2015-01-23 06:00

2015-01-23 13:27

Anders jobbar med "Historieätarna" och Filip och Fredrik

NÖJE

Han diskuterar kameravinklar med Bob Dylan och bildar tv-tittare genom underhållning. NWT möter Anders Helgeson, filmare som bland annat är aktuell med ”Historieätarna” och Filip och Fredriks långfilm ”Trevligt folk”.

– ”Historieätarna” är ju en enorm succé, jag tror det var 1,6 miljoner tittare vid något tillfälle, säger Anders Helgeson lite försiktigt, nästan som om han inte riktigt tror själv på det han säger.

Men siffran stämmer. ”Historieätarna” är ytterligare en succé för produktionsbolaget Thelma/Louise som Anders Helgeson startade tillsammans med Daniel Moll för drygt tio år sedan.

Innan vi börjar prata tittarsiffror har Anders Helgeson berättat hur han i sina tidiga tonår brukade åka moped mellan Skattkärr och Herrhagen i Karlstad. Väl framme hyrde han en film, sedan begav han sig till dåvarande Värmlands filmförbunds lokaler i Gjuteriet.

– Jag hyrde filmer som ”Young guns II” på VHS. Och så klippte jag ihop musikvideos och annat med bilder från filmerna. Bland annat tog jag en låt med The Cult och bildsatte den med cowboy-scener från Young guns, säger Anders Helgeson och skrattar åt minnet.

Det blev starten på hans yrkeskarriär. I dag arbetar han både som regissör, klippare och producent.

– När jag började så fanns det inte utbildningar inom media på det sättet som det gör idag. Vi som är i min ålder började som entusiaster och det var lära genom att göra som gällde.

”Värsta språket”

1999 flyttade han till Stockholm och efter jobb på Utbildningsradion handplockades han till Fredrik Lindströms programserie ”Värsta språket” som gjordes för SVT. Anders Helgeson medverkade som klippare och grafiker. Serien blev prisad av både bransch och publik och än idag är programmet en merit som han beskriver som viktig, även så här dryga decenniet senare. Den som handplockade honom till SVT var Karin af Klintberg, som han samarbetar med fortfarande.

– När Karin först hörde av sig ljög jag och sa att jag kunde ett redigeringsprogram som jag behövde kunna för jobbet. Hon ringde i maj och jag skulle börja jobbet i september. Då hade jag tid att lära mig, tänkte jag. Under sommaren sprang jag på en av killarna som jag träffat på Utbildningsradion och jag fick träna på redigeringsprogrammet genom honom.

Killen som tillhandahöll redigeringsprogrammet var Daniel Moll som Anders senare kom att bilda Thelma/Louise med.

– Det var efter två säsonger med ”Värsta språket” som vi startade produktionsbolaget. Kort därefter började vi jobba med bland andra Filip och Fredrik, vi klippte alla deras grejer i början och gjorde alla vinjetter och allt annat grafiskt.

Med tiden växte ambitionen att ta ett större ansvar för hela produktionsbiten.

– Vi jobbade jävligt hårt och mycket och växte snabbt. Karin kom till oss och föreslog att vi skulle göra ”Landet brunsås”, att serien skulle göras av oss på uppdrag av SVT.

Samarbetet med Karin af Klintberg utvecklades och nu var det Anders Helgesons tur att handplocka af Klintberg till Thelma/Louise där hon i dag är en av delägarna.

– Karin är ett unikum så det är oerhört kul att arbeta med henne.

Petar i allt

Exakt när intresset för rörliga bilder började minns han inte, det har alltid varit med honom. Att ha börjat som klippare och sedan provat flera av branschens områden har gett honom en stor förståelse för hela den arbetsprocess som krävs för att skapa bra film och tv.

– Som klippare får du ta del av allt råmaterial och du får insikt i hur både regissör och producent tänker. Man får koll på vilka steg som måste tas för att komma i mål. När jag regisserar i dag klipper jag filmen i huvudet medan jag regisserar. Det underlättar kolossalt.

