2018-05-17 11:42

2018-05-17 19:00

En hel sommar med Lerin på Liljevalchs

KONST: En av de största Lerinutställningarna öppnas i Stockholm

Det är en av de största Lerin-utställningarna någonsin. Ett hundratal målningar och en stor mängd fotografier. Det senare föreställande brasilianska hundar och katter.
Och allt visas från och med i morgon, lördag, på Liljevalchs konsthall i Stockholm.
– Jag är mycket nöjd med vad man har gjort med utställningen, säger Lars Lerin till NWT. Mårten Castenfors har fått välja fritt bland mina verk, det är roligt att se hur han har gjort.
Och Mårten Castenfors, konsthallens chef, berättar att Lars Lerin, inför slutarbetet med utställningen, sände ”en hel container” med konst.
– Vi hade säkert kunnat fylla två - tre konsthallar ytterligare om allt hade använts, säger han.

Tidsmässigt blir detta den kanske längsta Lerin-utställningen. Den pågår i cirka fyra månader (till den 9 september) och väntas locka en stor mängd besökare till Liljevalchs.

– Jag hoppas på och räknar med mellan 100 000 och 150 000 besökare under sommaren, säger Mårten Castenfors, ansvarig för hängningen av Lerins konstverk.

Rekordpublik för en enstaka Lerin-utställning?

Tidigare, under arbetet med utställningen, har Liljevalchschefen sagt:

– Lars Lerins akvareller sitter verkligen som en dröm i Liljevalchs vackra salar...

Det är bara att hålla med, utställningen är både heltäckande och vackert hängd.

Men inte allt som nu sitter på konsthallens vita väggar är ”vackert”. Två salar är fyllda med stora akvareller visande ruinlandskap i det krigsdrabbade och förstörda Syrien.

Starka bilder som - för att citera Mårten Castenfors - ”får oss att åter se”.

 

Heltäckande

För dem som besökt Lerins konsthall i Karlstad och tar en tripp till Liljevalchs väntar en del ”bekantingar”.

En del av konstverken på Liljevalchs har tidigare ställts ut i Karlstad. Målningarna (och fotografierna) är från perioden 2002 - 2018.

De äldre målningarna bildar tillsammans med de närmast dagsfärska en heltäckande bild av Lerins konstnärskap.

Ett konstnärskap som motiviskt spänner över stora ämnesområden: Värmländska skogar, Syrien, husinteriörer, bokhyllor, dramatiska kvällsskyar.

Liljevalchschefen har i samband med Lerin-utställningen utlovat ”tyngd och storhet”.

Det är en mycket god sammanfattning i tre ord!

”Enorm tyngd”

Torsdagens pressvisning lockade ett femtital från tidningar, radio och tv till konsthallen på det försomrigt vackra men något kylslagna Djurgården.

Konsthallschefen var ”ordförande” och berättade om ett viktigt syfte med utställningen.

Utställningen, sa Mårten Castenfors, ska bevisa att Lars Lerins konstnärskap är ett av landets främsta. Det har en ”enorm tyngd”.

Mårten Castenfors anser att Lerins konst inte är någon ”mjukkonst”.

– Det är allvarlig konst.

Viktiga motiv

I de stora salarna får besökaren se exempel på viktiga motiv i Lerins konst. I en sal finns målningar föreställande båtar och fartyg.

– Det är nog en symbol för en längtan att befinna sig i rörelse, menar Mårten Castenfors.

I andra Liljevalchs-salar finns målningar av 60-talets HSB-hus, kanske från Munkfors. Och i en annan sal: Stora målningar av bokhyllor och hyllor med arkivpärmar.

Medan Mårten Castenfors talade om utställning och det ansvar han har känt under hängningen stod konstnären själv tyst.

Och när han fick mikrofonen: Bara några korta hälsningsord.

Men det betyder inte att Lars Lerin drog sig undan. Under pressvisningen blev det många samtal (på tu man hand), intervjuer och förklaringar av vissa speciella bilder.

Poetiska vaknätter

Eva Runefelt, poeten som medverkar med dikter i Liljevalchs Lerin-katalog, var inte på plats.

Men ”på plats” fanns Lerins entusiastiska ord om Eva Runefelts dikter.

– Hon har verkligen jobbat under många vaknätter med dikterna. Och jag är väldigt glad för att hon har hitta saker i mina bilder som har inspirerat henne.

Den stora Lerin-katalogen innehåller ett tjugotal dikter av Runefelt, en av landets viktigaste nutida poeter.

Om bilder har Eva Runefelt sagt att de ”förlöste” hennes skrivande och att dikterna ”bara flödade fram”.

