2015-07-09 15:19

2015-07-09 15:19

Läsare guidades ombord på Götheborg

SJÖLIV: Vinnare i tävling bjöds på frukost

Det är inte var dag man får äta frukost till ljudet av vågornas kluckande och med doften av tjära i näsan. Den möjligheten fick vinnare i NWT:s läsartävling samt lokala företagare under onsdagen.

Det knarrar under fötterna när vi kliver ombord på Ostindiefararen Götheborg. Regnet vräker ner under onsdagsmorgonen, men det hindrar inte besättningen från att göra de dagliga arbetssysslorna ombord. Det är full aktivitet och om man lyfter blicken mot skyn ser man att flera jungmän arbetar uppe i masterna, högt ovanför däck. Men NKP:s gäster slipper stå ute i regnet, de får gå nedför en trappa till kanondäck. Där är det uppdukat med baguetter, ägg, te, kaffe, juicer och yoghurt toppade med färska bär.

– Det här var ju jättemysigt. Så trevligt, utbrister en av besökarna.

Rundtur

När frukosten har intagits bjuds besökarna på en guidad rundtur på fartyget. Mastskeppare Robin Langemyr börjar med att berätta om skeppets historia. Som många känner till vid det här laget är Götheborg en kopia i naturlig skala av det träskepp som 1745 gick på Göteborgs mest kända grund.

– Varför det gick på grund vet man inte. På den tiden samlade man var fjärde år ihop alla papper och all bokföring och gjorde en stor brasa av det. Så slapp man bekymren. Därför finns det ingenting kvar att läsa från händelsen, berättar Robin Langemyr.

1995 började bygget av Götheborg och tio år senare gick jungfrufärden till Kina.

– Sedan dess har hon seglat runt mest i Nordeuropa och nu är vi för första gången i Vänern.

Livet ombord

Gästerna delas sedan in i mindre grupper och guidas av olika jungmän. Guide för vår grupp är Per Gundersen som berättar mer om livet ombord. Han seglade med Götheborg första gången 2013 och sedan dess har han fått mersmak av livet till havs.

– Har man följt med skeppet en gång så fastnar det härinne, säger han och lägger händerna mot hjärtat.

Besättningen jobbar i skift och en stor del av arbetet handlar om att underhålla skeppet.

– Det krävs mycket arbete för att hålla ett sådant här skepp i gott skick. Det blir stort slitage av väder och vind, säger Per Gundersen.

Det knarrar under fötterna när vi kliver ombord på Ostindiefararen Götheborg. Regnet vräker ner under onsdagsmorgonen, men det hindrar inte besättningen från att göra de dagliga arbetssysslorna ombord. Det är full aktivitet och om man lyfter blicken mot skyn ser man att flera jungmän arbetar uppe i masterna, högt ovanför däck. Men NKP:s gäster slipper stå ute i regnet, de får gå nedför en trappa till kanondäck. Där är det uppdukat med baguetter, ägg, te, kaffe, juicer och yoghurt toppade med färska bär.

– Det här var ju jättemysigt. Så trevligt, utbrister en av besökarna.

Rundtur

När frukosten har intagits bjuds besökarna på en guidad rundtur på fartyget. Mastskeppare Robin Langemyr börjar med att berätta om skeppets historia. Som många känner till vid det här laget är Götheborg en kopia i naturlig skala av det träskepp som 1745 gick på Göteborgs mest kända grund.

– Varför det gick på grund vet man inte. På den tiden samlade man var fjärde år ihop alla papper och all bokföring och gjorde en stor brasa av det. Så slapp man bekymren. Därför finns det ingenting kvar att läsa från händelsen, berättar Robin Langemyr.

1995 började bygget av Götheborg och tio år senare gick jungfrufärden till Kina.

– Sedan dess har hon seglat runt mest i Nordeuropa och nu är vi för första gången i Vänern.

Livet ombord

Gästerna delas sedan in i mindre grupper och guidas av olika jungmän. Guide för vår grupp är Per Gundersen som berättar mer om livet ombord. Han seglade med Götheborg första gången 2013 och sedan dess har han fått mersmak av livet till havs.

– Har man följt med skeppet en gång så fastnar det härinne, säger han och lägger händerna mot hjärtat.

Besättningen jobbar i skift och en stor del av arbetet handlar om att underhålla skeppet.

– Det krävs mycket arbete för att hålla ett sådant här skepp i gott skick. Det blir stort slitage av väder och vind, säger Per Gundersen.