Arbetsrollerna i vardagen är ibland flytande. Som producent är Anders Helgeson ofta även regissör. Och ibland även klippare.

– Det är så roligt att vara inne och peta i allting och eftersom vi fortfarande är ett relativt litet bolag så behövs det. Jag har klippt vissa avsnitt och delar av ”Historieätarna” till exempel. Med filmen ”Trevlig folk” är jag klippare och regissör tillsammans med Karin.

”Trevlig folk” är en av filmerna som premiärvisas under den stundande filmfestivalen i Göteborg. Det är en dokumentärfilm som handlar om hur Filip och Fredrik följer det Somaliska landslaget till bandy-VM i Ryssland. När filmen börjar har ingen av somalierna stått på ett par skridskor, än mindre spelat någon bandy. Somalierna har kommit som flyktingar till Borlänge och i ett försök att överbrygga klyftan mellan Borlängeborna och de nyanlända, bildas ett bandylag med sikte på världsmästerskapet som ska avgöras sex månader senare.

– Det är en jävla härlig film, säger Anders Helgeson ivrigt och kliar sig i skägget.

– Det är en dokumentär med humor och värme, en riktig feelgoodfilm. Med ett bra och viktigt innehåll. Det är väldigt kul att jobba med Filip och Fredrik. Ge dom en kamera och be dom gå ut i en svensk stad så händer det något intressant direkt.

Infotainment

Filmen blandar humor och allvar och har en ambition att både upplysa och roa.

– Vi har hittat vår egen nisch, vi fokar på kvalité. Vi gör inga dokusåpor utan är mer intresserade av infotaiment, alltså underhållning med ett visst bildande inslag. Det mesta som sänds i dag är skräptv, det är en väldigt märklig bransch. Vi har turen att jobba mycket åt SVT och det är kul, de står ju faktiskt i en klass för sig. Jämför med de kommersiella kanalerna, som i stället för att köpa in en ny idé hellre dammar av gamla beprövade format. Men samtidigt kan jag förstå det, det skulle vara katastrof om en fredag- eller lördagsunderhållning körde i diket för dom. Reklamintäkterna måste in.

Framöver jobbar Thelma/Louise bland annat med årets julkalender. Det är en avknoppning av ”Historieätarna” som beskriver historien ur ett barns perspektiv.

– Vi vill visa hur barnen hade det, hur de lekte, hur de åt. Erik och Lotta är programledare och det är med en massa kids såklart. Vi kommer att spela in under alla fyra årstiderna, olika epoker i olika årstider.

Bob Dylan

Utöver tv och film producerar Thelma/Louise reklamfilm. En av de mer uppmärksammade på senare tid är reklamserien de gjorde åt ett spelbolag där Bob Dylan ger Fredrik Wikingsson en privat konsert.

– Det var Erik Haag och jag som spånade fram idén. Och Dylan måste ha gillat den, han behöver ju inte göra det för stålarna. Jag var med på plats och bollade kameravinklar med honom innan spelningen. Han var väldigt initierad och kunnig, visade mig var han tyckte det skulle bli bäst om vi ställde våra kameror. Det blev väldigt fint. Så här i efterhand har jag börjat förstå hur stort det är att faktiskt ha träffat honom.

Att hoppa in i olika skeenden av arbetsprocessen är något Anders Helgeson gärna fortsätter med.

– Jag gillar att blanda uppgifterna, jag har inget mål att bara regissera långfilm till exempel. Det är en jäkla apparat att göra film. Vi får se vad som dyker upp helt enkelt.

”Trevlig folk” har biopremiär 28 januari men kan ses redan i helgen under Göteborgs filmfestival.

– ”Historieätarna” är ju en enorm succé, jag tror det var 1,6 miljoner tittare vid något tillfälle, säger Anders Helgeson lite försiktigt, nästan som om han inte riktigt tror själv på det han säger.

