2015-10-16 15:34

2015-10-16 15:34

Snabb expansion för Nordic Toilet

NÄRINGSLIV: Mer än fördubblad omsättning 2015

Festivaler, stadsfester och konserter samlar många människor. Som alla andra har de olika behov. Ett är att kunna gå på toaletten, något Nordic Toilet tagit fasta på.

Patrik Ekman är känd som festfixare i och omkring Kristinehamn. Med företaget Nordic Toilet AB har han vidgat begreppet omkring.

– I år har vi varit från Umeå i norr till Malmö i söder. Vi hade en förfrågan från Piteå också, men det kändes lite väl långt bort, säger han.

Behövde öka

Nordic Toilet startades i slutet av 2012 och har från en blygsam position vuxit till att bli en aktör att räkna med när det gäller mobila toaletter. För ett år sedan hade företaget runt 100 toaletter, vilket räckte till för fjolårets behov.

Under våren stod det dock snart klart att det skulle komma att behövas några till.

– Vi hade kontakt med arrangörerna av ett scoutläger i höstas. De trodde att de skulle behöva 100 toaletter, men under våren ökades det på till 120, berättar Patrik Ekman.

Samma vecka som scoutlägret skulle genomföras var det även Putte i Parken som behövde 50 toaletter, Törebodafestivalen med ytterligare 50 toaletter och som grädde på moset hörde Diggiloo av sig och ville ha 30 toaletter.

– Så vi fick köpa på oss ett antal enheter för att klara av det. Jag tror att vi hade en enda toalett kvar på gården den helgen, säger Patrik Ekman.

I dag har man närmare 300 toaletter för uthyrning.

Hur förklarar du den här expansionen?

– Vi anställde en säljare förra hösten som har jobbat på bra. Sedan har våra toaletter fått bra mottagande, de upplevs rena och fräscha, svarar Patrik Ekman.

I väggarna finns inbyggd citrondoft som förstärks med doftringar. Det ger ett helt annat intryck än när man känner precis vad personen innan har gjort.

Vill ha patent

Än så länge är Nordic Toilet ensamt i Sverige om att ha de gula väldoftande toaletterna.

– Vi har försökt få patent på det, men leverantören vill inte gå med på det, säger Patrik Ekman.

Omsättningen har under 2015 ökat med 115 procent och Patrik Ekman tror på fortsatt expansion nästa år:

– Vi kanske inte dubblar omsättningen då, men 35 procents ökning är fullt möjligt.

Patrik Ekman är känd som festfixare i och omkring Kristinehamn. Med företaget Nordic Toilet AB har han vidgat begreppet omkring.

– I år har vi varit från Umeå i norr till Malmö i söder. Vi hade en förfrågan från Piteå också, men det kändes lite väl långt bort, säger han.

Behövde öka

Nordic Toilet startades i slutet av 2012 och har från en blygsam position vuxit till att bli en aktör att räkna med när det gäller mobila toaletter. För ett år sedan hade företaget runt 100 toaletter, vilket räckte till för fjolårets behov.

Under våren stod det dock snart klart att det skulle komma att behövas några till.

– Vi hade kontakt med arrangörerna av ett scoutläger i höstas. De trodde att de skulle behöva 100 toaletter, men under våren ökades det på till 120, berättar Patrik Ekman.

Samma vecka som scoutlägret skulle genomföras var det även Putte i Parken som behövde 50 toaletter, Törebodafestivalen med ytterligare 50 toaletter och som grädde på moset hörde Diggiloo av sig och ville ha 30 toaletter.

– Så vi fick köpa på oss ett antal enheter för att klara av det. Jag tror att vi hade en enda toalett kvar på gården den helgen, säger Patrik Ekman.

I dag har man närmare 300 toaletter för uthyrning.

Hur förklarar du den här expansionen?

– Vi anställde en säljare förra hösten som har jobbat på bra. Sedan har våra toaletter fått bra mottagande, de upplevs rena och fräscha, svarar Patrik Ekman.

I väggarna finns inbyggd citrondoft som förstärks med doftringar. Det ger ett helt annat intryck än när man känner precis vad personen innan har gjort.

Vill ha patent

Än så länge är Nordic Toilet ensamt i Sverige om att ha de gula väldoftande toaletterna.

– Vi har försökt få patent på det, men leverantören vill inte gå med på det, säger Patrik Ekman.

Omsättningen har under 2015 ökat med 115 procent och Patrik Ekman tror på fortsatt expansion nästa år:

– Vi kanske inte dubblar omsättningen då, men 35 procents ökning är fullt möjligt.