2018-05-19 06:00

2018-05-19 06:00

Häftigaste bilden i hemmabion

TEKNIK & PRYLAR: Projektorduell

Den ena har marknadens mörkaste svärta. Den andra har den högsta upplösningen som finns. Allt är dukat för en projektorduell i mästarklassen!

Har du 80 000 kronor att lägga på bild så får du en otroligt grym TV. Storleken är dock begränsad till 65 tum för OLED och 75 tum för en LCD-TV av högsta kvalitet. Det räcker inte om man känna kulorna vina genom rummet från actionfilmen eller gåshuden komma krypande när man tittar på en kuslig thriller. Storleken räknas, och bara en projektor kan leverera varorna för vana biobesökare. Även musikaler och romantiska komedier ger bättre inlevelse med en gigantisk bild.

Men maffiga upplevelser kräver mer än bara storlek, annars hade man kunnat lägga 10 000 kronor på första bästa projektor och nöjt sig med det. I det här testet jagar vi riktiga godsaker, med en highend-bild som på flera områden överträffar den man hittar i biografsalongen.

4K

TV-marknaden har för länge sedan anammat 4K Ultra HD-upplösning som ger en mer knivskarp bild än vanlig HD-upplösning. Men projektortillverkarna har hamnat på efterkälken. I praktiken är det bara Sony som erbjuder äkta 4K-upplösning för under 400 000 kronor. Deras billigaste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, kostar 50 000 kronor och gav oss en helt strålande bildkvalitet på vår 140-tums filmduk.

Inga andra projektortillverkare har lyckats ge oss äkta 4K till överkomliga priser, men många av dem – inklusive JVC – skryter ändå med det, trots att bildpanelen har lägre upplösning. Vad de gör är att använda så kallad shifting-teknik. Den går ut på att en optisk linsförskjutning speglar pixlarna från panelen och förskjuter ljuset från dem en fjärdedels pixelbredd horisontellt. På så sätt får man en dubbel uppsättning pixlar som blinkar fram och tillbaka växelvis – så att vår hjärna uppfattar det som om det är en komplett, superupplöst bild på duken – i stället för två sammanflätade bilder med lägre upplösning. Rent subjektivt ger detta en skarpare bildkvalitet än vanlig HD-upplösning, även om det alltså inte är äkta 4K.

Två rivaler

I det här testet tar vi oss an två rivaler. Sony VPL-VW360ES, som har äkta 4K-upplösning, ska mäta sina muskler med JVC DLA-X7900, som använder pixelskiftning.

JVC tar igen lite genom att ha en mycket högre kontrast än Sony, och som vi vet är en av JVC:s stora styrkor en kolsvart svärta.

I övrigt har de två projektorerna många liknande egenskaper. Till exempel elektronisk optikjustering, och med två linsminnen kan man spara en inställning för 16:9-filmer och en för 2,35:1. Båda projektorerna har bildinterpolering för mjukare rörelse, även med 4K-material. De stöder också HDR10 som ger ett större dynamikomfång i färger och ljus med Ultra HD-material.

Testet presenteras i samarbete med ljudochbild.se, där testet finns att läsa i sin helhet.

Har du 80 000 kronor att lägga på bild så får du en otroligt grym TV. Storleken är dock begränsad till 65 tum för OLED och 75 tum för en LCD-TV av högsta kvalitet. Det räcker inte om man känna kulorna vina genom rummet från actionfilmen eller gåshuden komma krypande när man tittar på en kuslig thriller. Storleken räknas, och bara en projektor kan leverera varorna för vana biobesökare. Även musikaler och romantiska komedier ger bättre inlevelse med en gigantisk bild.

Men maffiga upplevelser kräver mer än bara storlek, annars hade man kunnat lägga 10 000 kronor på första bästa projektor och nöjt sig med det. I det här testet jagar vi riktiga godsaker, med en highend-bild som på flera områden överträffar den man hittar i biografsalongen.

4K

TV-marknaden har för länge sedan anammat 4K Ultra HD-upplösning som ger en mer knivskarp bild än vanlig HD-upplösning. Men projektortillverkarna har hamnat på efterkälken. I praktiken är det bara Sony som erbjuder äkta 4K-upplösning för under 400 000 kronor. Deras billigaste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, kostar 50 000 kronor och gav oss en helt strålande bildkvalitet på vår 140-tums filmduk.

Inga andra projektortillverkare har lyckats ge oss äkta 4K till överkomliga priser, men många av dem – inklusive JVC – skryter ändå med det, trots att bildpanelen har lägre upplösning. Vad de gör är att använda så kallad shifting-teknik. Den går ut på att en optisk linsförskjutning speglar pixlarna från panelen och förskjuter ljuset från dem en fjärdedels pixelbredd horisontellt. På så sätt får man en dubbel uppsättning pixlar som blinkar fram och tillbaka växelvis – så att vår hjärna uppfattar det som om det är en komplett, superupplöst bild på duken – i stället för två sammanflätade bilder med lägre upplösning. Rent subjektivt ger detta en skarpare bildkvalitet än vanlig HD-upplösning, även om det alltså inte är äkta 4K.

Två rivaler

I det här testet tar vi oss an två rivaler. Sony VPL-VW360ES, som har äkta 4K-upplösning, ska mäta sina muskler med JVC DLA-X7900, som använder pixelskiftning.

JVC tar igen lite genom att ha en mycket högre kontrast än Sony, och som vi vet är en av JVC:s stora styrkor en kolsvart svärta.

