2015-08-01 06:00

2015-08-01 06:00

Anders Nilsson är nöjd med finalen

FILM: Johan Falks "showrunner" för en kamp mot illegal spridning

Under augusti släpps de avslutande filmerna i Johan Falk-serien på dvd. Men filmseriens upphovsman och showrunner, regissören Anders Nilsson, känner sig inte vemodig.
– Det känns faktiskt bara skönt. Jag är nöjd att vi har lyckats fullfölja vår tänkta linje och att vi inte föll precis innan målsnöret.

Det var under arbetet med den fjärde Johan Falk-filmen som Anders Nilsson och Tage Åström insåg att filmseriens dramatiska båge skulle passa att sträcka sig över tre säsonger.

– Den första säsongen rörde sig i en gråzon, men vi insåg att verkligheten har mörkare nyanser. Så den andra säsongen förde vi mot den mörkgråa zonen och den tredje och avslutande in i den helt svarta. Där berättas allt.

Nära verkligheten

Anders Nilsson beskriver att det tar tid att bygga upp förtroende, det kan ta många år innan människor öppnar upp och delar information. Och genom att arbeta med Johan Falks tematik under lång tid kunde filmteamet nyansera skildringen av GSI-enheten. Teamet ville ta sig så nära verkligheten som möjligt, samtidigt som de hela tiden jobbade sig fram mot finalens klimax.

– Eftersom varje film är ett kliv upp ett trappsteg och bygger på de tidigare stegen vi tagit, har responsen från publiken varit enormt positiv. Inför den tredje säsongen toppade vi alla förbokningslistor.

Varför har filmserien blivit så populär?

– Vårt koncept skiljer ut sig i mängden. Vi skildrar spelet mellan polis och kriminella med infiltratörerna där emellan. Och för att jämföra det med The Wire, som jag tycker är världens bästa tv-serie, så håller den serien en långsam takt. Men vi följer verklighetens adrenalinrush och snabba tempo.

Det kreativa teamet har jobbat hårt för att skapa intressanta och trovärdiga karaktärer, och verkliga personer och skådespelare har varit involverade i manusarbetet. Anders Nilsson är filmseriens showrunner – den som är kreativt ansvarig och har den fullständiga överblicken från manus till inspelning och klippning.

– Vi bestämde att jag inte skulle gå in och regissera alls i den tredje säsongen, just för att jag får en bättre kreativ kontroll och kan arbeta mer fokuserat.

Strategiska filmsläpp

Den avslutande filmserien har släppts utspridd under sommaren, med de två avslutande filmernas dvd-släpp under augusti månad. Anders Nilsson har en medveten strategi att motverka illegal spridning av filmerna genom att de i år först släpps digitalt på olika lagliga plattformar innan de släpps på dvd och Blu-ray.

– Många vill sitta hemma och se film och det digitala tittandet växer hela tiden. Vi ville premiera lagliga digitala visningsfönster och samtidigt undvika att de fysiska exemplaren blir stulna, kopierade och spridda innan vi själva släppt filmerna digitalt.

I dagarna nåddes Anders Nilsson av nyheten att piratsajten Swefilmer stängs ned efter en husrannsakan. Anders Nilsson har länge fört en officiell kamp mot den illegala spridningen. Och att de nya digitala släppen är svårare att kopiera och lättare att spåra, är något han ser som en positiv sidoeffekt.

”...organiserad brottslighet”

– Det handlar om organiserad brottslighet med kriminella sajter som själva vet om att de begår ett brott för att själva tjäna pengar. Jag tror att tittarna långsamt blir mer medvetna om att det inte handlar om gratissajter, utan sajter som lurar av folk pengar och att det är de legala sajterna som betalar hela filmproduktionen och gör fortsatt produktion möjlig.

Anders Nilsson tror att många missar att uppmärksamma att svensk film inte har tillgång till obegränsad finansiering utan är beroende av att det pytsas in ersättning från de lagliga filmleverantörerna. Många har efterfrågat en filmens motsvarighet för Spotify men Anders Nilsson är skeptisk.

– Om man räknar på vad det kostar att göra film och musik i Sverige och USA, så är det ganska exakt hundra gånger dyrare per minut att göra film än musik. Så filmens motsvarighet till Spotifys månadsprenumeration skulle ligga på 9 900 kronor i månaden per användare för att finansiera dagens filmproduktion. Folk som förväntar sig de absolut senaste filmerna genom en prenumeration inser inte vad den verkliga kostnaden skulle ligga på.

Finns det en chans att ni ångrar er och gör en Johan Falk-uppföljare om något år?

– Det går aldrig att veta vad man tänker om ett år... Men just nu jobbar jag på fyra andra projekt som alla kommer att bli större än Johan Falk-serien. Vi får se vilket som kommer i gång först eller om jag kan öva upp simultankapaciteten och genomföra alla samtidigt, säger Anders Nilsson och skrattar.

Det var under arbetet med den fjärde Johan Falk-filmen som Anders Nilsson och Tage Åström insåg att filmseriens dramatiska båge skulle passa att sträcka sig över tre säsonger.

– Den första säsongen rörde sig i en gråzon, men vi insåg att verkligheten har mörkare nyanser. Så den andra säsongen förde vi mot den mörkgråa zonen och den tredje och avslutande in i den helt svarta. Där berättas allt.

