2018-06-15 09:26

Öppet brev till Kristinehamns kommun

Konstsnö: Väntar fortfarande på svar

Den 13 juni 2017 presenterades ett förslag av projektgruppen för konstsnö innefattande skidlekis och konstsnöspår. Efter ett år har vi fortfarande inte fått svar på vår skrivelse. Vi har haft ett antal träffar med kommunen men vår skrivelse försvann och efter ett antal månader hittades den i skrivbordslådan hos en tjänsteman, därefter har det varit ett antal turer där Bjarne Olsson med majoriteten i kommunen har försökt att bolla undan vår framställan. Hultet är det alternativ som är aktuellt för en anläggning av detta slag då Kristinehamns ok är den enda klubb i tätorten som är ansluten till Svenska skidförbundet. Kommunens delaktighet handlar om en medfinansiering och kommer således inte att belasta kommande driftbudgetar vilket blir konsekvensen när man investerar i egna anläggningar.

Arvsfonden har beslutat att stödja projektet och projektgruppen har arbetet intensivt med kontakter för andra fonder, stiftelser och företag och mött mycket positiv respons.

Hultets friluftsgård är en anläggning som ägs och driftas av Kristinehamns orienteringsklubb där klubbens medlemmar lägger ner ett stort antal ideella timmar för att kunna erbjuda klubbmedlemmar och kommuninnevånarna möjligheter till motion både sommar som vinter. När det är snö och det finns skidspår vet vi att skidintresset är stort i kommunen.

Att i kommande investeringsbudget 2019-2021 lägga kommunens medfinansiering 2021 innebär att projektet läggs ned. Då har arvsfondspengarna frusit inne. Om man från den styrande majoriteten i kommunen varit så ointresserade av projektet som man visat borde man omgående tagit upp ärendet i kommunstyrelsen och avslagit klubbens framställan vilket hade besparat klubben mycket arbete som har lagts ned på projektet. Så här behandlar man inte en ideellt arbetande förening som lägger ned mycket arbete för att genomföra ett projekt som har stor förankring bland kommunens skidmotionärer.

Kristinehamns OKProjektgruppen för konstsnö

Kristinehamns OKProjektgruppen för konstsnö

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.