Men siffran stämmer. ”Historieätarna” är ytterligare en succé för produktionsbolaget Thelma/Louise som Anders Helgeson startade tillsammans med Daniel Moll för drygt tio år sedan.

Innan vi börjar prata tittarsiffror har Anders Helgeson berättat hur han i sina tidiga tonår brukade åka moped mellan Skattkärr och Herrhagen i Karlstad. Väl framme hyrde han en film, sedan begav han sig till dåvarande Värmlands filmförbunds lokaler i Gjuteriet.

– Jag hyrde filmer som ”Young guns II” på VHS. Och så klippte jag ihop musikvideos och annat med bilder från filmerna. Bland annat tog jag en låt med The Cult och bildsatte den med cowboy-scener från Young guns, säger Anders Helgeson och skrattar åt minnet.

Det blev starten på hans yrkeskarriär. I dag arbetar han både som regissör, klippare och producent.

– När jag började så fanns det inte utbildningar inom media på det sättet som det gör idag. Vi som är i min ålder började som entusiaster och det var lära genom att göra som gällde.

”Värsta språket”

1999 flyttade han till Stockholm och efter jobb på Utbildningsradion handplockades han till Fredrik Lindströms programserie ”Värsta språket” som gjordes för SVT. Anders Helgeson medverkade som klippare och grafiker. Serien blev prisad av både bransch och publik och än idag är programmet en merit som han beskriver som viktig, även så här dryga decenniet senare. Den som handplockade honom till SVT var Karin af Klintberg, som han samarbetar med fortfarande.

– När Karin först hörde av sig ljög jag och sa att jag kunde ett redigeringsprogram som jag behövde kunna för jobbet. Hon ringde i maj och jag skulle börja jobbet i september. Då hade jag tid att lära mig, tänkte jag. Under sommaren sprang jag på en av killarna som jag träffat på Utbildningsradion och jag fick träna på redigeringsprogrammet genom honom.

Killen som tillhandahöll redigeringsprogrammet var Daniel Moll som Anders senare kom att bilda Thelma/Louise med.

– Det var efter två säsonger med ”Värsta språket” som vi startade produktionsbolaget. Kort därefter började vi jobba med bland andra Filip och Fredrik, vi klippte alla deras grejer i början och gjorde alla vinjetter och allt annat grafiskt.

Med tiden växte ambitionen att ta ett större ansvar för hela produktionsbiten.

– Vi jobbade jävligt hårt och mycket och växte snabbt. Karin kom till oss och föreslog att vi skulle göra ”Landet brunsås”, att serien skulle göras av oss på uppdrag av SVT.

Samarbetet med Karin af Klintberg utvecklades och nu var det Anders Helgesons tur att handplocka af Klintberg till Thelma/Louise där hon i dag är en av delägarna.

– Karin är ett unikum så det är oerhört kul att arbeta med henne.

Petar i allt

Exakt när intresset för rörliga bilder började minns han inte, det har alltid varit med honom. Att ha börjat som klippare och sedan provat flera av branschens områden har gett honom en stor förståelse för hela den arbetsprocess som krävs för att skapa bra film och tv.

– Som klippare får du ta del av allt råmaterial och du får insikt i hur både regissör och producent tänker. Man får koll på vilka steg som måste tas för att komma i mål. När jag regisserar i dag klipper jag filmen i huvudet medan jag regisserar. Det underlättar kolossalt.

Arbetsrollerna i vardagen är ibland flytande. Som producent är Anders Helgeson ofta även regissör. Och ibland även klippare.

– Det är så roligt att vara inne och peta i allting och eftersom vi fortfarande är ett relativt litet bolag så behövs det. Jag har klippt vissa avsnitt och delar av ”Historieätarna” till exempel. Med filmen ”Trevlig folk” är jag klippare och regissör tillsammans med Karin.

