2018-03-02 17:13

2018-03-02 17:13

Avgående operachefen i Karlstad efterträder sig själv?

Vem blir chef för Wermlandsoperan när Ole Wiggo Bangs kontrakt löper ut, år 2019?
Detta är i stort sett klart, bekräftar operastyrelsens ordförande, Philip Johnsson.
Och chef blir faktiskt...Ole Wiggo Bang!
– Vi ska förhandla, det är min förhoppning att han stannar som operachef, säger Philip Johnsson.

Ordföranden Philip Johnsson (S) har av sin operastyrelse getts uppdraget att förhandla med Ole Wiggo Bang.

Dennes senaste anställningskontrakt - som var tänkt att bli det sista - signerades förra året och är tvåårigt, 2018 - 19.

Men inför ett möte med operastyrelsen i slutet av förra året skaffade sig Philip Johnsson en delvis helt ny och överraskande bild av hur Ole Wiggo Bang ser på sin framtid.

Philip Johnsson ställde den direkta frågan till operachefen: Har du lust att fortsätta efter 2019?

– Jag fick ett positivt svar, och så har jag fått styrelsens arbetsutskott att förhandla med honom, konstaterar en påtagligt nöjd Philip Johnsson.

Tänkbara namn

Men detta att Bang sannolikt sitter kvar efter 2019 betyder inte att inga namn på tänkbara efterträdare har nämnts.

– Från Wermlandsoperans sida har vi inte pratat direkt med någon kandidat, det har i stället varit rent hypotetiska undersökningar: Vilka finns som kan tänkas vara lämpliga?

Det har visat sig att det finns ”ett antal” unga - kvinnor och män - som bedöms som intressanta.

Men det sökandet avslutades i det ögonblick Philip Johnsson lanserade tanken på ett fortsatt chefskap för veteranen Ole Wiggo Bang, operaledare i Karlstad under cirka 25 år.

– Jag har förstås lyssnat med branschfolk i landet och hört mig för hur Ole Wiggo Bang uppfattas.

”Branschfolkets” bedömning av den norske operachefen i Karlstad är starkt positiv, sammanfattar Philip Johnsson.

Ryktbarhet

Philip Johnsson, som har samarbetat med Bang i många år, betonar operachefens mycket imponerande kontaktnät och hans mångsidighet och kreativitet.

Här kan man peka på intressanta - och för Wermlandsoperan lönsamma - samarbetsprojekt med norska institutioner, samt en rad Sverige - och Europapremiärer, engagemang av utländska och yngre regissörer och scenografer, konsertserier och gästspel av sångare.

Inte allt har varit på topp, förstås, men mycket har mötts med god kritik och t o m internationell uppmärksamhet.

Målsättningen om en regional opera som nått stor ryktbarhet har nåtts.

Så varför byta chef om chefen har lust att fortsätta efter 2019? resonerar Wermlandsoperans styrelseordförande.

Ordföranden Philip Johnsson (S) har av sin operastyrelse getts uppdraget att förhandla med Ole Wiggo Bang.

Dennes senaste anställningskontrakt - som var tänkt att bli det sista - signerades förra året och är tvåårigt, 2018 - 19.

Men inför ett möte med operastyrelsen i slutet av förra året skaffade sig Philip Johnsson en delvis helt ny och överraskande bild av hur Ole Wiggo Bang ser på sin framtid.

Philip Johnsson ställde den direkta frågan till operachefen: Har du lust att fortsätta efter 2019?

– Jag fick ett positivt svar, och så har jag fått styrelsens arbetsutskott att förhandla med honom, konstaterar en påtagligt nöjd Philip Johnsson.

Tänkbara namn

Men detta att Bang sannolikt sitter kvar efter 2019 betyder inte att inga namn på tänkbara efterträdare har nämnts.

– Från Wermlandsoperans sida har vi inte pratat direkt med någon kandidat, det har i stället varit rent hypotetiska undersökningar: Vilka finns som kan tänkas vara lämpliga?

Det har visat sig att det finns ”ett antal” unga - kvinnor och män - som bedöms som intressanta.

Men det sökandet avslutades i det ögonblick Philip Johnsson lanserade tanken på ett fortsatt chefskap för veteranen Ole Wiggo Bang, operaledare i Karlstad under cirka 25 år.

– Jag har förstås lyssnat med branschfolk i landet och hört mig för hur Ole Wiggo Bang uppfattas.

”Branschfolkets” bedömning av den norske operachefen i Karlstad är starkt positiv, sammanfattar Philip Johnsson.

Ryktbarhet

Philip Johnsson, som har samarbetat med Bang i många år, betonar operachefens mycket imponerande kontaktnät och hans mångsidighet och kreativitet.

Här kan man peka på intressanta - och för Wermlandsoperan lönsamma - samarbetsprojekt med norska institutioner, samt en rad Sverige - och Europapremiärer, engagemang av utländska och yngre regissörer och scenografer, konsertserier och gästspel av sångare.

Inte allt har varit på topp, förstås, men mycket har mötts med god kritik och t o m internationell uppmärksamhet.

Målsättningen om en regional opera som nått stor ryktbarhet har nåtts.

Så varför byta chef om chefen har lust att fortsätta efter 2019? resonerar Wermlandsoperans styrelseordförande.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.