2015-03-27 06:00

2015-03-27 06:00

Trendiga skägg ger barberaren högsäsong

HÅRVÅRD

Ingen kan ha missat att skäggen är tillbaka. Överallt syns de håriga hakorna. I och med det gör även ett klassiskt yrke comeback. Nu finns det stort behov av barberare. Det märks tydligt på barbershopen Kalufsen i Karlstad.

– När vi öppnade för ett år sen trodde vi inte att skäggen skulle bli en så stor del av vår salong. Men nu har vi minst tre-fyra kunder per dag som är inne och fixar till sig, det var inget vi hade räknat med. Vi insåg att det fanns ett behov av barberare, men inte hur stort det var, säger Ida Thoresson, barberare och frisör på Kalufsen.

Både hon och kollegan Micaela Ekeberg har skaffat sig utbildning i skäggvård. När de öppnade salong tillsammans köpte de in en barberarstol och la in ordet barbershop i namnet. Sen small det bara till.

– Vi förstår inte riktigt var alla dessa skägg har varit tidigare. De måste drivit runt och letat efter någonstans där de kan klippas, ansas och fixas. Vi har inte behövt göra någon reklam för barberardelen, ändå hittar nya män hit hela tiden, det är väldigt roligt, säger Michaela och skrattar.

Större trend

Hälften av kunderna på Kalufsen är män, vilket är ovanligt för en salong. Barberarna tror att det finns flera orsaker till att killar nu vågar ta proffshjälp för att fixa utseendet. Bland annat det faktum att skönhetsindustrin i stort har exploderat, det ska fixas med naglar, ansiktsbehandlingar, ögonfransar och så vidare. För män blir det då naturligt att se till att skägget är i trim. En annan anledning kan vara att killarna helt enkelt längtat efter en anledning att unna sig behandlingar som innebär några timmar på salong.

– Men jag tror också att uppsvinget för barberare handlar om en större trend i samhället. Vi är på jakt efter en känsla av genuinitet och äkthet. Vi tar oss hellre lite extra tid att leta efter unika ting än köper många små, och vi går hellre till ett ställe där man vet att det är riktiga nördar som jobbar än till ett där personalen kan lite om allt, säger Micaela.

På Kalufsen ser många till att klippa håret både på skallen och hakan. Men det är inte bara klippning som gäller, Micaela och Ida får också styla en hel del skägg. Och när utseendet blir ett intresse kommer också mängder av produkter. Det handlar om vax, oljor och schampon. Vad många kanske inte tänker på är att man måste se till att även huden under skägget mår bra, precis som hårbotten på huvudet.

För barberarna på Kalufsen innebär det ett nytt varusegment att lära sig allt om.

– Det är en helt ny värld som öppnat sig. Eller en värld som har kommit tillbaka. Fram till 70-talet var det vanligt att man gick på salong för att fixa sig, även som man, säger Ida.

Accepterad fåfänga

Mattias Dalebjer är en återkommande kund på Kalufsen. Han har haft skägg i ett drygt år och trimmar till det ungefär var sjätte vecka. Han tror att killar alltid har gillat att fixa sitt utseende, men att det inte ansetts som helt okej tidigare.

– Skäggen gör det möjligt att både vara väldigt manlig och väldigt fåfäng. Förr i tiden fick jag alltid sitta och vänta på att tjejen skulle bli färdig när vi skulle ut, nu tar jag minst lika lång tid på mig att göra mig i ordning, säger han och skrattar.

Men det är ju inte alla som är lyckligt lottade att de kan odla ett praktfullt skägg. Ida och Micaela tipsar om att det finns knep att ta till, som skuggor man kan använda för att fylla ut med. Och mycket går att ordna när man väljer skäggmodell och hur man klipper det. Mattias ger också ett annat tips.

– Det är viktigt att låta skägget få ta tid. Många tror att de har sämre skäggväxt än vad de egentligen har. Ge det minst fyra månader. Jag trodde inte att jag hade så bra skäggväxt, men nu ser det riktigt tätt ut, säger han.

Och även om det i dessa tider råkar vara väldigt trendigt med skägg så tror inte Ida och Micaela att barberaryrket kommer försvinna igen.

