2018-06-13 11:56

2018-06-13 11:56

Bli kurvkung i sommar

MOTORBURET: När kubb och korsord känns för långsamt

Trimmade motorer, dallrande asfalt och grannen instuvad i en sittbrunn bredvid.
Frågan är om inte sommaren går som fortast i Kroksvik?
– Man kommer väldigt nära känslan i formel 3, säger Thomas Rådmyr på Värmlands gokartcenter.

Den nybesiktigade banan på Värmlands gokartcenter i Kroksvik utanför Kristinehamn mäter 815 meter och innehar SM-status. Det innebär att den är minst åtta meter bred på alla ställen. Ägaren Thomas Rådmyr lade dessutom på ett nytt lager asfalt för bara några år sedan. En van gokartåkare ska märka skillnaden.

– Det är en rejäl topp med asfalt som är riktigt slät och fräsch, säger han.

Det är svenskbyggda kartar med trimmade Honda-motorer på 13 kusar som gäller. I en 130 kilo lätt kart kan en skicklig förare toppa 90 kilometer i timmen på rakorna.

– Det är det högsta vi uppmätt, säger Thomas Rådmyr.

Körupplevelsen i en gokart av den här modellen påminner en hel del om formel 3, säger han.

– Det är nästan samma intensitet. Och de flesta stora svenska racerförarna har ju en kartingbakgrund.

Just den här kvällen är det ett företagsevent på gokartbanan, och satsningarna helhjärtade. Mellan körningarna samlas kombatanterna i depån för att studera och kommentera varvtider och kurvtagningar. Att intresset för gokart är på uppåtgående är Thomas Rådmyr övertygad om. Våren och försommaren har varit så gott som fulltecknad och i sommar satsar man hårt på drop-in.

Gokart kräver inga särskilda förkunskaper, men det gäller förstås att vara medveten om olycksrisken och inte köra över sin förmåga.

– Från fyra år får man vara medåkare i en dubbelkart med äldre syskon eller föräldrar. Och när man når ner till pedalerna kan man börja köra barnkart. Vi har många möhippor, svensexor, kompisgäng och företag. Och många norrmän, säger Thomas Rådmyr.

Den nybesiktigade banan på Värmlands gokartcenter i Kroksvik utanför Kristinehamn mäter 815 meter och innehar SM-status. Det innebär att den är minst åtta meter bred på alla ställen. Ägaren Thomas Rådmyr lade dessutom på ett nytt lager asfalt för bara några år sedan. En van gokartåkare ska märka skillnaden.

– Det är en rejäl topp med asfalt som är riktigt slät och fräsch, säger han.

Det är svenskbyggda kartar med trimmade Honda-motorer på 13 kusar som gäller. I en 130 kilo lätt kart kan en skicklig förare toppa 90 kilometer i timmen på rakorna.

– Det är det högsta vi uppmätt, säger Thomas Rådmyr.

Körupplevelsen i en gokart av den här modellen påminner en hel del om formel 3, säger han.

– Det är nästan samma intensitet. Och de flesta stora svenska racerförarna har ju en kartingbakgrund.

Just den här kvällen är det ett företagsevent på gokartbanan, och satsningarna helhjärtade. Mellan körningarna samlas kombatanterna i depån för att studera och kommentera varvtider och kurvtagningar. Att intresset för gokart är på uppåtgående är Thomas Rådmyr övertygad om. Våren och försommaren har varit så gott som fulltecknad och i sommar satsar man hårt på drop-in.

Gokart kräver inga särskilda förkunskaper, men det gäller förstås att vara medveten om olycksrisken och inte köra över sin förmåga.

– Från fyra år får man vara medåkare i en dubbelkart med äldre syskon eller föräldrar. Och när man når ner till pedalerna kan man börja köra barnkart. Vi har många möhippor, svensexor, kompisgäng och företag. Och många norrmän, säger Thomas Rådmyr.

  • Joakim Magnusson

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.