2014-12-30 06:00

2015-01-20 23:13

Professorns fem bästa knep

VÄRMLAND: Så lyckas du hålla ditt nyårslöfte

Att avge ett nyårslöfte är ingen konst. Som att börja äta nyttigt eller sluta köpa lådvin. Men att sedan hålla det?
Psykologiprofessor Per Kristensson vid Karlstads universitet delar med sig av fem knep som har stöd i ny forskning.

Årsskiftet är snart bara ett dygn borta. Det gamla 2014 ska läggas till handlingarna och ett nytt fräscht 2015 står för dörren. Tolvslaget är just den tidpunkt som de flesta väljer för att försöka göra sig av med ovanor och kanske börja leva bättre och mer hälsosamt. För en del slutar det i haveri redan till trettonhelgen.

Men det finns metoder som gör det lättare att hålla det man lovat.

– Spännande tips direkt från psykologiforskningen som gör att vi faktiskt kan lyckas ändra våra beteenden, säger Per Kristensson.

Här är hans fem bästa råd:

1. Tjuvstarta

Det är oftast väldigt svårt att ta första steget när man till exempel vill börja spara pengar eller börja cykla till jobbet. Men genom att tjuvstarta redan dagarna eller veckorna innan är man redan på gång med sin beteendeförändring.

– Då kan man tänka på de gånger då man redan har lyckats. Det stärker och allt går mycket lättare.

2. Ta hem småvinster

Sätt gärna upp stora övergripande mål och visioner. Men för att klara av att hålla ett nyårslöfte är det motsatsen – alltså små delmål – som gäller. Gör en första check i februari. Är jag på väg? Har jag börjat göra det jag lovat?

– Man vill kanske klara av att springa stadsloppet på under 55 minuter. Då kan första målet vara att klara av att springa två kilometer under 15 minuter den 20 januari. Delmål är en viktig teknik om man vill ändra sitt beteende.

3. Var offentlig

Ju fler människor som känner till ditt löfte, desto lättare blir det för dig att uppfylla det. Därför är det bra att posta på facebook att man till exempel börjat banta.

– När andra människor hört vad du har lovat så kommer din motivation och även pressen på dig att öka. Andra kommer att fråga dig hur det går med nyårslöftet. Nackdelen är kanske att fler kommer att känna till om du misslyckas.

4. Tillåtet misslyckas

Ett enstaka återfall i en ovana betyder inte att det uppsatta målet oåterkalleligt har brakat ihop.

– Om du bryter ditt nyårslöfte den 7 januari så säg till dig själv att detta var ett undantag. Alla andra dagar har du ju lyckats hålla det. Det är okej att misslyckas en dag.

5. Mät dina framsteg

Det svåra är inte att börja ändra sitt beteende, utan att vidmakthålla förändringen. Om man till exempel bestämt sig för att träna är det bra att bokföra. Hur ofta har man varit på gymmet? Hur många gånger har jag lyckats cykla till jobbet?

– Då ser man hela tiden sina framsteg. Har man tränat för sjuttonde gången så börjar man känna att man lever efter de nya principerna. Detta ökar ännu mer sannolikheten för att man fortsätter, säger Per Kristensson.

Ett sista tips: Det är lättare att hålla ett positivt löfte än att sluta med en ovana.

Årsskiftet är snart bara ett dygn borta. Det gamla 2014 ska läggas till handlingarna och ett nytt fräscht 2015 står för dörren. Tolvslaget är just den tidpunkt som de flesta väljer för att försöka göra sig av med ovanor och kanske börja leva bättre och mer hälsosamt. För en del slutar det i haveri redan till trettonhelgen.

Men det finns metoder som gör det lättare att hålla det man lovat.

– Spännande tips direkt från psykologiforskningen som gör att vi faktiskt kan lyckas ändra våra beteenden, säger Per Kristensson.

Här är hans fem bästa råd:

1. Tjuvstarta

Det är oftast väldigt svårt att ta första steget när man till exempel vill börja spara pengar eller börja cykla till jobbet. Men genom att tjuvstarta redan dagarna eller veckorna innan är man redan på gång med sin beteendeförändring.

– Då kan man tänka på de gånger då man redan har lyckats. Det stärker och allt går mycket lättare.

2. Ta hem småvinster

Sätt gärna upp stora övergripande mål och visioner. Men för att klara av att hålla ett nyårslöfte är det motsatsen – alltså små delmål – som gäller. Gör en första check i februari. Är jag på väg? Har jag börjat göra det jag lovat?

– Man vill kanske klara av att springa stadsloppet på under 55 minuter. Då kan första målet vara att klara av att springa två kilometer under 15 minuter den 20 januari. Delmål är en viktig teknik om man vill ändra sitt beteende.

3. Var offentlig

Ju fler människor som känner till ditt löfte, desto lättare blir det för dig att uppfylla det. Därför är det bra att posta på facebook att man till exempel börjat banta.

– När andra människor hört vad du har lovat så kommer din motivation och även pressen på dig att öka. Andra kommer att fråga dig hur det går med nyårslöftet. Nackdelen är kanske att fler kommer att känna till om du misslyckas.

4. Tillåtet misslyckas

Ett enstaka återfall i en ovana betyder inte att det uppsatta målet oåterkalleligt har brakat ihop.

– Om du bryter ditt nyårslöfte den 7 januari så säg till dig själv att detta var ett undantag. Alla andra dagar har du ju lyckats hålla det. Det är okej att misslyckas en dag.

5. Mät dina framsteg

Det svåra är inte att börja ändra sitt beteende, utan att vidmakthålla förändringen. Om man till exempel bestämt sig för att träna är det bra att bokföra. Hur ofta har man varit på gymmet? Hur många gånger har jag lyckats cykla till jobbet?

– Då ser man hela tiden sina framsteg. Har man tränat för sjuttonde gången så börjar man känna att man lever efter de nya principerna. Detta ökar ännu mer sannolikheten för att man fortsätter, säger Per Kristensson.

Ett sista tips: Det är lättare att hålla ett positivt löfte än att sluta med en ovana.