– Vi tror inte att det här är en trend som går över. Vi tror att det är här för att stanna. Även om det blir mer trendigt med slätrakat så kommer killar vilja unna sig att gå på salong, säger Micaela.

– När vi öppnade för ett år sen trodde vi inte att skäggen skulle bli en så stor del av vår salong. Men nu har vi minst tre-fyra kunder per dag som är inne och fixar till sig, det var inget vi hade räknat med. Vi insåg att det fanns ett behov av barberare, men inte hur stort det var, säger Ida Thoresson, barberare och frisör på Kalufsen.

Både hon och kollegan Micaela Ekeberg har skaffat sig utbildning i skäggvård. När de öppnade salong tillsammans köpte de in en barberarstol och la in ordet barbershop i namnet. Sen small det bara till.

– Vi förstår inte riktigt var alla dessa skägg har varit tidigare. De måste drivit runt och letat efter någonstans där de kan klippas, ansas och fixas. Vi har inte behövt göra någon reklam för barberardelen, ändå hittar nya män hit hela tiden, det är väldigt roligt, säger Michaela och skrattar.

Större trend

Hälften av kunderna på Kalufsen är män, vilket är ovanligt för en salong. Barberarna tror att det finns flera orsaker till att killar nu vågar ta proffshjälp för att fixa utseendet. Bland annat det faktum att skönhetsindustrin i stort har exploderat, det ska fixas med naglar, ansiktsbehandlingar, ögonfransar och så vidare. För män blir det då naturligt att se till att skägget är i trim. En annan anledning kan vara att killarna helt enkelt längtat efter en anledning att unna sig behandlingar som innebär några timmar på salong.

– Men jag tror också att uppsvinget för barberare handlar om en större trend i samhället. Vi är på jakt efter en känsla av genuinitet och äkthet. Vi tar oss hellre lite extra tid att leta efter unika ting än köper många små, och vi går hellre till ett ställe där man vet att det är riktiga nördar som jobbar än till ett där personalen kan lite om allt, säger Micaela.

På Kalufsen ser många till att klippa håret både på skallen och hakan. Men det är inte bara klippning som gäller, Micaela och Ida får också styla en hel del skägg. Och när utseendet blir ett intresse kommer också mängder av produkter. Det handlar om vax, oljor och schampon. Vad många kanske inte tänker på är att man måste se till att även huden under skägget mår bra, precis som hårbotten på huvudet.

För barberarna på Kalufsen innebär det ett nytt varusegment att lära sig allt om.

– Det är en helt ny värld som öppnat sig. Eller en värld som har kommit tillbaka. Fram till 70-talet var det vanligt att man gick på salong för att fixa sig, även som man, säger Ida.

Accepterad fåfänga

Mattias Dalebjer är en återkommande kund på Kalufsen. Han har haft skägg i ett drygt år och trimmar till det ungefär var sjätte vecka. Han tror att killar alltid har gillat att fixa sitt utseende, men att det inte ansetts som helt okej tidigare.

– Skäggen gör det möjligt att både vara väldigt manlig och väldigt fåfäng. Förr i tiden fick jag alltid sitta och vänta på att tjejen skulle bli färdig när vi skulle ut, nu tar jag minst lika lång tid på mig att göra mig i ordning, säger han och skrattar.

Men det är ju inte alla som är lyckligt lottade att de kan odla ett praktfullt skägg. Ida och Micaela tipsar om att det finns knep att ta till, som skuggor man kan använda för att fylla ut med. Och mycket går att ordna när man väljer skäggmodell och hur man klipper det. Mattias ger också ett annat tips.

– Det är viktigt att låta skägget få ta tid. Många tror att de har sämre skäggväxt än vad de egentligen har. Ge det minst fyra månader. Jag trodde inte att jag hade så bra skäggväxt, men nu ser det riktigt tätt ut, säger han.

Och även om det i dessa tider råkar vara väldigt trendigt med skägg så tror inte Ida och Micaela att barberaryrket kommer försvinna igen.

– Vi tror inte att det här är en trend som går över. Vi tror att det är här för att stanna. Även om det blir mer trendigt med slätrakat så kommer killar vilja unna sig att gå på salong, säger Micaela.