2015-06-03 06:00

2015-06-03 08:14

Balans i tillvaron

KRÖNIKA: SU PING BURMAN

Nyligen fick jag äran att föreläsa om Kinas satsning inom förnyelsebar energi på SERO:s årsmöte.

Där fick jag även möjlighet att lyssna till Bodil Jönsson när hon talade om ”Tiden, tiden – allt i denna tiden”. Hon beskrev bland annat hur vår strävan att vara så effektiva som möjligt ibland kan få motsatt effekt. Då tänkte jag på hur man i det gamla Kina såg på tid. De tänkte mer i generationer och dynastier snarare än minuter och sekunder.

En skröna som brukar berättas är att Kinas dåvarande premiärminister Chou Enlai blev tillfrågad om han ansåg att franska revolutionen var bra eller dålig. Han svarade då att det fortfarande är alltför tidigt att kunna avgöra. När man ser busslasterna med kinesiska turister som stressar för att hinna se så många huvudstäder som möjligt, så kan man fundera hur mycket av detta tänkesätt som finns kvar hos dagens kineser.

 

Vi är nu i vårens tider och ser fram mot den sköna sommaren med mycket sol och bad (men glömmer myggor och ogräsrensning). I mina gamla hemtrakter har vi inte alls samma längtan till sommaren och vi firar inte midsommar. Redan efter min första vinter här i Sverige utvecklade jag dock samma längtan efter sommaren som en typisk svensk. Det är väl så att vi här i norden har behov av något som laddar oss med ljus och värme för att få energi, ladda batterier och balansera den långa, kalla och mörka vintern. På motsvarande sätt är det i södra Kina, där vinterns svalka balanserar den olidliga hettan på sommaren.

Det stämmer ju bra in på de gamla kinesiska begreppen Yin och Yang. Det gäller att få balans i tillvaron. En grundsten i denna filosofi är att allting är relativt, det finns inget ont som inte har något gott med sig och samtidigt inget gott som inte har något ont i sig.

 

En saga berättas om en man som förlorade sin häst. Då hans granne beklagade detta svarade mannen att det var kanske inte bara negativt. Några dagar senare, kom hästen tillbaka med en flock vildhästar. ”Grattis till hästarna” sa grannen och fick till svar att det kanske inte bara var positivt. Några dagar senare bröt mannens son benet då han red en av vildhästarna. När grannen beklagade olyckan sa mannen att det kanske inte bara var negativt.

Senare utbröt kriget och pojken slapp delta på grund av sin skada.

 

Utgående från sådana tänkesätt kan man kanske fundera om det är bara positivt att vi har fått det så bra som vi har? Detta gäller både individer och länder, tänk bara på vad som hände romarriket eller Kina under Mingdynastin. De stannade i sin utveckling och blev förbikörda av resten av världen. Så det kanske räcker att ha det lagom bra. I Kina kallas det ”Zhenghao”, alltså Yin och Yang i balans.

Där fick jag även möjlighet att lyssna till Bodil Jönsson när hon talade om ”Tiden, tiden – allt i denna tiden”. Hon beskrev bland annat hur vår strävan att vara så effektiva som möjligt ibland kan få motsatt effekt. Då tänkte jag på hur man i det gamla Kina såg på tid. De tänkte mer i generationer och dynastier snarare än minuter och sekunder.

En skröna som brukar berättas är att Kinas dåvarande premiärminister Chou Enlai blev tillfrågad om han ansåg att franska revolutionen var bra eller dålig. Han svarade då att det fortfarande är alltför tidigt att kunna avgöra. När man ser busslasterna med kinesiska turister som stressar för att hinna se så många huvudstäder som möjligt, så kan man fundera hur mycket av detta tänkesätt som finns kvar hos dagens kineser.

 

Vi är nu i vårens tider och ser fram mot den sköna sommaren med mycket sol och bad (men glömmer myggor och ogräsrensning). I mina gamla hemtrakter har vi inte alls samma längtan till sommaren och vi firar inte midsommar. Redan efter min första vinter här i Sverige utvecklade jag dock samma längtan efter sommaren som en typisk svensk. Det är väl så att vi här i norden har behov av något som laddar oss med ljus och värme för att få energi, ladda batterier och balansera den långa, kalla och mörka vintern. På motsvarande sätt är det i södra Kina, där vinterns svalka balanserar den olidliga hettan på sommaren.

Det stämmer ju bra in på de gamla kinesiska begreppen Yin och Yang. Det gäller att få balans i tillvaron. En grundsten i denna filosofi är att allting är relativt, det finns inget ont som inte har något gott med sig och samtidigt inget gott som inte har något ont i sig.

 

En saga berättas om en man som förlorade sin häst. Då hans granne beklagade detta svarade mannen att det var kanske inte bara negativt. Några dagar senare, kom hästen tillbaka med en flock vildhästar. ”Grattis till hästarna” sa grannen och fick till svar att det kanske inte bara var positivt. Några dagar senare bröt mannens son benet då han red en av vildhästarna. När grannen beklagade olyckan sa mannen att det kanske inte bara var negativt.

Senare utbröt kriget och pojken slapp delta på grund av sin skada.

 

Utgående från sådana tänkesätt kan man kanske fundera om det är bara positivt att vi har fått det så bra som vi har? Detta gäller både individer och länder, tänk bara på vad som hände romarriket eller Kina under Mingdynastin. De stannade i sin utveckling och blev förbikörda av resten av världen. Så det kanske räcker att ha det lagom bra. I Kina kallas det ”Zhenghao”, alltså Yin och Yang i balans.