2018-03-12 06:00

2018-03-12 06:00

Om ekonomi och sammanhang

God morgon kristinehamnare.

Jaha, ännu en butik kastar in handduken. Den här gången är det MM. Att butiken stänger är kanske inte så konstigt med tanke på att det har varit i snitt tre bilar på parkeringen utanför. Butiken har inte ens haft öppet ett år, vilket är halva tiden som gått åt för planarbete och byggnation. Slöseri med kraft, energi och resurser är ord som far i skallen.

Dagen efter beskedet att butiken stänger var de kö för att komma in och köpa varorna till reapris. Var fanns kunderna resten av året? Om man kan handla nu måste det väl ändå ha funnits någon form av behov? Eller åker folk dit och köper saker de inte alls behöver, men som de köper bara för att det är billigt? Ja, ibland kan man undra.

Det börjar bli dags att höja blicken och se lite längre än till nästippen. Om folk inte handlar lokalt finns risken att de står där med en anskrämligt ful bro.

Och hur in i djupaste Smålandsskogen kan jag påstå något så vansinnigt dumt?

Låt mig förklara. Lokala handlare behöver sälja sina varor för att få lönsamhet. Sjunker omsättningen måste de vidta åtgärder för att ha svarta siffror på nedersta raden. Alltså gäller det att anpassa munnen efter matsäcken, det vill säga utgifterna ska balanseras mot inkomsterna.

Ett sätt är att dra ner på sin annonsering, vilket i och för sig är ett vågspel. Syns man inte så finns man inte så risken med att annonsera mindre är att omsättningen sjunker ännu mer och den negativa spiralen accelererar. En dag räcker inte balanseringsåtgärderna längre. Det finns ingen annan utväg än att göra som MM, lägga ner verksamheten.

En lokaltidning lever till stor del på annonsintäkter. Med färre annonsörer försämras det ekonomiska läget för tidningen och det blir till att anpassa kostymen. Men det är samma sak där. En dag är kostymen alldeles för liten.

Vem ska då upptäcka att det finns förslag om att bygga broar som ser ut som stridsvagnshinder mitt i värdefulla kulturmiljöer? Politikerna vaknade först sedan de hade läst om bron i tidningen. Vad hade hänt om inte artikeln hade publicerats? Kanske hade stridsvagnshindret byggts som planerat.

Och allt detta för att folk föredrar att köpa sina kläder via e-handel i stället för i den lokala butiken.

Utan butiker lär arbetslösheten öka och med den skatteintäkterna minska. Så kanske finns det inga pengar att bygga broeländet för heller?

Äsch, vi fortsätter som vanligt då. Skriv hånfulla kommentarer i asociala medier när butikerna lägger ner. Det lockar säkert fler att satsa i Kristinehamn. Eller vad tror du?

God morgon kristinehamnare.

Jaha, ännu en butik kastar in handduken. Den här gången är det MM. Att butiken stänger är kanske inte så konstigt med tanke på att det har varit i snitt tre bilar på parkeringen utanför. Butiken har inte ens haft öppet ett år, vilket är halva tiden som gått åt för planarbete och byggnation. Slöseri med kraft, energi och resurser är ord som far i skallen.

Dagen efter beskedet att butiken stänger var de kö för att komma in och köpa varorna till reapris. Var fanns kunderna resten av året? Om man kan handla nu måste det väl ändå ha funnits någon form av behov? Eller åker folk dit och köper saker de inte alls behöver, men som de köper bara för att det är billigt? Ja, ibland kan man undra.

Det börjar bli dags att höja blicken och se lite längre än till nästippen. Om folk inte handlar lokalt finns risken att de står där med en anskrämligt ful bro.

Och hur in i djupaste Smålandsskogen kan jag påstå något så vansinnigt dumt?

Låt mig förklara. Lokala handlare behöver sälja sina varor för att få lönsamhet. Sjunker omsättningen måste de vidta åtgärder för att ha svarta siffror på nedersta raden. Alltså gäller det att anpassa munnen efter matsäcken, det vill säga utgifterna ska balanseras mot inkomsterna.

Ett sätt är att dra ner på sin annonsering, vilket i och för sig är ett vågspel. Syns man inte så finns man inte så risken med att annonsera mindre är att omsättningen sjunker ännu mer och den negativa spiralen accelererar. En dag räcker inte balanseringsåtgärderna längre. Det finns ingen annan utväg än att göra som MM, lägga ner verksamheten.

En lokaltidning lever till stor del på annonsintäkter. Med färre annonsörer försämras det ekonomiska läget för tidningen och det blir till att anpassa kostymen. Men det är samma sak där. En dag är kostymen alldeles för liten.

Vem ska då upptäcka att det finns förslag om att bygga broar som ser ut som stridsvagnshinder mitt i värdefulla kulturmiljöer? Politikerna vaknade först sedan de hade läst om bron i tidningen. Vad hade hänt om inte artikeln hade publicerats? Kanske hade stridsvagnshindret byggts som planerat.

Och allt detta för att folk föredrar att köpa sina kläder via e-handel i stället för i den lokala butiken.

Utan butiker lär arbetslösheten öka och med den skatteintäkterna minska. Så kanske finns det inga pengar att bygga broeländet för heller?

Äsch, vi fortsätter som vanligt då. Skriv hånfulla kommentarer i asociala medier när butikerna lägger ner. Det lockar säkert fler att satsa i Kristinehamn. Eller vad tror du?

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.