2015-07-30 06:00

2015-07-30 18:11

"Visst ingår det ett mått av stôllighet"

INTERVJU: Karin Forsling och Lasse Högberg förenar musikerlivet med arrangörskapet

Fläskfilégrytan puttrar på spisen, affischer häftas upp och den överfulla mejlkorgen gås igenom. Karin Forsling och Lasse Högberg befinner sig mitt i de febrila förberedelserna inför årets Folk & Rock-festival i Segmon.
– Vi vill skapa en upplevelse som publiken vill återvända till år efter år, säger Lasse Högberg.

Världen möter landsbygden och landsbygden möter världen. I Karin Forsling och Lasse Högbergs värld förenas artistskapet med arrangörskapet. Akustiskt möter elektriskt. Gammal möter ung. Och arenorna samexisterar med folkparkerna. Det handlar om spännvidden mellan det stora och det lilla, och om att skapa bryggor.

– Vi vill öppna gränser och skapa möten utifrån mottot: ”Ett litet format med stort hjärta”, säger Lasse när de tar en paus i festivalförberedelserna.

Det faller ett lätt duggregn över Segmon och på blivande festivalområdet har hamrandet och grytkokandet satt i gång med stor iver. Festivalen Folk & Rock startade 2008 och andades nytt liv i den gamla folkparken i byn. Lasse Högberg hade turnerat med Dublin Fair i många år och upptäckt att det saknades något på musikscenen. Han började drömma om en festival som kunde vara en lagom pretentiös mötesplats för människor, där den musikaliska upplevelsen och texterna kunde stå i fokus.

– I början var det ingen som trodde på idén, de tyckte att den var för far beyond. Men jag gav inte upp och i dag är en stor del av traktens föreningsliv involverade i arbetet.

Tydligt koncept från början

Paret visste att de ville satsa stort från början om de skulle ha en chans. Den ursprungliga visionen var tydlig och konceptet har stått sig sedan starten.

– Vi ville nyansera kulturutbudet på landsbygden. Vi ville köra originalmusik i stället för coverband, vi ville ha en hög kvinnlig representation och vi ville ha en vid genreblandning. Det fanns ingen annan festival som hade folk och rock som epitet när vi startade.

Under det breda genreparaplyet ryms alltifrån americana, indiepop, country, blues, rock och visa.

– Här kan du delta utan att behöva kategorisera dig själv som något särskilt. Alla blandas med alla utan att vi spärrar av med massa staket. Vår öppenhet är möjlig tack vare att vi går runt ekonomiskt utan att bli strikt kommersiella. Det är en tydlig distinktion som gör att vi kan behålla hjärtat i det vi gör.

Manifesterar stora drömmar

Parets förmåga att göra verklighet av drömmar och visioner blir synlig i allt de gör. De flyttade till bygden 2002 efter att Karin upptäckt ett charmerande renoveringsobjekt i Liljedal. Husdrömmen realiserades och några år senare gjorde hon slag i sak och albumdebuterade som 53-åring.

Ord som eldsjälar, pionjärer och entreprenörer skulle ligga nära till hands för att beskriva duon. Deras långa erfarenhet av läraryrket har gett dem verktyg som lämpar sig för projektledning och nätverkande. Samtidigt beskriver båda att det är något som funnits med från början...

– Kanske är det en fallenhet som funnits med oss sedan barnsben. Vi ser båda två tydliga bilder av det vi vill skapa och det gör det lättare att genomföra. Vi kan tidigt konstatera olika hinder eller svårigheter och möta dem som utvecklingsmöjligheter, säger Karin.

Lasse instämmer. De tror att uppväxten med ett aktivt föreningsliv i bland annat idrottsklubbar och Missionskyrkan gav dem goda förutsättningar för kreativ produktivitet.

– Det var som en formaliserad punkrörelse, skrattar han.

Samtidigt erkänner de vikten av dagens lokala engagemang för att nå framgång. I dag är en allians av flera föreningar arbetskraften bakom festivalen, med 130 personer som engagerar sig ideellt.

– Vi visste direkt att vi ville bygga långsiktigt och inte göra något snabbt-in-snabbt-ut-jobb. Vi utgår hela tiden från den lokala kompetensen och de grundförutsättningar som finns här. Många i teamet har ett helt yrkesliv i ryggen och bygger och löser problem på ett sätt som inte hade varit möjlig för oss om vi tvingats beställa externa tjänster.

De säkrar även återväxten genom att engagera en ungdomsgrupp, utse stipendiater, ordna en familjedag och samarbeta med Studiefrämjandet.

– Varje år växer arrangemanget genom att fler dyker upp med nya idéer. För andra året ordnas en campingscen vid Grums Fish'n'Camp dagen innan festivalen. Och i år blir det Folk & Rock-orientering på söndagen. Nu när bollen är i rullning är det lätt att ordna fler aktiviteter i anslutning till festivalen.

Delaktighet och tålamod

Årets festival är den åttonde i ordningen och parets ryggsäck är fullstoppad med minnen och insikter från tidigare år.

– Varje år säger vi att nu får det räcka. Aldrig mer. Men sen drar vi i gång igen, så visst ingår det nog ett mått av stôllighet i det här projektet, säger Karin.

Visa av erfarenhet har de insett att framgång bygger på delaktighet och tålamod. Genom att ge utrymme för allas idéer skapas engagemang och växtkraft.

– Musikfestivaler har en potential att vara ett filter för samhällsutveckling. För andra året får vi stöd från Kulturrådet och det känns bra att få ett erkännande att det handlar om en kulturhändelse som bär mycket under sitt paraply.

För teamet handlar upprustningen av folkparken inte om nostalgi.

– Vi vill uppdatera och uppgradera. Här skapas rum för upplevelser som är aktuella och som visar att kommunen har plats för ett spektrum av aktiviteter och röster. Det handlar om att lyfta fram positiva värden, säger Lasse.

Komplex relation till progg

Tillsammans är paret motorn i bandet Granny K som spelar poetisk progg. Men bandets relation till gammal progg beskriver de som lite komplex.

– Visst finns det en förbindelse mellan gam-proggen och vår musik. Vi känner igen oss i djupet och det genuina politiska budskapet. Men generationskompetensen vi har i bandet, från 40-tal till 80-tal, gör att vi också kan distansera oss från den. Det viktigaste för oss är att skriva meningsfulla texter som är samhällsnära och samtidigt musikaliska, säger Karin.

Musiken har en kärna av rock'n'roll och kan anpassas för alltifrån visklubbar och kyrkor till pubar och rockfestivaler. I kväll inleder Granny K Torgfesten i Säffle med en blandning av egenskrivet och gamla klassiska progglåtar.

– Det blir faktiskt första gången vi spelar ”Staten och kapitalet” offentligt, och det blir med glimten i ögat.

Världen möter landsbygden och landsbygden möter världen. I Karin Forsling och Lasse Högbergs värld förenas artistskapet med arrangörskapet. Akustiskt möter elektriskt. Gammal möter ung. Och arenorna samexisterar med folkparkerna. Det handlar om spännvidden mellan det stora och det lilla, och om att skapa bryggor.

– Vi vill öppna gränser och skapa möten utifrån mottot: ”Ett litet format med stort hjärta”, säger Lasse när de tar en paus i festivalförberedelserna.

Det faller ett lätt duggregn över Segmon och på blivande festivalområdet har hamrandet och grytkokandet satt i gång med stor iver. Festivalen Folk & Rock startade 2008 och andades nytt liv i den gamla folkparken i byn. Lasse Högberg hade turnerat med Dublin Fair i många år och upptäckt att det saknades något på musikscenen. Han började drömma om en festival som kunde vara en lagom pretentiös mötesplats för människor, där den musikaliska upplevelsen och texterna kunde stå i fokus.

– I början var det ingen som trodde på idén, de tyckte att den var för far beyond. Men jag gav inte upp och i dag är en stor del av traktens föreningsliv involverade i arbetet.

Tydligt koncept från början

Paret visste att de ville satsa stort från början om de skulle ha en chans. Den ursprungliga visionen var tydlig och konceptet har stått sig sedan starten.

– Vi ville nyansera kulturutbudet på landsbygden. Vi ville köra originalmusik i stället för coverband, vi ville ha en hög kvinnlig representation och vi ville ha en vid genreblandning. Det fanns ingen annan festival som hade folk och rock som epitet när vi startade.

Under det breda genreparaplyet ryms alltifrån americana, indiepop, country, blues, rock och visa.

– Här kan du delta utan att behöva kategorisera dig själv som något särskilt. Alla blandas med alla utan att vi spärrar av med massa staket. Vår öppenhet är möjlig tack vare att vi går runt ekonomiskt utan att bli strikt kommersiella. Det är en tydlig distinktion som gör att vi kan behålla hjärtat i det vi gör.

Manifesterar stora drömmar

Parets förmåga att göra verklighet av drömmar och visioner blir synlig i allt de gör. De flyttade till bygden 2002 efter att Karin upptäckt ett charmerande renoveringsobjekt i Liljedal. Husdrömmen realiserades och några år senare gjorde hon slag i sak och albumdebuterade som 53-åring.

Ord som eldsjälar, pionjärer och entreprenörer skulle ligga nära till hands för att beskriva duon. Deras långa erfarenhet av läraryrket har gett dem verktyg som lämpar sig för projektledning och nätverkande. Samtidigt beskriver båda att det är något som funnits med från början...

– Kanske är det en fallenhet som funnits med oss sedan barnsben. Vi ser båda två tydliga bilder av det vi vill skapa och det gör det lättare att genomföra. Vi kan tidigt konstatera olika hinder eller svårigheter och möta dem som utvecklingsmöjligheter, säger Karin.