Nära verkligheten

Anders Nilsson beskriver att det tar tid att bygga upp förtroende, det kan ta många år innan människor öppnar upp och delar information. Och genom att arbeta med Johan Falks tematik under lång tid kunde filmteamet nyansera skildringen av GSI-enheten. Teamet ville ta sig så nära verkligheten som möjligt, samtidigt som de hela tiden jobbade sig fram mot finalens klimax.

– Eftersom varje film är ett kliv upp ett trappsteg och bygger på de tidigare stegen vi tagit, har responsen från publiken varit enormt positiv. Inför den tredje säsongen toppade vi alla förbokningslistor.

Varför har filmserien blivit så populär?

– Vårt koncept skiljer ut sig i mängden. Vi skildrar spelet mellan polis och kriminella med infiltratörerna där emellan. Och för att jämföra det med The Wire, som jag tycker är världens bästa tv-serie, så håller den serien en långsam takt. Men vi följer verklighetens adrenalinrush och snabba tempo.

Det kreativa teamet har jobbat hårt för att skapa intressanta och trovärdiga karaktärer, och verkliga personer och skådespelare har varit involverade i manusarbetet. Anders Nilsson är filmseriens showrunner – den som är kreativt ansvarig och har den fullständiga överblicken från manus till inspelning och klippning.

– Vi bestämde att jag inte skulle gå in och regissera alls i den tredje säsongen, just för att jag får en bättre kreativ kontroll och kan arbeta mer fokuserat.

Strategiska filmsläpp

Den avslutande filmserien har släppts utspridd under sommaren, med de två avslutande filmernas dvd-släpp under augusti månad. Anders Nilsson har en medveten strategi att motverka illegal spridning av filmerna genom att de i år först släpps digitalt på olika lagliga plattformar innan de släpps på dvd och Blu-ray.

– Många vill sitta hemma och se film och det digitala tittandet växer hela tiden. Vi ville premiera lagliga digitala visningsfönster och samtidigt undvika att de fysiska exemplaren blir stulna, kopierade och spridda innan vi själva släppt filmerna digitalt.

I dagarna nåddes Anders Nilsson av nyheten att piratsajten Swefilmer stängs ned efter en husrannsakan. Anders Nilsson har länge fört en officiell kamp mot den illegala spridningen. Och att de nya digitala släppen är svårare att kopiera och lättare att spåra, är något han ser som en positiv sidoeffekt.

”...organiserad brottslighet”

– Det handlar om organiserad brottslighet med kriminella sajter som själva vet om att de begår ett brott för att själva tjäna pengar. Jag tror att tittarna långsamt blir mer medvetna om att det inte handlar om gratissajter, utan sajter som lurar av folk pengar och att det är de legala sajterna som betalar hela filmproduktionen och gör fortsatt produktion möjlig.

Anders Nilsson tror att många missar att uppmärksamma att svensk film inte har tillgång till obegränsad finansiering utan är beroende av att det pytsas in ersättning från de lagliga filmleverantörerna. Många har efterfrågat en filmens motsvarighet för Spotify men Anders Nilsson är skeptisk.

– Om man räknar på vad det kostar att göra film och musik i Sverige och USA, så är det ganska exakt hundra gånger dyrare per minut att göra film än musik. Så filmens motsvarighet till Spotifys månadsprenumeration skulle ligga på 9 900 kronor i månaden per användare för att finansiera dagens filmproduktion. Folk som förväntar sig de absolut senaste filmerna genom en prenumeration inser inte vad den verkliga kostnaden skulle ligga på.

Finns det en chans att ni ångrar er och gör en Johan Falk-uppföljare om något år?

– Det går aldrig att veta vad man tänker om ett år... Men just nu jobbar jag på fyra andra projekt som alla kommer att bli större än Johan Falk-serien. Vi får se vilket som kommer i gång först eller om jag kan öva upp simultankapaciteten och genomföra alla samtidigt, säger Anders Nilsson och skrattar.

Anders Nilsson

Kommer från: Kil

Bor i: Trollhättan

Har bland annat regisserat: War Dog (1984), The Russian Ninja (1988), Noll Tolerans (1990), Livvakterna (2001), Den tredje vågen (2003), När mörkret faller (2006), Johan Falk: GSI – Gruppen för särskilda insatser (2009), Johan Falk: Vapenbröder (2009), Johan Falk: De 107 patrioterna (2012), Johan Falk: Alla råns moder (2012), Johan Falk: Kodnamn Lisa (2013).

Aktuell med: tredje säsongen och finalen av filmserien om Johan Falk.

Johan Falk

Serien är skapad av Anders Nilsson och Joakim Hansson.

Först ut var de tre biofilmerna Noll Tolerans (1999) Livvakterna (2001) och Den tredje vågen (2003). Sedan följde tre filmserier med fokus på GSI-gruppen. 2009 släpptes sex filmer, och 2012 kom ytterligare sex.

Under sommaren släpps de avslutande fem filmerna, varav de två sista i augusti – Lockdown släpps som dvd 10 augusti och Slutet släpps digitalt 6 augusti och fysiskt 24 augusti.

Genom åren har en rad skådespelare medverkat, som till exempel Jakob Eklund, Jens Hultén, Marie Richardson, Mikael Tornving, Alexandra Rapaport, Meliz Karlge, Björn Bengtsson, Alexander Karim, Samuel Fröler, Hanna Alsterlund, Joel Kinnaman och Ruth Vega Fernandez.