2017-10-07 06:00

2018-08-23 10:48

Gäller människors lika värde?

KRÖNIKA

”Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne”( 1 Mos 1:27).
Redan i Bibelns första bok och i dess första kapitel står en av mänsklighetens mest revolutionära tankar nedpräntade.

Vid första anblick kan det vara svårt att förstå det uppseendeväckande i denna lilla vers, men det är härifrån vi har fått tanken om alla människors lika värde. Eftersom alla människor är Guds avbild, har varje människa ett grundvärde. Det var just denna bibelvers som låg bakom Thomas Jefferssons berömda ord i den amerikanska konstitutionen från 1776: ”Alla människor är skapade lika”.

Dessa ord kan vara värda att uppmärksamma på nytt i en kultur som vår, som börjat förlora det moraliska och etiska kapital som kommer ur vår kultur. Den judekristna tanken om alla människors lika värde är nämligen ingen självklarhet. För genom årtusendena ekar samma fråga som Kain en gång ställde: ”Varför ska jag ta hand om min bror?” Varför ska vi bry oss om andra?

Detta har blivit extra tydligt nu, när vi fått en ny amerikansk president vid rodret. Som författaren David Brooks konstaterat har något radikalt nytt skett i och med Trump. För första gången på mycket länge – kanske rent av första gången någonsin? – har vi fått en amerikansk president som inte tar sin utgångspunkt i den kristna traditionen och dess värderingar. Som Brooks konstaterar har de flesta amerikanska reformrörelser – kampen mot slaveriet, medborgarrättsrörelsen och kvinnorö- relsen – haft sina rötter i protestantiska samfund. Barack Obama var den senaste goda representanten för dessa värderingar, vilket till exempel blev tydligt i det samtal som han hade 2015 med författaren Marilynne Robinson. Typiskt nog kommer just människan som Guds avbild upp i detta samtal.

Obama beskriver hur kristna ideal som ödmjukhet, lyhördhet och hårt arbete inspirerat honom. Men de kommer också in på svå- righeten att leva upp till Jesu ord om att ”älska din nästa som dig själv”. Obama vädrar en oro över hur dessa ideal idag alltmer tenderar att ersättas av en kultur med skrävel, skryt och kändisskap till varje pris. Han avslöjar dessutom att en av hans favoritkaraktärer är John Ames, som återfinns i Robinsons trilogi om den fiktiva orten Gilead. Robinssons böcker om Gilead (Gilead, Hemma och Lila, samtliga översatta till svenska) tillhör något av det bästa jag läst på senare tid. Vore det inte skrivet av en kvinna från USA som dessutom skriver enkelt och läsbart hade detta varit nobelprisstoff.

Det var nog inte heller någon tillfällighet att Obamas första utlandsresa efter tiden som president gick till de tyska kyrkodagarna, där han hade ett samtal med Angela Merkel om medmänsklighet och tolerans som kristna ideal.

Allt detta är dock fåniga och svaga ideal som Donald Trump skrattar åt. Han är en man som utan att blygas älskar pengar, objektifierar kvinnor och uppenbarligen struntar i fånigheter som människovärde och demokrati. Tanken att alla människor skulle vara skapade till Guds avbild känns fjärran från Trumps värld.

Vi står således inför ett val. Antingen förbereder vi oss för den nya typ av ideal som kommer i Trumps kölvatten, och den nya värld som blir dess oundvikliga konsekvens. Eller också återknyter vi till de judekristna värderingar som byggde och som alltjämt bygger vårt samhälle. Det är värderingar som handlar om alla människors lika värde; om varje människa som Guds avbild. Om ärlighet, ödmjukhet och hårt arbete. Om att älska sin nästa som sig själv, även när det är svårt.

Än är det inte försent.

Vid första anblick kan det vara svårt att förstå det uppseendeväckande i denna lilla vers, men det är härifrån vi har fått tanken om alla människors lika värde. Eftersom alla människor är Guds avbild, har varje människa ett grundvärde. Det var just denna bibelvers som låg bakom Thomas Jefferssons berömda ord i den amerikanska konstitutionen från 1776: ”Alla människor är skapade lika”.

Dessa ord kan vara värda att uppmärksamma på nytt i en kultur som vår, som börjat förlora det moraliska och etiska kapital som kommer ur vår kultur. Den judekristna tanken om alla människors lika värde är nämligen ingen självklarhet. För genom årtusendena ekar samma fråga som Kain en gång ställde: ”Varför ska jag ta hand om min bror?” Varför ska vi bry oss om andra?

Detta har blivit extra tydligt nu, när vi fått en ny amerikansk president vid rodret. Som författaren David Brooks konstaterat har något radikalt nytt skett i och med Trump. För första gången på mycket länge – kanske rent av första gången någonsin? – har vi fått en amerikansk president som inte tar sin utgångspunkt i den kristna traditionen och dess värderingar. Som Brooks konstaterar har de flesta amerikanska reformrörelser – kampen mot slaveriet, medborgarrättsrörelsen och kvinnorö- relsen – haft sina rötter i protestantiska samfund. Barack Obama var den senaste goda representanten för dessa värderingar, vilket till exempel blev tydligt i det samtal som han hade 2015 med författaren Marilynne Robinson. Typiskt nog kommer just människan som Guds avbild upp i detta samtal.

Obama beskriver hur kristna ideal som ödmjukhet, lyhördhet och hårt arbete inspirerat honom. Men de kommer också in på svå- righeten att leva upp till Jesu ord om att ”älska din nästa som dig själv”. Obama vädrar en oro över hur dessa ideal idag alltmer tenderar att ersättas av en kultur med skrävel, skryt och kändisskap till varje pris. Han avslöjar dessutom att en av hans favoritkaraktärer är John Ames, som återfinns i Robinsons trilogi om den fiktiva orten Gilead. Robinssons böcker om Gilead (Gilead, Hemma och Lila, samtliga översatta till svenska) tillhör något av det bästa jag läst på senare tid. Vore det inte skrivet av en kvinna från USA som dessutom skriver enkelt och läsbart hade detta varit nobelprisstoff.

Det var nog inte heller någon tillfällighet att Obamas första utlandsresa efter tiden som president gick till de tyska kyrkodagarna, där han hade ett samtal med Angela Merkel om medmänsklighet och tolerans som kristna ideal.

Allt detta är dock fåniga och svaga ideal som Donald Trump skrattar åt. Han är en man som utan att blygas älskar pengar, objektifierar kvinnor och uppenbarligen struntar i fånigheter som människovärde och demokrati. Tanken att alla människor skulle vara skapade till Guds avbild känns fjärran från Trumps värld.

Vi står således inför ett val. Antingen förbereder vi oss för den nya typ av ideal som kommer i Trumps kölvatten, och den nya värld som blir dess oundvikliga konsekvens. Eller också återknyter vi till de judekristna värderingar som byggde och som alltjämt bygger vårt samhälle. Det är värderingar som handlar om alla människors lika värde; om varje människa som Guds avbild. Om ärlighet, ödmjukhet och hårt arbete. Om att älska sin nästa som sig själv, även när det är svårt.

Än är det inte försent.

  • Sören Dalevi

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.