”Trevlig folk” är en av filmerna som premiärvisas under den stundande filmfestivalen i Göteborg. Det är en dokumentärfilm som handlar om hur Filip och Fredrik följer det Somaliska landslaget till bandy-VM i Ryssland. När filmen börjar har ingen av somalierna stått på ett par skridskor, än mindre spelat någon bandy. Somalierna har kommit som flyktingar till Borlänge och i ett försök att överbrygga klyftan mellan Borlängeborna och de nyanlända, bildas ett bandylag med sikte på världsmästerskapet som ska avgöras sex månader senare.

– Det är en jävla härlig film, säger Anders Helgeson ivrigt och kliar sig i skägget.

– Det är en dokumentär med humor och värme, en riktig feelgoodfilm. Med ett bra och viktigt innehåll. Det är väldigt kul att jobba med Filip och Fredrik. Ge dom en kamera och be dom gå ut i en svensk stad så händer det något intressant direkt.

Infotainment

Filmen blandar humor och allvar och har en ambition att både upplysa och roa.

– Vi har hittat vår egen nisch, vi fokar på kvalité. Vi gör inga dokusåpor utan är mer intresserade av infotaiment, alltså underhållning med ett visst bildande inslag. Det mesta som sänds i dag är skräptv, det är en väldigt märklig bransch. Vi har turen att jobba mycket åt SVT och det är kul, de står ju faktiskt i en klass för sig. Jämför med de kommersiella kanalerna, som i stället för att köpa in en ny idé hellre dammar av gamla beprövade format. Men samtidigt kan jag förstå det, det skulle vara katastrof om en fredag- eller lördagsunderhållning körde i diket för dom. Reklamintäkterna måste in.

Framöver jobbar Thelma/Louise bland annat med årets julkalender. Det är en avknoppning av ”Historieätarna” som beskriver historien ur ett barns perspektiv.

– Vi vill visa hur barnen hade det, hur de lekte, hur de åt. Erik och Lotta är programledare och det är med en massa kids såklart. Vi kommer att spela in under alla fyra årstiderna, olika epoker i olika årstider.

Bob Dylan

Utöver tv och film producerar Thelma/Louise reklamfilm. En av de mer uppmärksammade på senare tid är reklamserien de gjorde åt ett spelbolag där Bob Dylan ger Fredrik Wikingsson en privat konsert.

– Det var Erik Haag och jag som spånade fram idén. Och Dylan måste ha gillat den, han behöver ju inte göra det för stålarna. Jag var med på plats och bollade kameravinklar med honom innan spelningen. Han var väldigt initierad och kunnig, visade mig var han tyckte det skulle bli bäst om vi ställde våra kameror. Det blev väldigt fint. Så här i efterhand har jag börjat förstå hur stort det är att faktiskt ha träffat honom.

Att hoppa in i olika skeenden av arbetsprocessen är något Anders Helgeson gärna fortsätter med.

– Jag gillar att blanda uppgifterna, jag har inget mål att bara regissera långfilm till exempel. Det är en jäkla apparat att göra film. Vi får se vad som dyker upp helt enkelt.

”Trevlig folk” har biopremiär 28 januari men kan ses redan i helgen under Göteborgs filmfestival.

Lyssnar på Buddy Holly

FAKTA

Anders Helgeson är född 1975 och uppvuxen i Karlstad. Flyttade till Stockholm 1999.

Familj: Fru och två barn

VD för produktionsbolaget Thelma/Louise med 12-15 anställda samt lika många frilansare knutna till företaget.

Aktuell som regissör, klippare och producent.

Läser just nu:

– Jag lyssnar nästan bara på böcker. Jag är besatt av Michael Connellys Harry Bosch-böcker. Jag går alltid tillbaka till dom. Jag älskar Los Angeles och det är så fantastiska skildringar av den staden i böckerna.

Lyssnar på:

– Buddy Holly! Dylan körde en av hans låtar på konserten för Fredrik så då blev jag nyfiken. Har på senare år lyssnat mycket på country.

Tittar på:

– Jag gillar Peaky Blinders, den rekommenderar jag verkligen.

Källa: