2018-02-09 15:41

2018-02-09 15:41

Tidskriften Operas pris till Niklas Björling Rygert

OPERA: Känd från Stockholmsoperan och Wermlandsoperan

Operasångaren och tenoren Niklas Björling Rygert, känd från gästspel hos bland annat Wermlandsoperan, får Tidskriften Operas pris för år 2017.
Pristagaren, som har röstats fram av tidskriftens läsare, får priset för rollen som Mime i Wagners Nibelungens ring på Stockholmsoperan ifjol.

Niklas Björling Rygert beskrevs av Tidskriften Opera, i samband med Wagnerföreställningarna, som ”en av de riktigt stora operapersonligheterna i dag”.

Och sångarporträttet av Mime i ”Ringens” Siegfried är ”ett sångarporträtt i världsklass” (Tidskriften Opera).

Rollen som Mime var en av många för Niklas Björling Ryugert på Stockholmsoperan.

Där har han medverkat i 44 produktioner, i operor av Britten och Richard Strauss, Puccini och Mozart och många fler.

I höstas medverkade han med framgång i Wermlandsoperans uppsättning av Bohuslav Martinus opera The Greek Passion. I den hade han rollen som Manolio.

Intressant grupp

Niklas Björling Rygerts karriär har inte utvecklats bara i Sverige; han har gästspelat även utomlands: Holland och Tyskland, Italien, Spanien och Israel.

Priset (25 000 kronor och en statyett av ädelsmeden Sigurd Persson) överlämnas den 15 juni i samband med en föreställning på Stockholmsoperan.

Pristagaren sjunger då rollen som Valzacchi i Richard Strauss` opera Rosenkavaljeren.

2017 års pris gör att Niklas Björling Rygert hamnar i en intressant grupp sångare, dirigenter och andra i operabranschen.

Flera av dem har eller har haft kontakt med Wermlandsoperan (tidigare Musikteatern).

Det gäller till exempel sångaren Bengt Krantz, dirigenten Cecilia Rydinger-Alin (en gång Musikteaterns chefdirigent), scenografen Lars-Åke Thessman och sångerskan AnnLouice Lögdlund.

Släkt med Jussi?

Om en operasångare heter Björling Rygert i efternamn är det ofrånkomligt att frågor ställs om eventuellt släktförbindelse med Jussi Björling.

Tidskriften Operas pristagare har naturligtvis inte undgått frågan.

I en intervju för fyra år sedan upprepades frågan.

Men då kunde Niklas Björling Rygert dementera alla eventuella teorier om genetisk påverkan.

Jussi Björling, svarade han på intervjuarens fråga, ”är min stora förebild och jag trodde fram till år 2000 att vi var släkt”.

Vid närmare efterforskningar visade det sig att det fanns några släktband till en av operakonstens största sångare.

Men det tycks gå hyfsat bra för Niklas Björling Rygert utan de släktbanden.

Niklas Björling Rygert beskrevs av Tidskriften Opera, i samband med Wagnerföreställningarna, som ”en av de riktigt stora operapersonligheterna i dag”.

Och sångarporträttet av Mime i ”Ringens” Siegfried är ”ett sångarporträtt i världsklass” (Tidskriften Opera).

Rollen som Mime var en av många för Niklas Björling Ryugert på Stockholmsoperan.

Där har han medverkat i 44 produktioner, i operor av Britten och Richard Strauss, Puccini och Mozart och många fler.

I höstas medverkade han med framgång i Wermlandsoperans uppsättning av Bohuslav Martinus opera The Greek Passion. I den hade han rollen som Manolio.

Intressant grupp

Niklas Björling Rygerts karriär har inte utvecklats bara i Sverige; han har gästspelat även utomlands: Holland och Tyskland, Italien, Spanien och Israel.

Priset (25 000 kronor och en statyett av ädelsmeden Sigurd Persson) överlämnas den 15 juni i samband med en föreställning på Stockholmsoperan.

Pristagaren sjunger då rollen som Valzacchi i Richard Strauss` opera Rosenkavaljeren.

2017 års pris gör att Niklas Björling Rygert hamnar i en intressant grupp sångare, dirigenter och andra i operabranschen.

Flera av dem har eller har haft kontakt med Wermlandsoperan (tidigare Musikteatern).

Det gäller till exempel sångaren Bengt Krantz, dirigenten Cecilia Rydinger-Alin (en gång Musikteaterns chefdirigent), scenografen Lars-Åke Thessman och sångerskan AnnLouice Lögdlund.

Släkt med Jussi?

Om en operasångare heter Björling Rygert i efternamn är det ofrånkomligt att frågor ställs om eventuellt släktförbindelse med Jussi Björling.

Tidskriften Operas pristagare har naturligtvis inte undgått frågan.

I en intervju för fyra år sedan upprepades frågan.

Men då kunde Niklas Björling Rygert dementera alla eventuella teorier om genetisk påverkan.

Jussi Björling, svarade han på intervjuarens fråga, ”är min stora förebild och jag trodde fram till år 2000 att vi var släkt”.

Vid närmare efterforskningar visade det sig att det fanns några släktband till en av operakonstens största sångare.

Men det tycks gå hyfsat bra för Niklas Björling Rygert utan de släktbanden.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.