverksamheten tog över allt mer. Det är musikförlagens jobb att se till att upphovsmannen, låtskrivaren, når ut med sin musik.

– Under tiden i Arvika träffade han sin blivande fru Gudrun. De gifte sig i Sunne kyrka 1955 och två år senare föddes jag. Jag är äldst av tre syskon.

När Marie Ledin pratar om sin mamma växer bilden av en viktig gestalt i maskineriet Stikkan Anderson fram.

– Mamma var allas mamma. Hon höll reda på allt och alla, inte bara oss i familjen. När pappa startade förlaget var någon tvungen att ta hand om ekonomin och det blev mamma.

Redan i tonåren började Stikkan Anderson skriva låtar. Han rönte viss framgång med Nacka Skoglunds ”Vi hänger me” men det stora genombrottet kom med Lill-Babs och ”Är du kär i mig ännu Klas-Göran” 1959.

– I början av 60-talet insåg han att det skulle vara bra om han hade ett eget skivbolag och en egen musikstudio där han kunde spela in och ge ut de låtar han hade i sitt förlag. Det var så skivbolaget Polar startades.

Genom Polar började Stikkan samarbeta med Björn Ulvaeus.

– Björn var tidigt intresserad av att vara musikproducent. Och genom Björn träffade Stikkan Benny och sedan kom Frida och Agneta in i bilden.

Delaktig i Abba

Agneta och Frida började samarbetet med Björn och Benny genom att köra på den dåvarande duons album.

– Pappa var högst delaktig i det mesta kring Abba. Han hade ett otroligt sinne för marknadsföring och business.

Förlaget blev snabbt det största i Norden inom popmusiken. Under perioder skrev Stikkan Anderson två, gärna tre schlagertexter om dagen. Alltid kedjerökande med en kanna kaffe som sällskap.

– Det var mest översättningar, den musik och text han skrev helt på egen hand gjorde han i början av sin karriär. Hans idé var att köpa låtar på franska, engelska eller tyska och sedan översätta texterna till svenska, danska eller norska. Och sedan såg han till att artister som Lill-Babs, Gunnar Wiklund och Siw Malmkvist sjöng in dom.

Han var en framgångsrik om än frånvarande pappa för Marie och hennes bröder.

– Han var som många andra i den generationen en hårt arbetande pappa. Det var jobbet som var det viktiga. Jag minns att vi var på semester varje år, ofta på Kanarieöarna.

Hon minns också släktträffarna i Värmland. Där var de hela familjen minst någon gång varje år.

– Vi spenderade väldigt mycket tid i Värmland. Vi har fortfarande släktträffar varje år, numera på Sunne hembygdsgård, även om både mamma och pappa är borta nu. Värmland är fantastiskt.

Marie Ledin har tillsammans med Petter Karlsson skrivit boken ”Min pappa hette Stikkan”. Där ger hon ett mångfasetterat porträtt av sin pappa och hans framgångssaga. En framgångssaga som dessvärre slutar på en bitter ton. Revansch är ett nyckelord när hon ska beskriva sin far.

– Ja, så är det. Jag tror att, eftersom han aldrig hade någon pappa som han hade någon kontakt med, så var det en viktig drivkraft för honom att visa att han kunde åstadkomma något. Att han dög. Han kunde aldrig sitta still, kunde aldrig vila. Han var igång hela tiden, var aldrig nöjd.

Kunde han någon gång njuta av sin egen framgång?

– Nej. Han var inte den som stannade upp och klappade sig själv på axeln. Han var nog aldrig riktigt nöjd.

Han gjorde en rejäl klassresa, kan det ha varit en anledning till hans driv?

– Nej, det tror jag inte. Som jag upplevde det var pengar aldrig någon drivkraft. Drivet låg i själva arbetet, hur han hela tiden kunde förbättra allt. Han var väldigt nöjd vet jag när han kunde köpa huset på Djurgården. Men innan dess tror jag inte att det spelade någon roll för honom var han bodde. När det gäller mat så var han mest förtjust i korv med bröd!

