2018-09-08 06:00

2018-09-08 06:00

Om medmänniskan

BISKOPEN: SÖREN DALEVI

I början av 1990-talet anordnades en stor ledarskapskonferens i Italien. Inbjudna talare var före detta amerikanska presidenter, stora företagsledare och ledarskapsgurus. Men där fanns också Moder Theresa, den katolska nunnan som vigt sitt liv åt de allra fattigaste i Calcuttas slum. Moder Theresa hade fått 15 minuter att tala över temat ”Ledarskap”.

Men när Moder Theresa introducerades gick hon inte upp i talarstolen, som alla andra. Tvärtom gick hon förbi talarstolen och gick istället längst fram på podiet. Där ställde hon sig och tittade på åhörarna. Först var det tyst i salen, men när Moder Theresa hade stått framme på podiet och tittat på människor i några minuter, utan att säga ett knyst, blev det ett oroligt mummel. Vad var det som hände? Hade den gamla nunnan blivit från vettet?

När tio plågsamma minuter gått, där Moder Theresa bara stått och tittat på människor från podiet utan att säga flaska, så öppnar hon plötsligt munnen. Hon säger: ”Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom”. Sedan går hon och sätter sig.


Efter konferensen var detta det stora samtalsämnet: Moder Theresas fantastiska tal över temat ledarskap. ”Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom?”

Frågan om att älska sin nästa är dock inte bara viktig för ledare och chefer, den är avgörande för oss alla. Inte minst i ett samhälle där många vill tuta i oss att det bara är ”Jag, jag, jag” som gäller.

Att älska sin nästa som sig själv är ett av bibelns mest centrala budskap. Det förekommer i olika varianter otaliga gånger i Torah - Bibelns fem första böcker – vilket har föranlett judarna att fråga sig varför det är så. Tio Guds bud står till exempel bara med två gånger, men varianter av budet om att älska främlingen – sin nästa – står över 20 gånger. Och svaret den judiska traditionen har gett är att det är för att det är ett så viktigt bud. Det är ett bud som är så centralt och samtidigt vill vi som människor så gärna försöka glömma bort eller bortse ifrån det. Därav den ständiga upprepningen.


Även inom kristendomen är det ett centralt bud. I Nya testamentet har Jesus bland annat ett samtal med en judiskt lärd, och samtalet handlar just om vad som är det viktigaste budet i den judiska lagen. Och Jesus svarar att det är två bud som är viktigast: du skall älska Gud, och du skall älska din nästa som dig själv (Markus 12:28-32).

Ibland möter jag hållningen att det skulle vara lite blåögt att älska sin nästa som sig själv. Att det är ett bud som är till för naiva och godtrogna typer. Möjligen har det ibland använts på det sättet. Oavsett handlar inte budet om att vara naiv eller att förneka eller bortse från sig själv. För att kunna älska sin nästa som sig själv måste man ju börja med att älska sig själv.

Jag menar att budet om att älska sin nästa som sig själv är ett radikalt och viktigt bud för vår tid. Det är ett bud som är riktat till modiga människor som står med båda fötterna på jorden och som vill bygga ett gott samhälle. Så utan att vara godtrogna eller naiva får vi börja varje dag med att ställa Moder Theresas fråga till oss själva:

Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom?

Men när Moder Theresa introducerades gick hon inte upp i talarstolen, som alla andra. Tvärtom gick hon förbi talarstolen och gick istället längst fram på podiet. Där ställde hon sig och tittade på åhörarna. Först var det tyst i salen, men när Moder Theresa hade stått framme på podiet och tittat på människor i några minuter, utan att säga ett knyst, blev det ett oroligt mummel. Vad var det som hände? Hade den gamla nunnan blivit från vettet?

När tio plågsamma minuter gått, där Moder Theresa bara stått och tittat på människor från podiet utan att säga flaska, så öppnar hon plötsligt munnen. Hon säger: ”Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom”. Sedan går hon och sätter sig.


Efter konferensen var detta det stora samtalsämnet: Moder Theresas fantastiska tal över temat ledarskap. ”Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom?”

Frågan om att älska sin nästa är dock inte bara viktig för ledare och chefer, den är avgörande för oss alla. Inte minst i ett samhälle där många vill tuta i oss att det bara är ”Jag, jag, jag” som gäller.

Att älska sin nästa som sig själv är ett av bibelns mest centrala budskap. Det förekommer i olika varianter otaliga gånger i Torah - Bibelns fem första böcker – vilket har föranlett judarna att fråga sig varför det är så. Tio Guds bud står till exempel bara med två gånger, men varianter av budet om att älska främlingen – sin nästa – står över 20 gånger. Och svaret den judiska traditionen har gett är att det är för att det är ett så viktigt bud. Det är ett bud som är så centralt och samtidigt vill vi som människor så gärna försöka glömma bort eller bortse ifrån det. Därav den ständiga upprepningen.


Även inom kristendomen är det ett centralt bud. I Nya testamentet har Jesus bland annat ett samtal med en judiskt lärd, och samtalet handlar just om vad som är det viktigaste budet i den judiska lagen. Och Jesus svarar att det är två bud som är viktigast: du skall älska Gud, och du skall älska din nästa som dig själv (Markus 12:28-32).

Ibland möter jag hållningen att det skulle vara lite blåögt att älska sin nästa som sig själv. Att det är ett bud som är till för naiva och godtrogna typer. Möjligen har det ibland använts på det sättet. Oavsett handlar inte budet om att vara naiv eller att förneka eller bortse från sig själv. För att kunna älska sin nästa som sig själv måste man ju börja med att älska sig själv.

Jag menar att budet om att älska sin nästa som sig själv är ett radikalt och viktigt bud för vår tid. Det är ett bud som är riktat till modiga människor som står med båda fötterna på jorden och som vill bygga ett gott samhälle. Så utan att vara godtrogna eller naiva får vi börja varje dag med att ställa Moder Theresas fråga till oss själva:

Ser du dina medmänniskor? Älskar du dom?

  • Sören Dalevi

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.