2012-02-10 14:00

2015-04-10 16:19

Europa runt på fyra hjul

RESOR

Fyra veckor, åtta länder. Pittoresk landsbygd och storstadspuls. Men när trafiken är som hetsigast parkerar vi bilen och tar tåget i stället.

Det är med magen full av fjärilar som vi lämnar Malmö och åker över Öresundsbron en solig sommarkväll. Vi har en lång resa framför oss. 673 mil och sju länder (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och England) ska avverkas på fyra veckor.

Danmarks gröna fält avverkas snabbt och ganska snart är vi i inne i det tyska, mer kulliga landskapets som delas av Autobahns breda filer. Här saknas hastighetsbegränsning och trots att vi håller oss till den rekommenderade hastigheten på 130 kilometer i timmen, susar andra trafikanter förbi oss hela tiden.


Autobahn må vara effektiv, men så charmig är den inte. Därför är det välkommet när vi någon dag senare byter de storfiliga tyska vägarna mot den holländska lite mindre motorvägen.

Landskapet utanför fönstret blir plattare och grönare. Amsterdam är målet, men vi tar guidebokens varning på allvar och undviker att köra hela vägen in i storstan. Därför låter vi bilen stå på en gratisparkering i pittoreska Edam, varifrån vi tar tåget de sista två milen till Amsterdam.

Vi gör likadant i England där vi väljer att bo i Denham utanför London och i Frankrike där bilen parkeras i Saint Chéron utanför Paris. På så sätt får vi uppleva såväl lantligt lugn som citypuls, samtidigt som vi slipper ratta och parkera bilen i storstan.


En av våra längsta dagsetapper mäter 76,3 mil, vilket är på gränsen till vad tåla­modet och sittfläsket klarar av. Inte blir det bättre av att just den dagen inleds med långa bilköer orsakade av flera vägarbeten i Belgien.

Men belöning kommer när vi till slut svänger av motorvägen och styr mot den natursköna franska Bourgogne­regionen.

Scenerierna utmed den franska landsvägen är vykortsvackra: små byar med söta hus där murgrönan klättrar längs väggarna, ängar alldeles lila av lavendel intill röda hav av vallmo, betesängar där får och kossor strövar fridfullt. Här och var skymtar dessutom ett slott eller herrgård, som för att göra intrycket än mer overkligt.


Vi stannar några dagar i byn Vandenesse en Auxois där vi bland annat går på slottssightseeing och ägnar oss åt vininköp direkt på gårdarna, innan resan går vidare mot nästa mål: Spanien där vi bland annat besöker Barcelona innan vi tar oss norrut igen. Vi kör genom norra Spanien och Frankrike, vi gör flera stopp innan vi når fram till Calais på franska västkusten. Härifrån tar vi Eurotunneln till brittiska Folkstone. Det tar 35 minuter.

De sista dagarna ägnar vi åt England. Vänstertrafiken lär vi oss snabbt, så att köra bil på engelska landsbygden är snart en ren njutning – om man har överseende med vägarna som kan vara tämligen gropiga.


När vi efter 30 dagar på rullande hjul är tillbaka i Malmö är vi 60 000 kronor fattigare, men minst tio äventyr rikare.

Det är med magen full av fjärilar som vi lämnar Malmö och åker över Öresundsbron en solig sommarkväll. Vi har en lång resa framför oss. 673 mil och sju länder (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och England) ska avverkas på fyra veckor.

Danmarks gröna fält avverkas snabbt och ganska snart är vi i inne i det tyska, mer kulliga landskapets som delas av Autobahns breda filer. Här saknas hastighetsbegränsning och trots att vi håller oss till den rekommenderade hastigheten på 130 kilometer i timmen, susar andra trafikanter förbi oss hela tiden.


Autobahn må vara effektiv, men så charmig är den inte. Därför är det välkommet när vi någon dag senare byter de storfiliga tyska vägarna mot den holländska lite mindre motorvägen.

Landskapet utanför fönstret blir plattare och grönare. Amsterdam är målet, men vi tar guidebokens varning på allvar och undviker att köra hela vägen in i storstan. Därför låter vi bilen stå på en gratisparkering i pittoreska Edam, varifrån vi tar tåget de sista två milen till Amsterdam.

Vi gör likadant i England där vi väljer att bo i Denham utanför London och i Frankrike där bilen parkeras i Saint Chéron utanför Paris. På så sätt får vi uppleva såväl lantligt lugn som citypuls, samtidigt som vi slipper ratta och parkera bilen i storstan.


