2015-04-12 19:02

2015-04-12 19:02

I kärlekens tecken

KULTUR: De nordiska mästarnas musik

– Även om det finns vemod i den nordiska musiken hoppas vi ändå på lycka, konstaterade Josefine Andersson ett stycke in på söndagens konsert i församlingshemmet.
Tillsammans med Daniel Beskow framförde hon en samling nordiska kärlekssånger.

Det är inte några lättviktiga schlagerballader som avverkas med hjärta, smärta och obligatorisk tonartshöjning inför sista refrängen. Nej, här pratar vi om tungviktare som Stenhammar, Sibelius, Grieg och minsann om inte HC Andersen har smugit sig in som textförfattare också.

Konserten får ett litet annorlunda upplägg än vad som var tänkt. Orsaken är att vokalisten ska åka tidigare än pianisten, så han får ta sina solostycken efter paus och den första halvleken blir lite längre.

Tonstark musik

Jean Sibelius Var det en dröm inleder programmet och sätter an tonen. Det är en tonstark duo som framträder. Josefine Andersson visar redan här att hon besitter en pipa med rejält tryck. Möjligen pressas volymen upp ytterligare av att Daniel Beskow inte är speciellt blyg av sig i sitt pianospel. Hans minspel och gester förstärker konsertupplevelsen.

Duon får ändå till dynamiken med svagare partier också, vilket klart underlättar för publiken att uppfatta texten.

Gunnar de Frumiere och Wilhelm Stenhammar står för flera av sångerna. Det är mäktig och högstämd musik. Därför känns det uppfriskande när konserten bryts av med den klart lättsammare Aspåkers-polska av Wilhelm Peterson-Berger. Den har en helt annan tonbild och är medryckande med karaktär av folkmusik.

Den gemensamma delen avslutas med Edvard Griegs svit Hjertets melodier opus 5, bestående av fyra kärlekssånger till hans hustru.

Det är inte några lättviktiga schlagerballader som avverkas med hjärta, smärta och obligatorisk tonartshöjning inför sista refrängen. Nej, här pratar vi om tungviktare som Stenhammar, Sibelius, Grieg och minsann om inte HC Andersen har smugit sig in som textförfattare också.

Konserten får ett litet annorlunda upplägg än vad som var tänkt. Orsaken är att vokalisten ska åka tidigare än pianisten, så han får ta sina solostycken efter paus och den första halvleken blir lite längre.

Tonstark musik

Jean Sibelius Var det en dröm inleder programmet och sätter an tonen. Det är en tonstark duo som framträder. Josefine Andersson visar redan här att hon besitter en pipa med rejält tryck. Möjligen pressas volymen upp ytterligare av att Daniel Beskow inte är speciellt blyg av sig i sitt pianospel. Hans minspel och gester förstärker konsertupplevelsen.

Duon får ändå till dynamiken med svagare partier också, vilket klart underlättar för publiken att uppfatta texten.

Gunnar de Frumiere och Wilhelm Stenhammar står för flera av sångerna. Det är mäktig och högstämd musik. Därför känns det uppfriskande när konserten bryts av med den klart lättsammare Aspåkers-polska av Wilhelm Peterson-Berger. Den har en helt annan tonbild och är medryckande med karaktär av folkmusik.

Den gemensamma delen avslutas med Edvard Griegs svit Hjertets melodier opus 5, bestående av fyra kärlekssånger till hans hustru.