I övrigt har de två projektorerna många liknande egenskaper. Till exempel elektronisk optikjustering, och med två linsminnen kan man spara en inställning för 16:9-filmer och en för 2,35:1. Båda projektorerna har bildinterpolering för mjukare rörelse, även med 4K-material. De stöder också HDR10 som ger ett större dynamikomfång i färger och ljus med Ultra HD-material.

Testet presenteras i samarbete med ljudochbild.se, där testet finns att läsa i sin helhet.

  • Geir Gråbein Nordby

Sony VPL-VW360ES

[Särskilt rekommenderad]

Sony VPL-VW260ES imponerade på oss med sin knivskarpa bild. Äntligen går det att få äkta 4K-upplösning från en projektor under det magiska 50 000-kronorsstrecket, och den imponerar på nästan alla områden.

Men några brister har den. För det första saknas dynamisk iris, vilket gör att svärtan är något ljusare än den hade kunnat vara. VW260 har inte heller något linsminne som gör att man kan lagra olika zoom- och fokusinställningar i två minnen. Har man en 2,35:1-filmduk kan man till exempel lagra olika linsinställningar för 2,35:1 och 16:9 och välja automatiskt mellan dem direkt från fjärrkontrollen. Gillar du mjuka och jämna rörelser på duken så har den bildinterpolering för HD-video, men inte 4K.

VW360 har allt som lillebror saknar. Och även om optiken är densamma på papperet så är alla komponenter utgallrade med lägre toleranser för avvikelser i specifikationerna. Vilket potentiellt betyder ännu något skarpare bild.

Slutsats

Sony VPL-VW360ES har alla funktionerna vi saknade hos lillebror VW260, inklusive dynamisk iris med bättre svärta och dessutom linsminne.

Den når inte riktigt hela vägen upp till kungen av svärta, som i den här prisklassen är JVC DLA-X7900. Sony-projektorn måste dessutom kalibreras för att undvika att skuggiga partier gror igen helt i svart, och färgmättnaden måste mildras. Men om man gör detta så förvandlas den till en tvättäkta biovärsting!

Bilden är superskarp, särskilt Ultra HD-källor får en extra dos skärpa som man bara kan få med en äkta 4K-projektor som VW360. Och med HDR-material lägger den till ett extra djup i färgerna som är helt grymt!

Med vanlig HD-video ger Sonys fördelar mindre effekt, men gudskelov är det Ultra HD som gäller numera. Därför utnämner vi Sony VW360 till vår referens för under 100 000 kronor.

Teknik: SXRD (LCOS)

Upplösning: 4096 x 2160

Panelkontrast: Ingen uppgift

Dynamisk kontrast: 200 000:1

Ljusstyrka: 1 500 Lumen

Lampans brinntid: 6 000 timmar (eco mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum 16:9: 3,05–6,28 m

Webb: sony.se

Tillverkare: Sony

Pris: 69 900 kronor

Betyg: 6

Plus: Äkta 4K-upplösning och knivskarp skärpa kombineras med synnerligen bra svärta. HDR funkar dessutom väldigt bra.

Minus: Projektorn behöver kalibreras för att undvika ”black crush”. Svärtan är inte riktigt klassledande.

JVC DLA-X7900

Det var inte länge DLA-X7500 fick finnas ute i butikerna innan den ersattes av DLA-X7900. Om du precis har köpt föregångaren så behöver du inte oroa dig. Detta är i princip samma projektor. Två saker är nya: en bättre implementerad återgivning av HDR-innehåll (video med extra dynamik i ljuset – alltså ”ljusare än vitt”), och en ny och bättre eShift-funktion som simulerar 4K Ultra HD-upplösning.

Hur fungerar eShift? Jo, projektorns bildpanel har ”bara” vanlig HD-upplösning så för att visa en mer finkornig bild på filmduken målas bilden upp en gång till genom att en optisk processor (motor) förflyttar bilden diagonalt en halv pixel i förhållande till den ursprungliga bilden. Den förflyttade bilden försöker fylla i den information som saknas från början.

Slutsats

JVC DLA-X7900 är en superb projektor och om du har en mörk biogrotta så är den helt mästerlig med mörka filmer. Svärtan är helt enkelt överlägsen! Dessutom har projektorn tillräckligt bra ljusstyrka för att även få fram trycket i ljusa områden.

Vi gillar också att X7900 nästan inte behöver kalibreras eftersom den följer färgrymden så gott som perfekt direkt ur kartongen. Ingen projektor vi har sett i den här klassen har en så bra bild utan minsta kalibrering.

JVC-projektorn är däremot inte lika bra med 4K-innehåll från Ultra HD Blu-ray. För det första är den inte lika finkornig som en äkta 4K-projektor. För det andra fungerar inte HDR-material med stort dynamikomfång särskilt bra. Bilden är rent allmänt för mörk, och det är ett högt pris att betala för det lilla man tjänar på det extra starka ljuset i HDR-effekter. Nej, inaktivera HDR i den här.

Teknik: D-ILA (LCOS)

Upplösning: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Panelkontrast: 130 000:1

Dynamisk kontrast: 1 300 000:1

Ljusstyrka: 1 900 Lumen

Lampans brinntid: 4 500 timmar (low mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum 16:9: 3,1–6,2 m

Webb: se.jvc.com

Tillverkare: JVC

Pris: 65 000 kronor

Betyg: 5

Plus: Exceptionell svärta i kombination med kanske den bästa färgåtergivningen vi har sett direkt från fabrik gör detta till en väldigt bra projektor.

Minus: Du får inte en äkta 4K-projektors bildskärpa och HDR-material blir för mörkt.