2010-11-10 07:30

2015-01-16 17:21

"Inte ens friska kan handla tre veckor i förväg"

JOURHAVANDE REPORTER

Inköpslistor för tre veckor i taget.
Hemtjänstens nya rutiner har skapat oro hos de gamla och sjuka.

De som har hemtjänst i Karlstad kan också få hjälp med att handla mat och andra förnödenheter. Tidigare har de skrivit sin inköpslista en gång i veckan och så har Samhall gjort inköpen.

Men den 1 november infördes nya rutiner. Nu ska kunderna – ett par hundra människor – skriva listor som rullar över tre veckor.

Detta har gjort att både Samhall och kommunen fått många frågor från ledsna och förvirrade, främst äldre kunder.

En läsare som vill kalla sig H.H. är upprörd över den nya ordningen.

– Det ringde en glömsk äldre dam till mig i går och hon kan inte tänka så långt fram som tre veckor.

Varför har man då ändrat på en väl inkörd rutin?

– Framför allt för att det inte ska vara någon tvekan om vad som står på listorna, förklarar Karin Frejsjö som är upphandlingsledare vid vård- och omsorgsförvaltningen i Karlstads kommun.

Tidigare har Samhall gett sig ut i affärerna med handskrivna inköpslistor från sina kunder.

Enligt Karin Frejsjö har det ofta lett till att kunderna fått hem fel varor.

Antingen för att kundens handstil varit svår att tyda eller för att kunden kanske sagt och skrivit ”smör” men menat ”smörgåsmargarin”.

– Med det nya systemet är det tänkt att man gör en detaljerad basbeställning av varor som bröd, mjölk, mejerivaror som rullar över tre veckor, säger Karin Frejsjö.

Men det betyder inte att kunderna måste bestämma allt de behöver för en treveckorsperiod.

– Det går bra att ändra om man ringer Samhalls kundtjänst senast klockan två dagen innan handlingen ska göras. Och handlingen sker ju fortfarande en gång i veckan.

De som har hemtjänst i Karlstad kan också få hjälp med att handla mat och andra förnödenheter. Tidigare har de skrivit sin inköpslista en gång i veckan och så har Samhall gjort inköpen.

Men den 1 november infördes nya rutiner. Nu ska kunderna – ett par hundra människor – skriva listor som rullar över tre veckor.

Detta har gjort att både Samhall och kommunen fått många frågor från ledsna och förvirrade, främst äldre kunder.

En läsare som vill kalla sig H.H. är upprörd över den nya ordningen.

– Det ringde en glömsk äldre dam till mig i går och hon kan inte tänka så långt fram som tre veckor.

Varför har man då ändrat på en väl inkörd rutin?

– Framför allt för att det inte ska vara någon tvekan om vad som står på listorna, förklarar Karin Frejsjö som är upphandlingsledare vid vård- och omsorgsförvaltningen i Karlstads kommun.

Tidigare har Samhall gett sig ut i affärerna med handskrivna inköpslistor från sina kunder.

Enligt Karin Frejsjö har det ofta lett till att kunderna fått hem fel varor.

Antingen för att kundens handstil varit svår att tyda eller för att kunden kanske sagt och skrivit ”smör” men menat ”smörgåsmargarin”.

– Med det nya systemet är det tänkt att man gör en detaljerad basbeställning av varor som bröd, mjölk, mejerivaror som rullar över tre veckor, säger Karin Frejsjö.

Men det betyder inte att kunderna måste bestämma allt de behöver för en treveckorsperiod.

– Det går bra att ändra om man ringer Samhalls kundtjänst senast klockan två dagen innan handlingen ska göras. Och handlingen sker ju fortfarande en gång i veckan.

  • Nicole de Bouczan