Sågs han som en innovatör av övriga musikbranschen?

– Pappa fick en utmärkelse av det amerikanska branschmagasinet Billboard, en utmärkelse han fick i egenskap av trendsetter. Han var den andra som fick den utmärkelsen, den första var Beatles manager Brian Epstein. Han fick det för att han upptäckte nya sätt att göra saker på i branschen.

På vilket sätt var han trendsättande?

– Han gick helt egna vägar som ingen gått tidigare. Han kom med ett eget litet bolag och gjorde saker på sitt eget sätt. Han lanserade tanken på att det gick att göra business över hela världen från Sverige. Det är självklart i dag men det var det inte på den tiden.

En omöjlig fråga såklart, men vad tror du Abba hade varit utan Stikkan?

– Svårt att veta. Jag tror inte att de hade brejkat så tidigt utan pappa. Under de första åren var han involverad i allt, även i låtskrivandet. Det låg en hel del strategiskt arbete bakom Abbas framgångar.

Det mesta signerat Stikkan Anderson?

– Ja, han var förutseende. Han åkte runt hela Europa och övertalade förlag och skivbolag att de skulle plocka upp Waterloo-singeln så att när de väl medverkade i Eurovision skulle det bara vara som att trycka på en knapp. Och det var ju liksom så det kändes också, framgången kom så snabbt. Det var ingen som jobbade på det sättet på den tiden. Pappa var en dedikerad människa som bestämde sig för att det jäklar i mig skulle funka.

Relationen till Björn och Benny surnade när Stikkan Anderson sålde förlagsrättigheterna till Abbas musik. Blev de sams igen innan Stikkans död?

– Björn var väldigt arg vet jag. Men vi umgås med Björn nuförtiden och jag tror de kom över sina bråk så gott det nu går.

Lyssnade Stikkan på musik utöver den som rörde jobbet?

– Absolut. Han lyssnade på alla sorters musik. Min lillebror satt och lyssnade på en av de första skivorna med AC/DC och då kom pappa och informerade om var de var ifrån och så vidare, han hade full koll till vår förvåning!

Den 19 september arrangeras en hyllning för Stikkan Anderson – ”Från Klas-Göran till Abba” – på Musikhögskolan Ingesund.

Elever från skolan har under flera år fått möjlighet att uppträda i samband med Polarprisutdelningen i Stockholm.

Marie Ledin har själv arbetat med flera skivbolag och arbetar i dag med Polarpriset som instiftades av hennes pappa. Hon beskriver Polarpriset som en av de finaste gärningar hennes pappa åstadkom. I nästa andetag pratar hon om de fantastiska framgångarna han upplevde tillsammans med Abba. Stikkan Anderson kallas ofta för ”Den femte Abban”, mannen bakom Björn, Benny, Frida och Agnetha.

– Pappa älskade musik, säger Marie Ledin.

Den 19 september kommer hon att besöka Musikhögskolan Ingesund för en hyllningskonsert för hennes pappa. Lill-Babs är en av gästerna. Tillsammans med elever på skolan ska hon sjunga musik med koppling till Stikkan.

– Dessutom var han väldigt dedikerad, fortsätter Marie och konstaterar att pappas favoritmusik var jazz och favoritartisten Frank Sinatra.

– Men han var en musikalisk allätare, tillägger hon snabbt.

– Musik var hans stora passion! Det började mest som en hobby, men det kom att bli hans liv.

Marie Ledin berättar att det var på Ingesund i skarven mellan 40 och 50-tal som han började ta musiken på allvar.

– Ingesund hade en enorm påverkan på honom. Det var där som musiken blev på riktigt för honom.

