2015-06-26 06:00

2015-06-26 06:00

Drömmen om en velomobil

Sebastian van den Bergen älskar att cykla. Det är något helt annat att ta sig fram för egen maskin än att förlita sig på motorkraft.
Nu går han i väntans tider. Lagom till jul ska cykelsamlingen nämligen utökas med en sprillans ny velomobil.

Drömmen om en egen velomobil, eller cykelbil som de också kallas, föddes för tio år sedan. Sebastian hade betalat av sitt studielån och ville unna sig något extra för pengarna han nu fick över. Till saken hör att han älskar cyklar. Så att tankarna vandrade till en ny sån var kanske inte så konstigt. En liggcykel stod överst på önskelistan. På en mässa i Holland testade han en för första gången. Själva liggcykeln var det inget fel på, problemet var vädret.

– Jag och min fru testade cykeln i en timme. Efteråt var vi oerhört lyckliga, men totalt genomblöta. Liggcykeln var helt oanvändbar i regn, berättar Sebastian.

Besökte tillverkare

Det fick bli en liten hopfällbar cykel då i stället. Men tanken på ett roligare fordon kunde han inte riktigt släppa. Om man bygger in liggcykeln i väggar och tak får man en velomobil. Sebastian började söka på nätet, han besökte mässor och till slut uppsökte han även tillverkare för att testa. Nu var han helt bestämd, så fort en passande modell dök upp skulle han köpa en cykelbil.

Vardagscykel

Så i våras släpptes en ny variant, med stort bagageutrymme, fyra hjul och möjlighet att ta med sig ett barn i velomobilen. I höst börjar den tillverkas, men Sebastian står redan i kö. Strax innan årsskiftet ska han få sitt nya fordon.

– Jag kan knappt bärga mig! Det ska bli väldigt roligt att äntligen få använda den. Jag ser många fördelar i vardagen, och jag tror att den kommer funka bra att ha med på jobbet också. För resor som är lite för långa för vanlig cykel, och om vädret är dåligt, säger han.

Drömmen om en egen velomobil, eller cykelbil som de också kallas, föddes för tio år sedan. Sebastian hade betalat av sitt studielån och ville unna sig något extra för pengarna han nu fick över. Till saken hör att han älskar cyklar. Så att tankarna vandrade till en ny sån var kanske inte så konstigt. En liggcykel stod överst på önskelistan. På en mässa i Holland testade han en för första gången. Själva liggcykeln var det inget fel på, problemet var vädret.

– Jag och min fru testade cykeln i en timme. Efteråt var vi oerhört lyckliga, men totalt genomblöta. Liggcykeln var helt oanvändbar i regn, berättar Sebastian.

Besökte tillverkare

Det fick bli en liten hopfällbar cykel då i stället. Men tanken på ett roligare fordon kunde han inte riktigt släppa. Om man bygger in liggcykeln i väggar och tak får man en velomobil. Sebastian började söka på nätet, han besökte mässor och till slut uppsökte han även tillverkare för att testa. Nu var han helt bestämd, så fort en passande modell dök upp skulle han köpa en cykelbil.

Vardagscykel

Så i våras släpptes en ny variant, med stort bagageutrymme, fyra hjul och möjlighet att ta med sig ett barn i velomobilen. I höst börjar den tillverkas, men Sebastian står redan i kö. Strax innan årsskiftet ska han få sitt nya fordon.

– Jag kan knappt bärga mig! Det ska bli väldigt roligt att äntligen få använda den. Jag ser många fördelar i vardagen, och jag tror att den kommer funka bra att ha med på jobbet också. För resor som är lite för långa för vanlig cykel, och om vädret är dåligt, säger han.

Velomobil

Velomobil är som en liten bil, men utan motor. Den drivs av muskelkraft, som en cykel. Vanligast är att den har en sits, men den finns även som flersitsig. Velomobilen har en kaross som skyddar användaren och förbättrar de aerodynamiska egenskaperna.

Under andra världskriget hade velomobilen/cykelbilen en storhetstid här i Sverige, antagligen på grund av bensinbristen.

Den mest kända cykelbilen är Fantom, som bara byggdes i ett fåtal exemplar men vars ritning sålts i ungefär 100 000 kopior.

På 1980-talet återupptäcktes cykelbilen i Danmark av bland andra flygingenjören Carl-Georg Rasmussen som med inspiration från Fantom byggde en egen konstruktion. Tyska och nederländska tillverkare följde efter, och nu finns även amerikanska och australiensiska velomobilproducenter.

Källa: wikipedia.se