2015-08-28 06:00

2015-08-28 10:11

Paret Wretling åter i Mammas nya kille

HUMOR

Efter flera års uppehåll är Mammas nya kille tillbaka. Radioprogrammet som av P3:s lyssnare röstats fram som det roligaste någonsin. NWT möter Karlstadsparet Sofia och Olof Wretling, två av programmets skapare.

Humorprogrammet Mammas nya kille började sändas 2005. Med något års uppehåll sändes det fram till och med 2011.

Nu har skaran bakom succén gjort comeback. Det första avsnittet av den nya säsongen sändes i söndags och mottagandet var långt över förväntan.

– Efter första programmet var det som om en bomb av kärlek och pepp briserade, säger Olof Wretling lyckligt.

– Det är fruktansvärt lyxigt att få den här enorma kärleken! Det är så många som verkligen har saknat programmet. Fantastiskt. Bara att läsa igenom kommentarsfält på sociala medier, otroligt kul!

– Det är en oerhörd lättnad, konstaterar hans fru, Sofia Wretling över lunchtallriken.

– För visst var det läskigt, vi var väldigt nervösa. Fyra år är en väldigt lång tid. Finns lyssnarna kvar? Kommer de nya lyssnarna på P3 tycka det är bra?

Mammas nya kille går att ladda ner som pod och när den släpptes timmen efter att programmet sänts i radio, seglade den direkt upp i toppen, förbi etablerade drakar som Alex och Sigge och Filip och Fredrik.

Kvinnofängelse

Programmet går ut på att ett knippe udda figurer dyker upp hos studioankaret Bengt Strömbro och delar med sig av sin vardag och sina tankar. Det kan handla om bananchips eller en rapport från insidan av ett kvinnofängelse i Ekshärad. De udda figurerna dyker upp i alla avsnitten, för de initierade är det välbekanta karaktärer. Nycirkusartisten Katla, Mangan och Jessica från Sunne är några av dom.

– Jag var sugen!, förklarar Olof.

Det var därför de bestämde sig för att blåsa liv i programmet igen.

– Och sugna var vi allihopa visade det sig när jag ringde runt.

De andra medverkande är Sven Björklund, Mattias Fransson och Lars Berge. För att lyssnaren skulle känna igen sig var de måna om att programmet skulle återgå till ursprungsiden.

– De sista säsongerna vi gjorde innan uppehållet gled långt ifrån hur det var tänkt från början. Nu har vi helt gått tillbaka.

Arbetet med den nya säsongen började redan i januari. Nu ligger alla höstens 15 program klara för sändning.

– Man kan lugnt säga att det tar sin tid. Sammanlagt har jag gjort 60 sketcher, säger Olof Wretling och kliar sig under hatten.

– Väldigt lite är improviserat, allt är idébaserat och skrivet. Det är därför det tar så lång tid.

Kommer nära

De medverkande är herre över sin egen ”gubbe”.

– Hur stor plats en karaktär tar beror mycket på hur mycket idéer och tid dess skapare har, säger Sofia som även är producent för programmet.

Det är Bengt Strömbro som klipper ihop programmen och det är även han som har något av en redaktörsroll vad gäller materialet.

– Trots de många medverkande känns programmet homogent, det spretar inte åt olika håll utan det finns ett gemensamt anslag, säger Sofia och utvecklar:

– Vi influeras av varandra hela tiden. Alla går åt samma håll, alla känner varandras karaktärer väldigt bra. Vi kommer väldigt nära våra karaktärer.

Jag upplever det som om alla karaktärerna har det gemensamt att de är gränslösa, håller ni med?

– Vi har jobbat väldigt länge med dom och har utsatt dom för så ohyggligt mycket! Visst, de kan egentligen göra vad som helst. Katla skulle lätt kunna börja jobba som bungy jump-instruktör utan att det skulle bli konstigt. Men det gäller att hela tiden hitta den bästa, roligaste situationen för karaktären, säger Olof.

– Det finns ju en poäng i att de ska vara tillräckligt flippade och vridna för att de ska kunna hamna i konstiga sammanhang. De håller sig inte inom någon som helst mall för det normala, fortsätter Sofia.

Olof tuggar klart och konstaterar:

– Om ens karaktär är ett instrument, så har man lärt sig spela en del olika låtar på det instrumentet vid det här laget. Men en del av själva tricket bygger på upprepning. En komisk karaktär får ju inte utvecklas. Utvecklas den för mycket är den inte rolig längre, det gäller att behålla stommen. Det vore ju hemskt tråkigt om John Cleese i Pang i bygget helt plötsligt blev snäll och smart.

– Så länge situationen är ny kan allt upprepas hur mycket som helst, säger Sofia.

Tröttnar ni aldrig på era figurer?

– Jag har inte tröttnat, snarare känns det väldigt roligt att få göra dom i längre format nu. Man lurar sig själv hela tiden tror jag, det är lätt att tro att man hela tiden får uppleva något nytt med sin gubbe. Fast egentligen är det ju samma samma hela tiden, skrattar Olof.

– I perioder kan jag tröttna, erkänner Sofia. Men eftersom jag har flera karaktärer så kan jag ju fokusera på en annan då. Ungefär som om en musiker tröttnar på gitarren, då går det att sätta sig vid pianot i stället.

Roligare än Hassan

I konkurrens med bland annat Rally och Hassan, har Mammas nya kille röstats fram som P3:s roligaste humorprogram genom tiderna.

– Fantastiskt kul såklart! Lite överraskande kanske. Det är ingen feel good-humor, det är inte Solsidan vi gör. Men det kanske är just därför den blivit så populär, den fyller ett behov. Vår humor är inte smal, den är väldigt enkel. Allt bygger på ”Knasig-gubbe-kommer-till-studion”.

Hemmavid, utanför jobbet, skrattar ni åt samma saker?

– Vi skrattar inte så mycket åt varandras material. Det blir aldrig den där wow-känslan för man är så koncentrerad på själva jobbet, säger Sofia.

– Men nu när vi lyssnade på det färdiga programmet i radion i söndags så skrattade vi och gjorde high five till varandra när vi kände att det funkade, säger Olof och fortsätter med blicken på sin fru:

– När det gäller humor i tv och film så har vi mycket gemensamt. Humorn har alltid varit viktig för oss, det är nog där vi hittade varandra kanske. Jag minns att jag såg dig i Värmlänningarna och blev imponerad av vilken bra comedienne du var.

Mammas nya kille sänds i P3 på söndagar. Avsnitten finns sedan att lyssna på digitalt. Även tidigare säsonger finns på Sveriges radios hemsida.

Humorprogrammet Mammas nya kille började sändas 2005. Med något års uppehåll sändes det fram till och med 2011.

Nu har skaran bakom succén gjort comeback. Det första avsnittet av den nya säsongen sändes i söndags och mottagandet var långt över förväntan.

– Efter första programmet var det som om en bomb av kärlek och pepp briserade, säger Olof Wretling lyckligt.

– Det är fruktansvärt lyxigt att få den här enorma kärleken! Det är så många som verkligen har saknat programmet. Fantastiskt. Bara att läsa igenom kommentarsfält på sociala medier, otroligt kul!

– Det är en oerhörd lättnad, konstaterar hans fru, Sofia Wretling över lunchtallriken.

– För visst var det läskigt, vi var väldigt nervösa. Fyra år är en väldigt lång tid. Finns lyssnarna kvar? Kommer de nya lyssnarna på P3 tycka det är bra?

Mammas nya kille går att ladda ner som pod och när den släpptes timmen efter att programmet sänts i radio, seglade den direkt upp i toppen, förbi etablerade drakar som Alex och Sigge och Filip och Fredrik.