Katter och hundar

En hel vägg på Liljevalchs är fylld med Lerins fotografier av brasilianska hundar och katter.

Fotografierna har visats förr, det är lika gripande och hjärtknipande nu som då.

Det visar ensamma hundar med ledsna och bedjande ögon. Och katter som i många fall är magra och luggslitna.

Hundar och katter som kanske drar omkring utan någon som bryr sig?

Bland allt som visas på Liljevalchs just nu är dessa fotografier verkligen inte de minst fängslande.

 

Tidsmässigt blir detta den kanske längsta Lerin-utställningen. Den pågår i cirka fyra månader (till den 9 september) och väntas locka en stor mängd besökare till Liljevalchs.

– Jag hoppas på och räknar med mellan 100 000 och 150 000 besökare under sommaren, säger Mårten Castenfors, ansvarig för hängningen av Lerins konstverk.

Rekordpublik för en enstaka Lerin-utställning?

Tidigare, under arbetet med utställningen, har Liljevalchschefen sagt:

– Lars Lerins akvareller sitter verkligen som en dröm i Liljevalchs vackra salar...

Det är bara att hålla med, utställningen är både heltäckande och vackert hängd.

Men inte allt som nu sitter på konsthallens vita väggar är ”vackert”. Två salar är fyllda med stora akvareller visande ruinlandskap i det krigsdrabbade och förstörda Syrien.

Starka bilder som - för att citera Mårten Castenfors - ”får oss att åter se”.

 

Heltäckande

För dem som besökt Lerins konsthall i Karlstad och tar en tripp till Liljevalchs väntar en del ”bekantingar”.

En del av konstverken på Liljevalchs har tidigare ställts ut i Karlstad. Målningarna (och fotografierna) är från perioden 2002 - 2018.

De äldre målningarna bildar tillsammans med de närmast dagsfärska en heltäckande bild av Lerins konstnärskap.

Ett konstnärskap som motiviskt spänner över stora ämnesområden: Värmländska skogar, Syrien, husinteriörer, bokhyllor, dramatiska kvällsskyar.

Liljevalchschefen har i samband med Lerin-utställningen utlovat ”tyngd och storhet”.

Det är en mycket god sammanfattning i tre ord!

”Enorm tyngd”

Torsdagens pressvisning lockade ett femtital från tidningar, radio och tv till konsthallen på det försomrigt vackra men något kylslagna Djurgården.

Konsthallschefen var ”ordförande” och berättade om ett viktigt syfte med utställningen.

Utställningen, sa Mårten Castenfors, ska bevisa att Lars Lerins konstnärskap är ett av landets främsta. Det har en ”enorm tyngd”.

Mårten Castenfors anser att Lerins konst inte är någon ”mjukkonst”.

– Det är allvarlig konst.

Viktiga motiv

I de stora salarna får besökaren se exempel på viktiga motiv i Lerins konst. I en sal finns målningar föreställande båtar och fartyg.

– Det är nog en symbol för en längtan att befinna sig i rörelse, menar Mårten Castenfors.

I andra Liljevalchs-salar finns målningar av 60-talets HSB-hus, kanske från Munkfors. Och i en annan sal: Stora målningar av bokhyllor och hyllor med arkivpärmar.

Medan Mårten Castenfors talade om utställning och det ansvar han har känt under hängningen stod konstnären själv tyst.

Och när han fick mikrofonen: Bara några korta hälsningsord.

Men det betyder inte att Lars Lerin drog sig undan. Under pressvisningen blev det många samtal (på tu man hand), intervjuer och förklaringar av vissa speciella bilder.

Poetiska vaknätter

Eva Runefelt, poeten som medverkar med dikter i Liljevalchs Lerin-katalog, var inte på plats.

Men ”på plats” fanns Lerins entusiastiska ord om Eva Runefelts dikter.

– Hon har verkligen jobbat under många vaknätter med dikterna. Och jag är väldigt glad för att hon har hitta saker i mina bilder som har inspirerat henne.

Den stora Lerin-katalogen innehåller ett tjugotal dikter av Runefelt, en av landets viktigaste nutida poeter.

Om bilder har Eva Runefelt sagt att de ”förlöste” hennes skrivande och att dikterna ”bara flödade fram”.

Katter och hundar

En hel vägg på Liljevalchs är fylld med Lerins fotografier av brasilianska hundar och katter.

Fotografierna har visats förr, det är lika gripande och hjärtknipande nu som då.

Det visar ensamma hundar med ledsna och bedjande ögon. Och katter som i många fall är magra och luggslitna.

Hundar och katter som kanske drar omkring utan någon som bryr sig?

Bland allt som visas på Liljevalchs just nu är dessa fotografier verkligen inte de minst fängslande.

 

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.