2018-01-14 12:29

2018-01-14 12:29

Mazel tov Lekaresällskapet!

CHRISTINATEATERN: Stor satsning lyckades – publiken lyrisk

Det var nästan fullsatt när Lekaresällskapet i går, lördag hade premiär för Spelman på taket.
Ingen gick därifrån besviken. Proffset John Persson som Tevje visade sin fulla skicklighet. Men det räcker inte med en stjärna för en lyckad föreställning - alla gjorde sitt jobb. Helheten blev en succé.

Föreställningen öppnar med taktfast sång och musik, fart och fläkt. Det märks att Lekaresällskapet den här gången fått förstärkning av både Bro Kammarkör, Bastkören och andra teaterföreningar. Sången och dansen sitter perfekt.

De talade partierna har ett långsammare tempo, men även de behövs för att man som åskådare ska hinna ta in allt som händer på scenen.

Scenvana

Det märks att John Persson, som har den bärande rollen som Tevje mjölkhandlaren, har både teaterutbildning och många års scenerfarenhet. Han är trygg i sin roll, både när han sjunger, när han tampas med fru och döttrar, när han pratar med Gud, eller när han försöker imponera på omgivningen med sina ofta felaktiga bibelcitat.

God hjälp har han av sin hustru Golde, spelad av Åsa Gustafsson, som har sångarbakgrund men som är ny som skådespelerska.

Även om handlingen har många stänk av allvar finns humorn hela tiden närvarande, skratten är närmare än gråten.

Många på plats

Med 40 personer i ensemblen gäller det att alla vet sina platser och har rätt timing. Här rullar det på som på räls, alla, även de små barnen, har hittat sina karaktärer. Det är något som även scenografin underlättar, bytena går smidigt med en genomtänkt scenlösning.

Orkestern sitter på taket, som sig bör i just den här tillställningen. En spelman på taket är ju en person som står ostadigt, en person som i den här föreställningens tolkning inte förlitar sig på de judiska traditionerna. Det är de sedvänjorna som Terves fem döttrar ifrågasätter när de vill gifta sig av kärlek, inte av ekonomiska, religiösa eller andra skäl

Medryckande musik

Även musikerna gör sitt jobb och mer därtill. Klezmermusiken, skriven av Jerry Book, är taktfast och medryckande men den tar ändå inte över handlingen. Många av musikstyckena är kända, men speciellt Om jag hade pengar kan de flesta nynna med i.

Spelman på taket, med manus av Joseph Stein, utspelar sig för mer än hundra år sedan, men den är aktuell även i dag. Allvaret finns hela tiden med som ett underliggande hot. Både när det gäller att bli bortgift mot sin vilja som de fem döttrarna riskerar, eller att som jude bli trakasserad eller bortkörd från sitt hem.

Fler tillfällen

Det är resultatet av ett gediget arbete som nu visas på Christinateaterns scen, något som föreställningens regissör, Öivind Åsberg, hyllades för när föreställningen var över. Öivind, i sin tur tackade alla medverkande för deras insatser.

Föreställningen spelas totalt tio gånger, så det finns fler tillfällen att bekanta sig med innevånarna i den ryska byn Anatevka och deras brokiga liv. Vid premiären var några platser tomma, så borde det inte bli vid resten av föreställningarna.

Mazel tov är hebreriska och betyder ”god lycka”. Något man säger efter en positiv händelse.

 

Föreställningen öppnar med taktfast sång och musik, fart och fläkt. Det märks att Lekaresällskapet den här gången fått förstärkning av både Bro Kammarkör, Bastkören och andra teaterföreningar. Sången och dansen sitter perfekt.

De talade partierna har ett långsammare tempo, men även de behövs för att man som åskådare ska hinna ta in allt som händer på scenen.

Scenvana

Det märks att John Persson, som har den bärande rollen som Tevje mjölkhandlaren, har både teaterutbildning och många års scenerfarenhet. Han är trygg i sin roll, både när han sjunger, när han tampas med fru och döttrar, när han pratar med Gud, eller när han försöker imponera på omgivningen med sina ofta felaktiga bibelcitat.

God hjälp har han av sin hustru Golde, spelad av Åsa Gustafsson, som har sångarbakgrund men som är ny som skådespelerska.

Även om handlingen har många stänk av allvar finns humorn hela tiden närvarande, skratten är närmare än gråten.

Många på plats

Med 40 personer i ensemblen gäller det att alla vet sina platser och har rätt timing. Här rullar det på som på räls, alla, även de små barnen, har hittat sina karaktärer. Det är något som även scenografin underlättar, bytena går smidigt med en genomtänkt scenlösning.

Orkestern sitter på taket, som sig bör i just den här tillställningen. En spelman på taket är ju en person som står ostadigt, en person som i den här föreställningens tolkning inte förlitar sig på de judiska traditionerna. Det är de sedvänjorna som Terves fem döttrar ifrågasätter när de vill gifta sig av kärlek, inte av ekonomiska, religiösa eller andra skäl

Medryckande musik

Även musikerna gör sitt jobb och mer därtill. Klezmermusiken, skriven av Jerry Book, är taktfast och medryckande men den tar ändå inte över handlingen. Många av musikstyckena är kända, men speciellt Om jag hade pengar kan de flesta nynna med i.

Spelman på taket, med manus av Joseph Stein, utspelar sig för mer än hundra år sedan, men den är aktuell även i dag. Allvaret finns hela tiden med som ett underliggande hot. Både när det gäller att bli bortgift mot sin vilja som de fem döttrarna riskerar, eller att som jude bli trakasserad eller bortkörd från sitt hem.

Fler tillfällen

Det är resultatet av ett gediget arbete som nu visas på Christinateaterns scen, något som föreställningens regissör, Öivind Åsberg, hyllades för när föreställningen var över. Öivind, i sin tur tackade alla medverkande för deras insatser.

Föreställningen spelas totalt tio gånger, så det finns fler tillfällen att bekanta sig med innevånarna i den ryska byn Anatevka och deras brokiga liv. Vid premiären var några platser tomma, så borde det inte bli vid resten av föreställningarna.

Mazel tov är hebreriska och betyder ”god lycka”. Något man säger efter en positiv händelse.

 

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.