2015-06-22 06:00

2015-06-22 06:00

Biljetten är 30 kronor om dagen

TIGGARE: Svar till EOS

Därför har de råd att ta sig hit. Den billigaste rutten från Bulgarien- Rumänien går via Ukraina och Polen. Från Bukarest till färjan i Świnoujście är det ca 220 mil. Färjan till Ystad tar sju timmar och den kostar 2 520 kr tur och retur för en bil med fem passagerare. På färjan, som går på natten, kan man sova i vilstolar eller på soffor eller på golvet. Det kostar inget extra. I Polen kostar diesel 11-12 kr/liter, i Ukraina räcker det med 7-8 kr.

Från Ystad till Kristinehamn är det femtio mil. Alltså totalt ca 270 mil i bilen. Lite längre från Bulgarien. Även en 12-15 år gammal bil med dieselmotor klarar den här sträckan på mindre än 2 000 kr i bränslekostnad. Med hemresan blir det 4 000 kr. Bil +färja blir ca 6 500 kr.

Resan tar 3-4 dagar. Sova får man göra i bilen eller i skogen och som sagt, på färjan. En stadig lunch kostar i mindre polska orter fortfarande bara 30-40 kr. I Ukraina ännu mindre. Maten för hela resan i båda riktningarna blir max 500 kr per person.

Med fem personer i bilen ock käk tur och retur blir det 1 800 kr per person ”all inclusive”. Kolla gärna att jag räknat rätt!

Som EU-resenär får man stanna i Sverige tre månader åt gången. Om man är ”på jobbet” tjugo dagar per månad blir den totala ”biljettkostnaden” alltså 30 kr/dag.

Om man kollar på ”minimim wages in Bulgaria” resp. Romania så lär man sig att minimilönen ska vara 2 127 kr/ månad i Bulgarien och 2 400 kr i Rumänien (omräknat efter 8,20 kr per USD). De här inkomsterna gäller ju bara om man hittar ett jobb överhuvudtaget... Med en samhällsstruktur som ständigt mobbar en del av befolkningen lever många på ett sätt som vi svenskar ofta har svårt att föreställa oss.

Jag har kört bil genom de här länderna. Det ger många funderingar. En historisk orsak till bedrövelsen är kommunismen. När folk märker att relationen mellan nedlagt arbete och personligt utfall är alltför usel, så ger man upp. Jag såg hur vanskötta kolchoserna var och hur extremt välskötta de tillåtna 250 m2 trädgårdsland var. De egna grisarna och gässen vallades på vägrenarna. Det var i Rumänien 1988. Det finns goda exempel med länder som utvecklats snabbt sedan järnridån föll, medan det blir en längre resa för andra. Men bl.a. med hjälp av EU blir det efterhand bättre även där.

Kära EOS! Jag har inte svar på alla dina frågor, men ämnet är intressant. Jag kanske återkommer.

Från Ystad till Kristinehamn är det femtio mil. Alltså totalt ca 270 mil i bilen. Lite längre från Bulgarien. Även en 12-15 år gammal bil med dieselmotor klarar den här sträckan på mindre än 2 000 kr i bränslekostnad. Med hemresan blir det 4 000 kr. Bil +färja blir ca 6 500 kr.

Resan tar 3-4 dagar. Sova får man göra i bilen eller i skogen och som sagt, på färjan. En stadig lunch kostar i mindre polska orter fortfarande bara 30-40 kr. I Ukraina ännu mindre. Maten för hela resan i båda riktningarna blir max 500 kr per person.

Med fem personer i bilen ock käk tur och retur blir det 1 800 kr per person ”all inclusive”. Kolla gärna att jag räknat rätt!

Som EU-resenär får man stanna i Sverige tre månader åt gången. Om man är ”på jobbet” tjugo dagar per månad blir den totala ”biljettkostnaden” alltså 30 kr/dag.

Om man kollar på ”minimim wages in Bulgaria” resp. Romania så lär man sig att minimilönen ska vara 2 127 kr/ månad i Bulgarien och 2 400 kr i Rumänien (omräknat efter 8,20 kr per USD). De här inkomsterna gäller ju bara om man hittar ett jobb överhuvudtaget... Med en samhällsstruktur som ständigt mobbar en del av befolkningen lever många på ett sätt som vi svenskar ofta har svårt att föreställa oss.

Jag har kört bil genom de här länderna. Det ger många funderingar. En historisk orsak till bedrövelsen är kommunismen. När folk märker att relationen mellan nedlagt arbete och personligt utfall är alltför usel, så ger man upp. Jag såg hur vanskötta kolchoserna var och hur extremt välskötta de tillåtna 250 m2 trädgårdsland var. De egna grisarna och gässen vallades på vägrenarna. Det var i Rumänien 1988. Det finns goda exempel med länder som utvecklats snabbt sedan järnridån föll, medan det blir en längre resa för andra. Men bl.a. med hjälp av EU blir det efterhand bättre även där.

Kära EOS! Jag har inte svar på alla dina frågor, men ämnet är intressant. Jag kanske återkommer.

  • Kjell Jägerskog

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.