2010-10-27 07:30

2015-01-16 17:21

Svårt att komma fram till vårdcentralen

JOURHAVANDE REPORTER

I snart två månader har en NWT-läsare försökt att nå Västerstrands vårdcentral. Telefonsamtal, brev och inspelade telefonsvar har dock inte lett till något läkarbesök.
– Jag har inte kommit fram och ingen har ringt upp mig. Nu undrar jag bara hur jag ska gå till väga för att få träffa en läkare, säger hon.

Den 1 september skrev kvinnan ett brev till Västerstrands vårdcentral angående sitt problem och om behovet av att få komma på en läkarundersökning. Hon har sedan dess ringt nästan varje dag till vårdcentralen under deras öppna telefontider.

– När jag ringer säger en röst att det för närvarande är fullt i telefonkön och att jag ska försöka senare, säger hon.

De telefonmeddelanden som kvinnan spelat in har inte heller gett några resultat då ingen distriktssköterska eller läkare ringt tillbaka.

– De känns otillgängliga, säger hon.

"Kön är full"

Västerstrands vårdcentral har två telefontider om dagen. Den ena pågår under en och en halv timma på förmiddagen och den andra en och en halv timma efter lunch. När NWT provar att ringa till vårdcentralens telefonmottagning är det 40 minuter kvar tills telefontiden ska slå igen. En telefonsvarare säger då att kön för närvarande är full.

På telefonmottagningen kan det sitta mellan två och sju distriktssköterskor. Upptagningsområdet för Västerstrands vårdcentral är cirka 13 500 patienter.

Kallade till sammanträde

Enhetschef Stig Lundström är medveten om att det kan vara svårt att ta sig fram vissa dagar. Han kommenterar just detta fall som allt annat än bra.

– Vi måste göra en bra avvägning mellan hur många som ska sitta och svara i telefon och hur många som ska vara på vårdcentralen och att ta hand om de som behöver hjälp. Det går att kontakta oss via e-post och brev. Det går också att komma till mottagningen, säger han.

En halvtimma efter det att NWT kontaktade Stig Lundström under gårdagen kallade han till ett sammanträde med sin personal.

– Vi ska sätta oss ner nu på en gång och diskutera ärendet. Vi måste börja någonstans. Nu ska vi se vad vi kan göra åt saken.

Den 1 september skrev kvinnan ett brev till Västerstrands vårdcentral angående sitt problem och om behovet av att få komma på en läkarundersökning. Hon har sedan dess ringt nästan varje dag till vårdcentralen under deras öppna telefontider.

– När jag ringer säger en röst att det för närvarande är fullt i telefonkön och att jag ska försöka senare, säger hon.

De telefonmeddelanden som kvinnan spelat in har inte heller gett några resultat då ingen distriktssköterska eller läkare ringt tillbaka.

– De känns otillgängliga, säger hon.

"Kön är full"

Västerstrands vårdcentral har två telefontider om dagen. Den ena pågår under en och en halv timma på förmiddagen och den andra en och en halv timma efter lunch. När NWT provar att ringa till vårdcentralens telefonmottagning är det 40 minuter kvar tills telefontiden ska slå igen. En telefonsvarare säger då att kön för närvarande är full.

På telefonmottagningen kan det sitta mellan två och sju distriktssköterskor. Upptagningsområdet för Västerstrands vårdcentral är cirka 13 500 patienter.

Kallade till sammanträde

Enhetschef Stig Lundström är medveten om att det kan vara svårt att ta sig fram vissa dagar. Han kommenterar just detta fall som allt annat än bra.

– Vi måste göra en bra avvägning mellan hur många som ska sitta och svara i telefon och hur många som ska vara på vårdcentralen och att ta hand om de som behöver hjälp. Det går att kontakta oss via e-post och brev. Det går också att komma till mottagningen, säger han.

En halvtimma efter det att NWT kontaktade Stig Lundström under gårdagen kallade han till ett sammanträde med sin personal.

– Vi ska sätta oss ner nu på en gång och diskutera ärendet. Vi måste börja någonstans. Nu ska vi se vad vi kan göra åt saken.

  • Karin Jansson