2015-10-03 06:00

2015-10-03 14:07

Karin Broos ställer ut på Waldemarsudde

STOCKHOLM: Konst att spegla en kvinnas inre rum

Karin Broos ateljé hemma i Smedsby ekar tom.
På prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm ska hennes verk, flera års arbete, få möta nya betraktare.
– Det känns både befriande och ångestladdat. Nu finns ingen återvändo.

Ljuset flödar i de pampiga slottsrummen på Djurgården.

– Det är så stort, så fint och maffigt, säger konstnärsmaken Marc Broos. Han är med och hänger tavlorna på plats veckan före vernissagen, som infaller 10 oktober. Utställningen Still Life innefattar ett 70-tal fotorealistiska målningar, varav ett tjugotal aldrig har visats publikt. Mestadels akryl, ett fåtal akvareller.

– Det senaste året har jag haft tur och allt har flutit på. Periodvis kör jag fast helt. Oftast händer det när jag är i en viss punkt i en målning och känner att något inte stämmer. Då varvar jag med en annan målning som är i ett enklare skede. Jag vill inte ge upp när jag känner att det kan bli bra. När jag får nytt hopp fortsätter jag igen, säger Karin Broos.

Att hon, en av landets mest uppmärksammade konstnärer, har varit skrämmande nära att förlora synen på ena ögat speglas i självporträttet Fåglarna. En sorgsen Karin i vita sjukhuskläder återges framför en damm med fåglar.

– Den gode vän som tvingade mig till sjukhus för en akut ögonoperation sa ”Du ser väl att vattnet bakom dig är ett öga som fåglarna hackar i?” Jag hade inte tänkt på det och kan ha målat det undermedvetet, säger hon.

Ögonoperationerna avlöste varandra 2011, parallellt med att karriären sköt i höjden.

Karins syn blev aldrig helt återställd.

– Hjärnan vänjer sig vid att synen är lite sämre. Det kan vara störande och jag blir fortare trött, men det går också långa stunder som jag inte tänker på det. Jag kan fortfarande måla och rida!

Karin Broos gräver där hon står. Främst verkar hon hemma i natursköna Östra Ämtervik, men miljöer från Berlin, Rigas badort Jurmala och Istanbul har också sin självklara plats i utställningen.

– Jag är glad att det är två våningar med stora ytor och många rum, säger Karin.

Varje rum kretsar kring ett tema och skapar olika stämningar.

På de nyproducerade tavlorna återkommer familj och vänner som modeller i vardagliga, frusna ögonblicksscener. Ofta laddade med vemod och konflikter. Bortvända kvinnogestalter avbildas vid speglar, tunna gardiner och inte minst – vatten. Temat kvinnor och vatten har blivit ett av hennes mest klassiska motiv, alltid med en djupare betydelse.

- Det kan handla om hur man försöker att hålla sig ovanför ytan utan att sjunka alltför djupt, säger Karin Broos.

Själv har hon skapat rutiner, struktur för att inte rasa igenom.

Hon lyfter gärna fram dottern Sara Broos, som är i full färd med att klippa Speglingar, filmen om deras mor-dotter-relation. Efter filmen För dig naken om gudfadern Lars Lerin är det mamma Karins tur att skildras på vita duken.

– Det sker omedvetna överföringar vare sig man vill eller inte. Både Sara och jag levde destruktivt under tonårstiden, det har vi tyvärr gemensamt, säger Karin.

Saras trailer kommer att visas vid Karins utställning. Premiären sker i januari på Göteborgs filmfestival. Festivalaffischen signerad Karin Broos finns med i utställningen, liksom affischbilden till Saras film.

Över lunchsoppan i prins Eugens vackra kök hyllar museichefen Karin Broos konstnärsskap.

– Vi är väldigt glada att ha henne här. Hon har ett högst eget omisskännligt personligt bildspråk som förmedlar stämningar närliggande de holländska 1600-talmålarna Vermeer och Pieter de Hooch, säger Karin Sidén.

Till utställningen har ett tiotal äldre verk lånats in, däribland Den rosa klänningen och Det stora blå. Målningen Tiduret såldes nyligen på auktion för 800 000 kronor, inräknat slagavgiften.

Framgången har inte stigit den rutinerade Karin Broos åt huvudet. Tätt tillsammans på parkbänken i den höstprunkande trädgården avslöjar paret att pengar nyligen har investerats i en liten övernattningslägenhet på Östermalm.

– Det var döttrarna som övertalade oss. Nu tycker vi att det är jättebra med närheten till Djurgården. I övrigt har vi inte skaffat oss några dyra vanor. Vi lever det liv vi vill leva. Det viktiga är att ta vara på tiden.

En sak står klarare än Saltsjöns vatten – Karin Broos är en av de hetaste stjärnorna på den svenska konsthimlen.

Ljuset flödar i de pampiga slottsrummen på Djurgården.

