2018-06-13 07:39

2018-06-13 07:48

Upprörda över servicen

INSÄNDARE: Större sällskap fick vänta på maten

På fredagen var jag tillsammans med vänner för att äta på restaurang Casa Bianca (gamla tingsrätten).

Det var mycket folk och otroligt långa väntetider. Personalen visade inte bästa serviceskicklighet och hade inte inställningen att beklaga förseningar eller försöka kompensera för våra olägenheter.

Är man en van restaurangbesökare blir man förvånad över sånt här. Restaurangen planerar antalet bord och kapacitet för att kunna erbjuda service därefter. Det kan inte heller komma som en chock för en restaurangägare att detta var en skolavslutningsfredag vilket innebär ökat tryck. Om man inte kan leva upp till den servicen och ge sina gäster förtäring och engagemang i tid så är det en självklarhet för varje seriös näringsidkare att försöka kompensera det och på alla sätt göra ett gott intryck.

In på Casa Bianca kommer ett sällskap med barn på cirka 20 personer. De sitter mycket länge, jag uppskattar det till mellan 1,5-2 timmar och väntar för att få sin mat.

Barnen blir otåliga och är mycket hungriga.

När sällskapet ska gå uppstår en situation som gör att man tror sig vara med i en dålig komedi. Ägaren står på uteserveringen och inför alla läxar han upp henne offentligt inför alla andra gäster. Istället för att kräva kompensation för så lång väntan tycker han att hon ska vara tacksam för bröd och sallad. Jag har aldrig varit på en restaurang med priser i Casa Biancas där man inte tycker det ingår bröd och sallad till maten. Detta är inte det enda otrevliga utspelet ägaren gör vid detta tillfälle.

Senare får jag en utförligare beskrivning när mamman som blivit dåligt bemött gör ett inlägg på Facebook. Det visar sig att hennes sällskap beställt ett bord för 20 personer. De har då fått göra en förbeställning till en begränsad meny.

Trots det får de vänta i nästan 2 timmar. Detta tycker inte ägaren är värt att kompensera på något sätt.

När de kommer är det inte dukat för dem. De får själva hjälpa till att iordningställa för sin sittning.

Trots att de fått beställa till begränsad meny får de vänta i nästan 2 timmar. Detta tycker inte ägaren är värt att kompensera på något sätt. Att restaurangen pressar in gäster för att tjäna pengar och tummar på servicen är något gästerna ska stå ut med tydligen. Något som i och för sig blir tydligt senare när ägaren i sitt utbrott verkar tro att det är en ynnest att få vara gäst hos honom.

På Facebook uppstår meningsutbyte då andra gäster som varit på restaurangen kommenterar händelsen. En gäst skriver att han tycker att om man beter sig som restaurangens ägare så uppträder man inte riktigt friskt. Ägaren väljer då att hota med polisanmälan.

När man satt där på uteserveringen har man väldigt svårt att förstå hur denna restaurangägare kan börja prata om att han ska polisanmäla någon. Bristen på självinsikt är total, enligt mig.

På sin Facebooksida uttrycker ägaren åsikter som jag inte delar.

För mig och dem som besökte restaurangen tillsammans med mig är det ett självklart val. Vi kommer aldrig mer besöka Casa Bianca. Vi stödjer inte näringsidkare med en sådan filosofi om service och som uttrycker sådana åsikter.

Gäst fredag 8 juni 2018

Det var mycket folk och otroligt långa väntetider. Personalen visade inte bästa serviceskicklighet och hade inte inställningen att beklaga förseningar eller försöka kompensera för våra olägenheter.

Är man en van restaurangbesökare blir man förvånad över sånt här. Restaurangen planerar antalet bord och kapacitet för att kunna erbjuda service därefter. Det kan inte heller komma som en chock för en restaurangägare att detta var en skolavslutningsfredag vilket innebär ökat tryck. Om man inte kan leva upp till den servicen och ge sina gäster förtäring och engagemang i tid så är det en självklarhet för varje seriös näringsidkare att försöka kompensera det och på alla sätt göra ett gott intryck.

In på Casa Bianca kommer ett sällskap med barn på cirka 20 personer. De sitter mycket länge, jag uppskattar det till mellan 1,5-2 timmar och väntar för att få sin mat.

Barnen blir otåliga och är mycket hungriga.

När sällskapet ska gå uppstår en situation som gör att man tror sig vara med i en dålig komedi. Ägaren står på uteserveringen och inför alla läxar han upp henne offentligt inför alla andra gäster. Istället för att kräva kompensation för så lång väntan tycker han att hon ska vara tacksam för bröd och sallad. Jag har aldrig varit på en restaurang med priser i Casa Biancas där man inte tycker det ingår bröd och sallad till maten. Detta är inte det enda otrevliga utspelet ägaren gör vid detta tillfälle.

Senare får jag en utförligare beskrivning när mamman som blivit dåligt bemött gör ett inlägg på Facebook. Det visar sig att hennes sällskap beställt ett bord för 20 personer. De har då fått göra en förbeställning till en begränsad meny.

Trots det får de vänta i nästan 2 timmar. Detta tycker inte ägaren är värt att kompensera på något sätt.

När de kommer är det inte dukat för dem. De får själva hjälpa till att iordningställa för sin sittning.

Trots att de fått beställa till begränsad meny får de vänta i nästan 2 timmar. Detta tycker inte ägaren är värt att kompensera på något sätt. Att restaurangen pressar in gäster för att tjäna pengar och tummar på servicen är något gästerna ska stå ut med tydligen. Något som i och för sig blir tydligt senare när ägaren i sitt utbrott verkar tro att det är en ynnest att få vara gäst hos honom.

På Facebook uppstår meningsutbyte då andra gäster som varit på restaurangen kommenterar händelsen. En gäst skriver att han tycker att om man beter sig som restaurangens ägare så uppträder man inte riktigt friskt. Ägaren väljer då att hota med polisanmälan.

När man satt där på uteserveringen har man väldigt svårt att förstå hur denna restaurangägare kan börja prata om att han ska polisanmäla någon. Bristen på självinsikt är total, enligt mig.

På sin Facebooksida uttrycker ägaren åsikter som jag inte delar.

För mig och dem som besökte restaurangen tillsammans med mig är det ett självklart val. Vi kommer aldrig mer besöka Casa Bianca. Vi stödjer inte näringsidkare med en sådan filosofi om service och som uttrycker sådana åsikter.

Gäst fredag 8 juni 2018

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.