Grunden till framgång

– Pappa var alltid väldigt duktig på att knyta kontakter. Grunden till hans enorma kontaktnät lades på Ingesund. Det blev grundvalen till hans framgångar. Bland annat träffade han Bengt Bernhag där som han senare startade skivbolaget Polar music med.

Stikkan Anderson spelade själv gitarr och turnerade i landets folkparker, men intresset för förlagsverksamheten tog över allt mer. Det är musikförlagens jobb att se till att upphovsmannen, låtskrivaren, når ut med sin musik.

– Under tiden i Arvika träffade han sin blivande fru Gudrun. De gifte sig i Sunne kyrka 1955 och två år senare föddes jag. Jag är äldst av tre syskon.

När Marie Ledin pratar om sin mamma växer bilden av en viktig gestalt i maskineriet Stikkan Anderson fram.

– Mamma var allas mamma. Hon höll reda på allt och alla, inte bara oss i familjen. När pappa startade förlaget var någon tvungen att ta hand om ekonomin och det blev mamma.

Redan i tonåren började Stikkan Anderson skriva låtar. Han rönte viss framgång med Nacka Skoglunds ”Vi hänger me” men det stora genombrottet kom med Lill-Babs och ”Är du kär i mig ännu Klas-Göran” 1959.

– I början av 60-talet insåg han att det skulle vara bra om han hade ett eget skivbolag och en egen musikstudio där han kunde spela in och ge ut de låtar han hade i sitt förlag. Det var så skivbolaget Polar startades.

Genom Polar började Stikkan samarbeta med Björn Ulvaeus.

– Björn var tidigt intresserad av att vara musikproducent. Och genom Björn träffade Stikkan Benny och sedan kom Frida och Agneta in i bilden.

Delaktig i Abba

Agneta och Frida började samarbetet med Björn och Benny genom att köra på den dåvarande duons album.

– Pappa var högst delaktig i det mesta kring Abba. Han hade ett otroligt sinne för marknadsföring och business.

Förlaget blev snabbt det största i Norden inom popmusiken. Under perioder skrev Stikkan Anderson två, gärna tre schlagertexter om dagen. Alltid kedjerökande med en kanna kaffe som sällskap.

– Det var mest översättningar, den musik och text han skrev helt på egen hand gjorde han i början av sin karriär. Hans idé var att köpa låtar på franska, engelska eller tyska och sedan översätta texterna till svenska, danska eller norska. Och sedan såg han till att artister som Lill-Babs, Gunnar Wiklund och Siw Malmkvist sjöng in dom.

Han var en framgångsrik om än frånvarande pappa för Marie och hennes bröder.

– Han var som många andra i den generationen en hårt arbetande pappa. Det var jobbet som var det viktiga. Jag minns att vi var på semester varje år, ofta på Kanarieöarna.

Hon minns också släktträffarna i Värmland. Där var de hela familjen minst någon gång varje år.

– Vi spenderade väldigt mycket tid i Värmland. Vi har fortfarande släktträffar varje år, numera på Sunne hembygdsgård, även om både mamma och pappa är borta nu. Värmland är fantastiskt.

Marie Ledin har tillsammans med Petter Karlsson skrivit boken ”Min pappa hette Stikkan”. Där ger hon ett mångfasetterat porträtt av sin pappa och hans framgångssaga. En framgångssaga som dessvärre slutar på en bitter ton. Revansch är ett nyckelord när hon ska beskriva sin far.

– Ja, så är det. Jag tror att, eftersom han aldrig hade någon pappa som han hade någon kontakt med, så var det en viktig drivkraft för honom att visa att han kunde åstadkomma något. Att han dög. Han kunde aldrig sitta still, kunde aldrig vila. Han var igång hela tiden, var aldrig nöjd.

Kunde han någon gång njuta av sin egen framgång?

– Nej. Han var inte den som stannade upp och klappade sig själv på axeln. Han var nog aldrig riktigt nöjd.

Han gjorde en rejäl klassresa, kan det ha varit en anledning till hans driv?