– Det är så stort, så fint och maffigt, säger konstnärsmaken Marc Broos. Han är med och hänger tavlorna på plats veckan före vernissagen, som infaller 10 oktober. Utställningen Still Life innefattar ett 70-tal fotorealistiska målningar, varav ett tjugotal aldrig har visats publikt. Mestadels akryl, ett fåtal akvareller.

– Det senaste året har jag haft tur och allt har flutit på. Periodvis kör jag fast helt. Oftast händer det när jag är i en viss punkt i en målning och känner att något inte stämmer. Då varvar jag med en annan målning som är i ett enklare skede. Jag vill inte ge upp när jag känner att det kan bli bra. När jag får nytt hopp fortsätter jag igen, säger Karin Broos.

Att hon, en av landets mest uppmärksammade konstnärer, har varit skrämmande nära att förlora synen på ena ögat speglas i självporträttet Fåglarna. En sorgsen Karin i vita sjukhuskläder återges framför en damm med fåglar.

– Den gode vän som tvingade mig till sjukhus för en akut ögonoperation sa ”Du ser väl att vattnet bakom dig är ett öga som fåglarna hackar i?” Jag hade inte tänkt på det och kan ha målat det undermedvetet, säger hon.

Ögonoperationerna avlöste varandra 2011, parallellt med att karriären sköt i höjden.

Karins syn blev aldrig helt återställd.

– Hjärnan vänjer sig vid att synen är lite sämre. Det kan vara störande och jag blir fortare trött, men det går också långa stunder som jag inte tänker på det. Jag kan fortfarande måla och rida!

Karin Broos gräver där hon står. Främst verkar hon hemma i natursköna Östra Ämtervik, men miljöer från Berlin, Rigas badort Jurmala och Istanbul har också sin självklara plats i utställningen.

– Jag är glad att det är två våningar med stora ytor och många rum, säger Karin.

Varje rum kretsar kring ett tema och skapar olika stämningar.

På de nyproducerade tavlorna återkommer familj och vänner som modeller i vardagliga, frusna ögonblicksscener. Ofta laddade med vemod och konflikter. Bortvända kvinnogestalter avbildas vid speglar, tunna gardiner och inte minst – vatten. Temat kvinnor och vatten har blivit ett av hennes mest klassiska motiv, alltid med en djupare betydelse.

- Det kan handla om hur man försöker att hålla sig ovanför ytan utan att sjunka alltför djupt, säger Karin Broos.

Själv har hon skapat rutiner, struktur för att inte rasa igenom.

Hon lyfter gärna fram dottern Sara Broos, som är i full färd med att klippa Speglingar, filmen om deras mor-dotter-relation. Efter filmen För dig naken om gudfadern Lars Lerin är det mamma Karins tur att skildras på vita duken.

– Det sker omedvetna överföringar vare sig man vill eller inte. Både Sara och jag levde destruktivt under tonårstiden, det har vi tyvärr gemensamt, säger Karin.

Saras trailer kommer att visas vid Karins utställning. Premiären sker i januari på Göteborgs filmfestival. Festivalaffischen signerad Karin Broos finns med i utställningen, liksom affischbilden till Saras film.

Över lunchsoppan i prins Eugens vackra kök hyllar museichefen Karin Broos konstnärsskap.

– Vi är väldigt glada att ha henne här. Hon har ett högst eget omisskännligt personligt bildspråk som förmedlar stämningar närliggande de holländska 1600-talmålarna Vermeer och Pieter de Hooch, säger Karin Sidén.

Till utställningen har ett tiotal äldre verk lånats in, däribland Den rosa klänningen och Det stora blå. Målningen Tiduret såldes nyligen på auktion för 800 000 kronor, inräknat slagavgiften.

Framgången har inte stigit den rutinerade Karin Broos åt huvudet. Tätt tillsammans på parkbänken i den höstprunkande trädgården avslöjar paret att pengar nyligen har investerats i en liten övernattningslägenhet på Östermalm.

– Det var döttrarna som övertalade oss. Nu tycker vi att det är jättebra med närheten till Djurgården. I övrigt har vi inte skaffat oss några dyra vanor. Vi lever det liv vi vill leva. Det viktiga är att ta vara på tiden.

En sak står klarare än Saltsjöns vatten – Karin Broos är en av de hetaste stjärnorna på den svenska konsthimlen.

Karin Broos Still Life

Karin Broos, född 1950, är utbildad vid Kungliga Konstakademien i s'Hertogenbosch i Holland och har bott och varit verksam som konstnär i Värmland sedan 1975. Hon fick sitt genombrott i samband med en utställning på Kristinehamns konstmuseum 2008, vilken följdes av utställningar hos exempelvis Borås Konstmuseum, Christian Larsen Gallery samt Sven Harrys konstmuseum i Stockholm.

I år firas att prins Eugen föddes för 150 år sedan med en stor jubileumsutställning på Waldemarsudde. Karin Broos utställning Still Life pågår mellan 10 oktober 2015 till 21 februari 2016. Tidigare utställare är bland andra Lars Lerin och Lars Jonsson.

Källa: Prins Eugens Waldemarsudde