En av våra längsta dagsetapper mäter 76,3 mil, vilket är på gränsen till vad tåla­modet och sittfläsket klarar av. Inte blir det bättre av att just den dagen inleds med långa bilköer orsakade av flera vägarbeten i Belgien.

Men belöning kommer när vi till slut svänger av motorvägen och styr mot den natursköna franska Bourgogne­regionen.

Scenerierna utmed den franska landsvägen är vykortsvackra: små byar med söta hus där murgrönan klättrar längs väggarna, ängar alldeles lila av lavendel intill röda hav av vallmo, betesängar där får och kossor strövar fridfullt. Här och var skymtar dessutom ett slott eller herrgård, som för att göra intrycket än mer overkligt.


Vi stannar några dagar i byn Vandenesse en Auxois där vi bland annat går på slottssightseeing och ägnar oss åt vininköp direkt på gårdarna, innan resan går vidare mot nästa mål: Spanien där vi bland annat besöker Barcelona innan vi tar oss norrut igen. Vi kör genom norra Spanien och Frankrike, vi gör flera stopp innan vi når fram till Calais på franska västkusten. Härifrån tar vi Eurotunneln till brittiska Folkstone. Det tar 35 minuter.

De sista dagarna ägnar vi åt England. Vänstertrafiken lär vi oss snabbt, så att köra bil på engelska landsbygden är snart en ren njutning – om man har överseende med vägarna som kan vara tämligen gropiga.


När vi efter 30 dagar på rullande hjul är tillbaka i Malmö är vi 60 000 kronor fattigare, men minst tio äventyr rikare.

  • Christina Gaki

Fyra veckor på vägarna

Resrutt: Malmö–Danmark–Tyskland–Holland–Belgien–Frankrike–Spanien–Frankrike–England–Tyskland–Danmark–Malmö.

Sträcka: 673 mil (avser körsträckor mellan huvuddestinationerna, alltså inte utflykter och sightseeing på plats)

Besökta städer: 12 – inklusive Paris, London, Amsterdam och Barcelona – samt flera byar på engelska landsbygden.

Bästa upplevelsen: Engelska landsbygden, exempelvis Buckinghamshire.

Bästa vägarna: Franska motorvägar är en dröm att köra på. Men smakar det så kostar det, de flesta är avgiftsbelagda.

Pärlor på landsbygden

Vandenesse en Auxois i Bourgogne (vacker natur, slott och vin)

Edam, två mil utanför Amsterdam – docksöt by känd för sin ostproduktion

Denham Village, tre mil nordväst om London – typisk engelsk landsbygdscharm med mysiga pubar och en fin kyrka där karaktären Cully i tv-serien ”Morden i Mid­somer” gifte sig.

Inför bilresan

Beräkna körtider på exempelvis Google Maps eller viamichelin.com. Tänk på att plussa på tid för pauser och räkna med förseningar för bilköer, vägbyggen och annat.

Planera inte in för många länder, städer och utflykter. Det ska finnas tid för spontanitet och utforskande också.

Det är ofta krångligt att köra och dyrt att parkera i storstäder. Bo därför i samhällen utanför, och ta buss eller tåg in till stan.

Bra sajter för hotellbokningar: hotels.com, eurobookings.com och bedandbreakfast.com.

Undvik

Sista helgen i juli och första helgen i augusti bör man om möjligt undvika en långkörning.

Vägarna

Tyskland. Mycket god standard. Autobahn är smidig, men kräver uppmärksamhet då många passar på att öka hastigheten rejält. Räkna också med att det tidvis kan bli långa köer. Hastig­heter för personbil: landsväg 100 km/tim, motorväg 130 km/tim (rekommenderad).

Spanien. God standard. I de norra, bergiga delarna är vägarna krokiga men tempot ändå högt. Hastigheter för personbil: landsväg 90 km/tim, landsväg av hög standard/motorled/enklare motorväg 100 km/tim, motorväg 120 km/tim.

Frankrike. Betalvägarna håller mycket hög standard. Lugnt och smidigt att köra på dem. Hastigheter för personbil: landsväg 90 km/tim (80), motorled 110 (100), motorväg 130.

Holland. Bra vägstandard. Men ofta tvåfiliga vägar, som gör att det emellanåt kan bli tjockt vilket drar ner tempot. Hastigheter för person­bil: utanför tätbebyggelsen 80 km/tim, på motorväg 100–120 km/tim om ej annat anges.

Källor: motormannen.se, konsumenteuropa.se, holland.com