Lasse instämmer. De tror att uppväxten med ett aktivt föreningsliv i bland annat idrottsklubbar och Missionskyrkan gav dem goda förutsättningar för kreativ produktivitet.

– Det var som en formaliserad punkrörelse, skrattar han.

Samtidigt erkänner de vikten av dagens lokala engagemang för att nå framgång. I dag är en allians av flera föreningar arbetskraften bakom festivalen, med 130 personer som engagerar sig ideellt.

– Vi visste direkt att vi ville bygga långsiktigt och inte göra något snabbt-in-snabbt-ut-jobb. Vi utgår hela tiden från den lokala kompetensen och de grundförutsättningar som finns här. Många i teamet har ett helt yrkesliv i ryggen och bygger och löser problem på ett sätt som inte hade varit möjlig för oss om vi tvingats beställa externa tjänster.

De säkrar även återväxten genom att engagera en ungdomsgrupp, utse stipendiater, ordna en familjedag och samarbeta med Studiefrämjandet.

– Varje år växer arrangemanget genom att fler dyker upp med nya idéer. För andra året ordnas en campingscen vid Grums Fish'n'Camp dagen innan festivalen. Och i år blir det Folk & Rock-orientering på söndagen. Nu när bollen är i rullning är det lätt att ordna fler aktiviteter i anslutning till festivalen.

Delaktighet och tålamod

Årets festival är den åttonde i ordningen och parets ryggsäck är fullstoppad med minnen och insikter från tidigare år.

– Varje år säger vi att nu får det räcka. Aldrig mer. Men sen drar vi i gång igen, så visst ingår det nog ett mått av stôllighet i det här projektet, säger Karin.

Visa av erfarenhet har de insett att framgång bygger på delaktighet och tålamod. Genom att ge utrymme för allas idéer skapas engagemang och växtkraft.

– Musikfestivaler har en potential att vara ett filter för samhällsutveckling. För andra året får vi stöd från Kulturrådet och det känns bra att få ett erkännande att det handlar om en kulturhändelse som bär mycket under sitt paraply.

För teamet handlar upprustningen av folkparken inte om nostalgi.

– Vi vill uppdatera och uppgradera. Här skapas rum för upplevelser som är aktuella och som visar att kommunen har plats för ett spektrum av aktiviteter och röster. Det handlar om att lyfta fram positiva värden, säger Lasse.

Komplex relation till progg

Tillsammans är paret motorn i bandet Granny K som spelar poetisk progg. Men bandets relation till gammal progg beskriver de som lite komplex.

– Visst finns det en förbindelse mellan gam-proggen och vår musik. Vi känner igen oss i djupet och det genuina politiska budskapet. Men generationskompetensen vi har i bandet, från 40-tal till 80-tal, gör att vi också kan distansera oss från den. Det viktigaste för oss är att skriva meningsfulla texter som är samhällsnära och samtidigt musikaliska, säger Karin.

Musiken har en kärna av rock'n'roll och kan anpassas för alltifrån visklubbar och kyrkor till pubar och rockfestivaler. I kväll inleder Granny K Torgfesten i Säffle med en blandning av egenskrivet och gamla klassiska progglåtar.

– Det blir faktiskt första gången vi spelar ”Staten och kapitalet” offentligt, och det blir med glimten i ögat.

Folk & Rock 2015

På scen står bland annat: Ola Magnell, Eldkvarn, Stefan Sundström, The Vanjas, I'm Kingfisher, Kitok, Anders F Rönnblom, Stewe Cato, Charlize Merighi Band, Ismael Ataria och Folktåget.

Karin Forsling och Lasse Högberg

Bor i: Liljedal, Grums.

Lyssnar på: Anders F Rönnblom, Stefan Sundström, The Vanjas, Ola Magnell.

Tittar på: Den vackra naturen, efter att tv:n gick sönder vid midsommar.

Läser: De ensamma pojkarna av Mats Olsson och Jerry Lee Lewis – His own story av Rick Bragg.

Arrangerar: Folk & Rockfestivalen i Segmon, 14–15 augusti.

Spelar i: Det poetiska proggbandet Granny K tillsammans med Caroline Eriksson, Magnus Liljeqvist och Jerry Torstensson.

Spelar på: Torgfesten i Säffle, fredag 31 juli, klockan 19.30.

Axplock av fina minnen

”Att Folk & Rock bokade First Aid Kit innan de slagit igenom 2010 med orden 'första och enda gången vi har världsartister i Segmon' och att de sedan återvände till festivalen 2012.”

”Bert Deivert bjöd med Tom Paley till den första Folk & Rock-festivalen vi ordnade. Det var läge att nypa sig i armen när den 80-årige musikern som inspirerat Bob Dylan stod på vår lilla scen.”

”När Mikael Wiehe, Pernilla Andersson och Emil Jensen gick på scenen och det började ösregna. Men publiken vek inte en tum utan satt kvar där som ett hav av orangea ponchor.”