2015-04-02 06:00

2015-04-02 17:24

"Naturlighet och showmanship det viktigaste"

SCEN: ROBERT WELLS FIRAR 25 MED ”RHAPSODY IN ROCK”.

Robert Wells skapelse ”Rhapsody in rock” fyllde 25 redan i fjol men han kan inte låta bli att fortsätta firandet även i år. I kväll kommer han med jubileumsshowen till Karlstad.

Robert Wells har turnerat sedan han var 16 år. Hans långa hår och boogiewoogieackord har hela tiden varit hans främsta kännetecken och han har spelat i alla tänkbara sammanhang. Nyligen var han i Kina och spelade för 54:e gången på 15 år.

Men det är med ”Rhapsody in rock” han har haft sina största stunder på scenen.

– Det är min barndomsdröm kan man säga. Att få sätta ihop ett gäng och åka ut och lira. Det är en fantastisk grej att få göra det och att det har funkat så bra under alla de här åren, säger Robert Wells.

På Paloma

Den första spelningen han gjorde i Karlstad var på restaurang Paloma, nu är det Karlstad CCC som står för scenen.

– Med mig har jag bland andra LaGaylia Frazier, Sofia Källgren och Johan Boding, fortsätter han och berömmer sin ensemble.

Förutom de etablerade artisterna gästas jubileet av 14-åriga Alice Power som är en pianostuderade talang som Robert Wells fått upp ögonen för.

– Hon drar stående ovationer varje kväll. För att citera Charlie Norman: ”Hon är onödigt bra!”.

Fortfarande nervös

Han är fortfarande nervös när han kliver upp på scenen trots alla åren av erfarenhet. Som mest nervös var han när han skulle spela i anrika Royal Albert Hall i London.

– Det var nervöst på riktigt! Så nervös har jag nog aldrig varit faktiskt. Det sitter så oerhört mycket musik i väggarna där. Alla har ju varit där och spelat.

Han har kvar sin flygel där hemma som han fick av sin mamma när han vara 8. Han kallar den sin ”baby” och spelar fortfarande på den. Genom att arbeta med seminarier och workshops med unga aspirerande musiker håller han kontakten med de där känslorna som han själv gick igenom som ung strävsam musiker.

– Det är härligt att vara en mentor. Att få träffa alla de här ungdomarna som vill bli yrkesmusiker. Men jag gullar inte, jag är ganska tuff. För det är blod, svett och tårar som krävs för att lyckas.

Grundläggande lärdomar

Han är noga med att försöka föra över de grundläggande lärdomarna som han i sin tur fick av sin mentor, Charlie Norman.

– Jag tycker att det är viktigt att påpeka att när du som artist går upp på scenen så ska du fan i mig kunna underhålla, säger han med mild men bestämd röst.

– Det där har jag i mig sedan mina 14 år tillsammans med Charlie Norman. Folk köper dyra biljetter, då ska du leverera också. Visa att du trivs och har på scenen att göra. Var dig själv. Naturlighet och showmanship är det viktigaste för mig. Få folk att garva, att må bra, få dom att tycka att det var värt att komma och se dig. Det är det det handlar om.

Improvisationen håller han högt

Att spela tillsammans med andra musiker, att jamma och improvisera och ge och ta av varandra, håller han fortfarande högt.

– Jag spelade på en liten jazzklubb i Stockholm nyligen. På ett rätt slitet, vanligt piano. Men jag fick en sån feeling! Det var inte alls vidare bra mekanik i det där pianot, men det gav en sån otrolig känsla.

För Robert Wells är det ganska långt till divalater. Han ser sig snarare som en hantverkare som har pianot och musiken som redskap.

– Jag tillhör musikerskrået. Det är viktigt för mig. Det är ännu viktigare i dag när många anser att musik är något som ska vara gratis. Det skulle du aldrig tänka om en rörläggares tjänster. Jag tycker det är lite kaxigt att vi reser runt med 60 pers i en scenproduktion. Det är ballt. Det finns faktiskt ingenting som slår ett bra liveband. Norge har fattat det, de har nämligen börjat ha med en liveorkester i sin melodifestival! När kommer vi att haka på det?

Vad? Rhapsody in rock 25 år

Var? Karlstad CCC

När? Skärtorsdagen 2 april.

Robert Wells har turnerat sedan han var 16 år. Hans långa hår och boogiewoogieackord har hela tiden varit hans främsta kännetecken och han har spelat i alla tänkbara sammanhang. Nyligen var han i Kina och spelade för 54:e gången på 15 år.

Men det är med ”Rhapsody in rock” han har haft sina största stunder på scenen.

– Det är min barndomsdröm kan man säga. Att få sätta ihop ett gäng och åka ut och lira. Det är en fantastisk grej att få göra det och att det har funkat så bra under alla de här åren, säger Robert Wells.

På Paloma

Den första spelningen han gjorde i Karlstad var på restaurang Paloma, nu är det Karlstad CCC som står för scenen.

– Med mig har jag bland andra LaGaylia Frazier, Sofia Källgren och Johan Boding, fortsätter han och berömmer sin ensemble.

Förutom de etablerade artisterna gästas jubileet av 14-åriga Alice Power som är en pianostuderade talang som Robert Wells fått upp ögonen för.

– Hon drar stående ovationer varje kväll. För att citera Charlie Norman: ”Hon är onödigt bra!”.

Fortfarande nervös

Han är fortfarande nervös när han kliver upp på scenen trots alla åren av erfarenhet. Som mest nervös var han när han skulle spela i anrika Royal Albert Hall i London.

– Det var nervöst på riktigt! Så nervös har jag nog aldrig varit faktiskt. Det sitter så oerhört mycket musik i väggarna där. Alla har ju varit där och spelat.

Han har kvar sin flygel där hemma som han fick av sin mamma när han vara 8. Han kallar den sin ”baby” och spelar fortfarande på den. Genom att arbeta med seminarier och workshops med unga aspirerande musiker håller han kontakten med de där känslorna som han själv gick igenom som ung strävsam musiker.

– Det är härligt att vara en mentor. Att få träffa alla de här ungdomarna som vill bli yrkesmusiker. Men jag gullar inte, jag är ganska tuff. För det är blod, svett och tårar som krävs för att lyckas.

Grundläggande lärdomar

Han är noga med att försöka föra över de grundläggande lärdomarna som han i sin tur fick av sin mentor, Charlie Norman.

– Jag tycker att det är viktigt att påpeka att när du som artist går upp på scenen så ska du fan i mig kunna underhålla, säger han med mild men bestämd röst.

– Det där har jag i mig sedan mina 14 år tillsammans med Charlie Norman. Folk köper dyra biljetter, då ska du leverera också. Visa att du trivs och har på scenen att göra. Var dig själv. Naturlighet och showmanship är det viktigaste för mig. Få folk att garva, att må bra, få dom att tycka att det var värt att komma och se dig. Det är det det handlar om.

Improvisationen håller han högt

Att spela tillsammans med andra musiker, att jamma och improvisera och ge och ta av varandra, håller han fortfarande högt.

– Jag spelade på en liten jazzklubb i Stockholm nyligen. På ett rätt slitet, vanligt piano. Men jag fick en sån feeling! Det var inte alls vidare bra mekanik i det där pianot, men det gav en sån otrolig känsla.

För Robert Wells är det ganska långt till divalater. Han ser sig snarare som en hantverkare som har pianot och musiken som redskap.

– Jag tillhör musikerskrået. Det är viktigt för mig. Det är ännu viktigare i dag när många anser att musik är något som ska vara gratis. Det skulle du aldrig tänka om en rörläggares tjänster. Jag tycker det är lite kaxigt att vi reser runt med 60 pers i en scenproduktion. Det är ballt. Det finns faktiskt ingenting som slår ett bra liveband. Norge har fattat det, de har nämligen börjat ha med en liveorkester i sin melodifestival! När kommer vi att haka på det?

Vad? Rhapsody in rock 25 år

Var? Karlstad CCC

När? Skärtorsdagen 2 april.