– Nej, det tror jag inte. Som jag upplevde det var pengar aldrig någon drivkraft. Drivet låg i själva arbetet, hur han hela tiden kunde förbättra allt. Han var väldigt nöjd vet jag när han kunde köpa huset på Djurgården. Men innan dess tror jag inte att det spelade någon roll för honom var han bodde. När det gäller mat så var han mest förtjust i korv med bröd!

Sågs han som en innovatör av övriga musikbranschen?

– Pappa fick en utmärkelse av det amerikanska branschmagasinet Billboard, en utmärkelse han fick i egenskap av trendsetter. Han var den andra som fick den utmärkelsen, den första var Beatles manager Brian Epstein. Han fick det för att han upptäckte nya sätt att göra saker på i branschen.

På vilket sätt var han trendsättande?

– Han gick helt egna vägar som ingen gått tidigare. Han kom med ett eget litet bolag och gjorde saker på sitt eget sätt. Han lanserade tanken på att det gick att göra business över hela världen från Sverige. Det är självklart i dag men det var det inte på den tiden.

En omöjlig fråga såklart, men vad tror du Abba hade varit utan Stikkan?

– Svårt att veta. Jag tror inte att de hade brejkat så tidigt utan pappa. Under de första åren var han involverad i allt, även i låtskrivandet. Det låg en hel del strategiskt arbete bakom Abbas framgångar.

Det mesta signerat Stikkan Anderson?

– Ja, han var förutseende. Han åkte runt hela Europa och övertalade förlag och skivbolag att de skulle plocka upp Waterloo-singeln så att när de väl medverkade i Eurovision skulle det bara vara som att trycka på en knapp. Och det var ju liksom så det kändes också, framgången kom så snabbt. Det var ingen som jobbade på det sättet på den tiden. Pappa var en dedikerad människa som bestämde sig för att det jäklar i mig skulle funka.

Relationen till Björn och Benny surnade när Stikkan Anderson sålde förlagsrättigheterna till Abbas musik. Blev de sams igen innan Stikkans död?

– Björn var väldigt arg vet jag. Men vi umgås med Björn nuförtiden och jag tror de kom över sina bråk så gott det nu går.

Lyssnade Stikkan på musik utöver den som rörde jobbet?

– Absolut. Han lyssnade på alla sorters musik. Min lillebror satt och lyssnade på en av de första skivorna med AC/DC och då kom pappa och informerade om var de var ifrån och så vidare, han hade full koll till vår förvåning!

Den 19 september arrangeras en hyllning för Stikkan Anderson – ”Från Klas-Göran till Abba” – på Musikhögskolan Ingesund.

Elever från skolan har under flera år fått möjlighet att uppträda i samband med Polarprisutdelningen i Stockholm.

Gifte sig i Sunne

Stikkan Anderson föddes Stig Andersson i Hova 1931. Studerade på Ingesund 1949-1951, arbetade extra på Konsum under studietiden. Arbetade efter studierna kort som folkskolelärare i Karlstad innan han flyttade till Stockholm.

I Värmland träffade han sin fru Gudrun (Rystedt), de gifte sig i Sunne 1955.

Var med och skapade det som blev världssensationen Abba. Skrev texter till bland annat Waterloo och Mamma Mia. Arbetade med en mängd artister genom åren, Lill-Babs, Ted Gärdestad och Siw Malmquist för att nämna några.

Sålde sitt förlag och skivbolag 1989.

Instiftade Polarpriset 1995.

Stikkan Anderson dog 1997.

 

Marie Ledin är född 1957. Gift med Tomas Ledin.

Har startat såväl skivbolag som bokförlag och arbetar med Polarpriset. 2008 skrev hon tillsammans med Petter Karlsson boken ”Min pappa hette Stikkan”.

Kuriosa: Som barn medverkade hon på låten ”Baby twist” tillsammans med pappa Stikkan.