Kvinnofängelse

Programmet går ut på att ett knippe udda figurer dyker upp hos studioankaret Bengt Strömbro och delar med sig av sin vardag och sina tankar. Det kan handla om bananchips eller en rapport från insidan av ett kvinnofängelse i Ekshärad. De udda figurerna dyker upp i alla avsnitten, för de initierade är det välbekanta karaktärer. Nycirkusartisten Katla, Mangan och Jessica från Sunne är några av dom.

– Jag var sugen!, förklarar Olof.

Det var därför de bestämde sig för att blåsa liv i programmet igen.

– Och sugna var vi allihopa visade det sig när jag ringde runt.

De andra medverkande är Sven Björklund, Mattias Fransson och Lars Berge. För att lyssnaren skulle känna igen sig var de måna om att programmet skulle återgå till ursprungsiden.

– De sista säsongerna vi gjorde innan uppehållet gled långt ifrån hur det var tänkt från början. Nu har vi helt gått tillbaka.

Arbetet med den nya säsongen började redan i januari. Nu ligger alla höstens 15 program klara för sändning.

– Man kan lugnt säga att det tar sin tid. Sammanlagt har jag gjort 60 sketcher, säger Olof Wretling och kliar sig under hatten.

– Väldigt lite är improviserat, allt är idébaserat och skrivet. Det är därför det tar så lång tid.

Kommer nära

De medverkande är herre över sin egen ”gubbe”.

– Hur stor plats en karaktär tar beror mycket på hur mycket idéer och tid dess skapare har, säger Sofia som även är producent för programmet.

Det är Bengt Strömbro som klipper ihop programmen och det är även han som har något av en redaktörsroll vad gäller materialet.

– Trots de många medverkande känns programmet homogent, det spretar inte åt olika håll utan det finns ett gemensamt anslag, säger Sofia och utvecklar:

– Vi influeras av varandra hela tiden. Alla går åt samma håll, alla känner varandras karaktärer väldigt bra. Vi kommer väldigt nära våra karaktärer.

Jag upplever det som om alla karaktärerna har det gemensamt att de är gränslösa, håller ni med?

– Vi har jobbat väldigt länge med dom och har utsatt dom för så ohyggligt mycket! Visst, de kan egentligen göra vad som helst. Katla skulle lätt kunna börja jobba som bungy jump-instruktör utan att det skulle bli konstigt. Men det gäller att hela tiden hitta den bästa, roligaste situationen för karaktären, säger Olof.

– Det finns ju en poäng i att de ska vara tillräckligt flippade och vridna för att de ska kunna hamna i konstiga sammanhang. De håller sig inte inom någon som helst mall för det normala, fortsätter Sofia.

Olof tuggar klart och konstaterar:

– Om ens karaktär är ett instrument, så har man lärt sig spela en del olika låtar på det instrumentet vid det här laget. Men en del av själva tricket bygger på upprepning. En komisk karaktär får ju inte utvecklas. Utvecklas den för mycket är den inte rolig längre, det gäller att behålla stommen. Det vore ju hemskt tråkigt om John Cleese i Pang i bygget helt plötsligt blev snäll och smart.

– Så länge situationen är ny kan allt upprepas hur mycket som helst, säger Sofia.

Tröttnar ni aldrig på era figurer?

– Jag har inte tröttnat, snarare känns det väldigt roligt att få göra dom i längre format nu. Man lurar sig själv hela tiden tror jag, det är lätt att tro att man hela tiden får uppleva något nytt med sin gubbe. Fast egentligen är det ju samma samma hela tiden, skrattar Olof.

– I perioder kan jag tröttna, erkänner Sofia. Men eftersom jag har flera karaktärer så kan jag ju fokusera på en annan då. Ungefär som om en musiker tröttnar på gitarren, då går det att sätta sig vid pianot i stället.

Roligare än Hassan

I konkurrens med bland annat Rally och Hassan, har Mammas nya kille röstats fram som P3:s roligaste humorprogram genom tiderna.

