2015-08-28 06:00

2015-08-28 06:00

Vågar testa nya smaker

MATHANTVERK: De satsar på ekologiskt och närodlat

Smakupplevelser. De beskriver sig själva som två riktiga matmorsor med en passion för mat och bak. Sus Teglund och Maria Gudmundsson tycker om att experimentera i köket och hitta nya smakkombinationer. De säljer sina hemmagjorda delikatesser under namnet S&M:s blandade burkar.

Sus Teglund och Maria Gudmundsson drar ofta blickarna till sig när de är ute på marknader. I matchande rödrutiga förkläden och med söta hättor på huvudena säljer de hemmagjorda sylter, marmelader, marinader örtsalter, smaksatta oljor och många andra delikatesser.

Tillverkningen sker hemma hos Sus och att de startade S&M:s blandade burkar var en ren tillfällighet. Maria berättar att de båda tycker om att baka, laga mat, safta och sylta. De bjuder gärna varandra på saker de gjort.

2011 såg Maria att butiken Lev vackert sökte hantverkare till sin julmarknad.

– Jag frågade Sus om vi inte skulle vara med, berättar hon.

Sus var först lite tveksam, de hade ju inte ens burkar att förpacka marmeladen i. Men efter att ha tänkt efter lite så sa hon ja.

Nya smaker

Sagt och gjort. Deras idé var att tillverka produkter som är lite unika, med nya smakkombinationer.

– De ska ha fina förpackningar, som inte är så stora. Hellre att folk kan prova flera olika smaker, säger Sus.

Under en hel helg kokade de marmelader och fyllde Sus vardagsrum med burkar. De såg fram emot marknaden, men skojade samtidigt om att de skulle få ge hela släkten marmelad i julklapp om inget blev sålt. Men oron var obefogad.

– Det blev en riktig succé. Vi fick åka hem och koka mer marmelad. Det var jätteroligt, säger Maria.

Miljötänk

Därefter började folk fråga efter deras produkter. Sus och Maria fortsatte att delta i marknader och vid olika arrangemang. Intresset för S&M:s blandade burkar blev så stort att de hösten 2013 startade ett handelsbolag.

De har ett miljömedvetet tänk när de tillverkar sina produkter och använder sig av närodlat och ekologiskt i största möjliga mån. Mycket plockar de i de egna trädgårdarna, men även vänner och bekanta hör av sig och vill att de ska ta reda på frukt eller bär som de själva inte har användning för.

– Så ses vi en söndag och tar med oss det vi får ihop. Sedan labbar vi utifrån tillgången, säger Sus.

Nyheter

Nyheterna inför hösten är bland annat myntasocker, som till exempel passar bra i drinken Mojito. Örtsalt med egenodlade örter och ekologisk olja med rosmarin och chili är en annan nyhet.

Arbetet med tillverkningen tar mycket tid, med Sus och Maria ser det som tillfällen att umgås. Det märks att de har roligt och trivs i varandras sällskap.

– Vi är som två kugghjul som hakar i varandra, skrattar Sus.

Sus Teglund och Maria Gudmundsson drar ofta blickarna till sig när de är ute på marknader. I matchande rödrutiga förkläden och med söta hättor på huvudena säljer de hemmagjorda sylter, marmelader, marinader örtsalter, smaksatta oljor och många andra delikatesser.

Tillverkningen sker hemma hos Sus och att de startade S&M:s blandade burkar var en ren tillfällighet. Maria berättar att de båda tycker om att baka, laga mat, safta och sylta. De bjuder gärna varandra på saker de gjort.

2011 såg Maria att butiken Lev vackert sökte hantverkare till sin julmarknad.

– Jag frågade Sus om vi inte skulle vara med, berättar hon.

Sus var först lite tveksam, de hade ju inte ens burkar att förpacka marmeladen i. Men efter att ha tänkt efter lite så sa hon ja.

Nya smaker

Sagt och gjort. Deras idé var att tillverka produkter som är lite unika, med nya smakkombinationer.

– De ska ha fina förpackningar, som inte är så stora. Hellre att folk kan prova flera olika smaker, säger Sus.

Under en hel helg kokade de marmelader och fyllde Sus vardagsrum med burkar. De såg fram emot marknaden, men skojade samtidigt om att de skulle få ge hela släkten marmelad i julklapp om inget blev sålt. Men oron var obefogad.

– Det blev en riktig succé. Vi fick åka hem och koka mer marmelad. Det var jätteroligt, säger Maria.

Miljötänk

Därefter började folk fråga efter deras produkter. Sus och Maria fortsatte att delta i marknader och vid olika arrangemang. Intresset för S&M:s blandade burkar blev så stort att de hösten 2013 startade ett handelsbolag.

De har ett miljömedvetet tänk när de tillverkar sina produkter och använder sig av närodlat och ekologiskt i största möjliga mån. Mycket plockar de i de egna trädgårdarna, men även vänner och bekanta hör av sig och vill att de ska ta reda på frukt eller bär som de själva inte har användning för.

– Så ses vi en söndag och tar med oss det vi får ihop. Sedan labbar vi utifrån tillgången, säger Sus.

Nyheter

Nyheterna inför hösten är bland annat myntasocker, som till exempel passar bra i drinken Mojito. Örtsalt med egenodlade örter och ekologisk olja med rosmarin och chili är en annan nyhet.

Arbetet med tillverkningen tar mycket tid, med Sus och Maria ser det som tillfällen att umgås. Det märks att de har roligt och trivs i varandras sällskap.

– Vi är som två kugghjul som hakar i varandra, skrattar Sus.