2015-08-17 06:00

2015-08-17 06:00

Illegal trafikskola oroar

TRAFIK: Saknar både tillstånd och utbildning

För att få ett jobb i dag krävs nästan alltid att man har ett körkort. I Kristinehamn finns två trafikskolor.
Men det bedrivs också illegal trafikskoleverksamhet.

Fenomenet med illegala trafikskolor är inget nytt. I Karlstad har det förekommit sedan början av 2000-talet och det har sedan spritt sig till olika orter i länet.

Under det senaste året har man konstaterat att det finns i Kristinehamn också.

– De har haft en lokal i centrala Kristinehamn där det har suttit uppe handskrivna lappar där man erbjuder teorikurs, säger en person NKP har talat med.

Svårt att komma åt

Att det förekommer har alltså uppmärksammats lokalt. Problemet är att komma åt verksamheten.

– Jag har ingenting emot konkurrens, men det ska vara på lika villkor, säger en trafiklärare som föredrar att vara anonym.

Sedan det blev känt att det förekommer illegala trafikskolor har trafikläraren börjat spana efter andra övningsbilar.

Utbytta bilar

Det är med stor sannolikhet riktiga trafikskolebilar som används i verksamheten. De är utrustade med dubbelkommando och troligen rör det sig om bilar som trafikskolor har bytt ut mot nyare årsmodeller.

– Det går att montera in dubbelkommando själv, men det är ganska dyrt. Så det mest sannolika är att de köper färdiga bilar.

Det har dock inte varit helt lätt att upptäcka dem. Bilarna har inget företagsnamn eller liknande som talar om att det är en trafikskolebil.

Föraren tar risken

Det saknas oftast övningskörningsskylt på bilarna, varken den gröna för privat övningskörning eller den röda för trafikskola.

– Så om polisen stoppar en av bilarna i en kontroll är det personen bakom ratten som åker dit. ”Läraren” kan säga att han bara är passagerare, förklarar trafikläraren.

Den som kör gör sig således skyldig till olovlig körning, vilket diskvalificerar personen i fråga för att få körkort under en tid framöver. ”Läraren” kan å sin sida sätta sig i bilen med en ny elev samma dag.

Det är tillåtet att övningsköra privat, men då ska den som är handledare ha genomgått en utbildning hos en trafikskola och ha fått intyg på detta. Det ska också framgå vem man är handledare för och man kan bara vara det åt max 15 personer.

Tar betalt

– Men här rör det sig om utbildning mot betalning och då är det trafikskoleverksamhet, säger trafikläraren.

Sådan verksamhet bedrivs av företag och sådana ska betala både skatt och sociala avgifter. Det är oklart om så görs i fallet med de illegala trafikskolorna.

– Verksamheten är så omfattande att Skatteverket borde vara intresserade, säger trafikläraren.

Trafikverket vet

Enligt denne har också de illegala trafikskolornas bilar använts vid uppkörning hos Trafikverket och bilägarna ska vara kända av Trafikverkets personal.

– Jag vet att många av dem som får körkortsutbildning på de illegala trafikskolorna oftast kommer från andra länder, säger trafikläraren och fortsätter:

– Jag har full förståelse för om de vill ha undervisningen på sitt hemspråk, men jag tycker det är jättetråkigt att de utnyttjas av folk som inte följer lagen.

Är verksamheten polisanmäld?

– Jag vet att det finns flera anmälningar om illegala trafikskolor i Karlstad och jag tror det är anmält i Kristinehamn också.

Fenomenet med illegala trafikskolor är inget nytt. I Karlstad har det förekommit sedan början av 2000-talet och det har sedan spritt sig till olika orter i länet.

Under det senaste året har man konstaterat att det finns i Kristinehamn också.

– De har haft en lokal i centrala Kristinehamn där det har suttit uppe handskrivna lappar där man erbjuder teorikurs, säger en person NKP har talat med.

Svårt att komma åt

Att det förekommer har alltså uppmärksammats lokalt. Problemet är att komma åt verksamheten.

– Jag har ingenting emot konkurrens, men det ska vara på lika villkor, säger en trafiklärare som föredrar att vara anonym.

Sedan det blev känt att det förekommer illegala trafikskolor har trafikläraren börjat spana efter andra övningsbilar.

Utbytta bilar

Det är med stor sannolikhet riktiga trafikskolebilar som används i verksamheten. De är utrustade med dubbelkommando och troligen rör det sig om bilar som trafikskolor har bytt ut mot nyare årsmodeller.

– Det går att montera in dubbelkommando själv, men det är ganska dyrt. Så det mest sannolika är att de köper färdiga bilar.

Det har dock inte varit helt lätt att upptäcka dem. Bilarna har inget företagsnamn eller liknande som talar om att det är en trafikskolebil.

Föraren tar risken

Det saknas oftast övningskörningsskylt på bilarna, varken den gröna för privat övningskörning eller den röda för trafikskola.

– Så om polisen stoppar en av bilarna i en kontroll är det personen bakom ratten som åker dit. ”Läraren” kan säga att han bara är passagerare, förklarar trafikläraren.

Den som kör gör sig således skyldig till olovlig körning, vilket diskvalificerar personen i fråga för att få körkort under en tid framöver. ”Läraren” kan å sin sida sätta sig i bilen med en ny elev samma dag.

Det är tillåtet att övningsköra privat, men då ska den som är handledare ha genomgått en utbildning hos en trafikskola och ha fått intyg på detta. Det ska också framgå vem man är handledare för och man kan bara vara det åt max 15 personer.

Tar betalt

– Men här rör det sig om utbildning mot betalning och då är det trafikskoleverksamhet, säger trafikläraren.

Sådan verksamhet bedrivs av företag och sådana ska betala både skatt och sociala avgifter. Det är oklart om så görs i fallet med de illegala trafikskolorna.

– Verksamheten är så omfattande att Skatteverket borde vara intresserade, säger trafikläraren.

Trafikverket vet

Enligt denne har också de illegala trafikskolornas bilar använts vid uppkörning hos Trafikverket och bilägarna ska vara kända av Trafikverkets personal.

– Jag vet att många av dem som får körkortsutbildning på de illegala trafikskolorna oftast kommer från andra länder, säger trafikläraren och fortsätter:

– Jag har full förståelse för om de vill ha undervisningen på sitt hemspråk, men jag tycker det är jättetråkigt att de utnyttjas av folk som inte följer lagen.

Är verksamheten polisanmäld?

– Jag vet att det finns flera anmälningar om illegala trafikskolor i Karlstad och jag tror det är anmält i Kristinehamn också.