– Fantastiskt kul såklart! Lite överraskande kanske. Det är ingen feel good-humor, det är inte Solsidan vi gör. Men det kanske är just därför den blivit så populär, den fyller ett behov. Vår humor är inte smal, den är väldigt enkel. Allt bygger på ”Knasig-gubbe-kommer-till-studion”.

Hemmavid, utanför jobbet, skrattar ni åt samma saker?

– Vi skrattar inte så mycket åt varandras material. Det blir aldrig den där wow-känslan för man är så koncentrerad på själva jobbet, säger Sofia.

– Men nu när vi lyssnade på det färdiga programmet i radion i söndags så skrattade vi och gjorde high five till varandra när vi kände att det funkade, säger Olof och fortsätter med blicken på sin fru:

– När det gäller humor i tv och film så har vi mycket gemensamt. Humorn har alltid varit viktig för oss, det är nog där vi hittade varandra kanske. Jag minns att jag såg dig i Värmlänningarna och blev imponerad av vilken bra comedienne du var.

Mammas nya kille sänds i P3 på söndagar. Avsnitten finns sedan att lyssna på digitalt. Även tidigare säsonger finns på Sveriges radios hemsida.

Uppträder på Nöjesfabriken

Sofia och Olof Wretling är 43 respektive 40 år och bosatta med tre barn i Karlstad.

Namnet Mammas nya kille har sitt ursprung i en sketch som Olof Wretling gjorde med humorgruppen Klungan.

Utöver arbetet som producent jobbar Sofia med dans på Region Värmland. Olof Wretling är med i humorgruppen Klungan och arbetar även som regissör.

I samband med att musikgalan P3 Älska kommer till Karlstad och Nöjesfabriken den 24 september, ska Olof och Sofia uppträda tillsammans med några MNK-kollegor.

Källa:

Olof om sina karaktärer Mangan och Katla:

Mangan är en av mina första karaktärer och kom till av ett sätt att prata. Ett slags unikt talfel kom att forma hela figuren. Mangan är en naiv grubblare som ofta kör fast i vardagen. Små problem kan växa och bli gigantiska. Bäst trivs Mangan hemma framför sin dator. Men då och då får han för sig att göra saker som tar honom på spännande äventyr. Till exempel har Mangan åkt inlines mellan Treriksröset och Smygehuk utan att stanna.

– Katla kom till i radion. Jag ville göra en nycirkusartist med nypiercad tunga. Återigen var det ett speciellt sätt att prata på som kom att forma figuren. Själva stilen och kroppsspråket fick jag se när vi var i Berlin med Klungan. Vi satt på en restaurang och plötsligt så gick Katla förbi. Katla ser det som sitt kall i livet att provocera och vara tvärt om. Katla går sin egen väg, trivs att stå i centrum och chockera.

Källa:

Sofia om Kicki Tapper och Jessica från Sunne

Kicki Tapper. Jag tänkte att jag skulle vilja göra något om att vara nybliven mamma. Men när vi skulle börja spela in så kom en grov värmländsk röst fram och sa ”Hej, jag heter Kicki Tapper, jag är språkrör från Non Fighting Generation i Hagfors”. En karaktär som slåss och dricker Kaptens Löjtnant. Det var så långt från mammarollen jag kunde komma och det kanske var det jag behövde. Kicki Tapper är en raggarköna som älskar att bre ut historier om blodiga slagsmål och raggarbilar med Eddie Meduza skrålandes ur högtalarna.

Jessica från Sunne. Vi satt på radion uppe i Umeå och spånade om att göra något tillsammans. Och så blev det en hel säsong om när Jessica är hos Bengt i studion, ringer upp Krille och skall göra slut. ”Jag gör slut nu, Krille!” Men hon ångar sig hela tiden. Jessica är en naiv tjej som fastnat i 80-talets Sunne. Hon älskar sin kille Krille men vet nog inte riktigt varför. Mer än att det alltid har varit så.

Källa: