2015-06-18 13:40

2015-06-18 13:40

Vill veta vad som är så dåligt

NÄRINGSLIV: Skickar ut egen enkät om företagsklimatet

Kristinehamns resultat i Svenskt näringslivs undersökning av företagsklimatet sjönk som en sten i år. Nu tar Näringslivssamverkan fram den stora grepen för att vända på varenda sten i syfte att på reda på varför.

Det var någon enstaka parameter som pekade uppåt när Svenskt näringsliv för en månad sedan presenterade företagarnas betyg på Kristinehamn. Det mesta gick brant neråt.

För att ta reda på vad som ligger bakom det minst sagt nedslående resultatet har Näringslivssamverkan tagit hjälp av Attityd i Karlstad för att genomföra en egen enkät.

– Vi har skickat ut enkäten i veckan och gör en påminnelse senare i sommar, säger Madelen Richardsson, chef på Näringslivssamverkan.

Enkäten har föregåtts av ett antal intervjuer där Attityd har pratat med lokala företagare. Syftet med dessa har varit att bilda sig en uppfattning om läget i stort och att utifrån det formulera konkreta frågor för företagarna att svara på.

Madelen Richardsson räknar med att resultatet av enkäten ska vara klart i augusti. Därefter genomförs ytterligare några intervjuer.

– Vi ser det här som en trestegsraket och jag hoppas verkligen att alla som får enkäten tar chansen att svara. Vi tar det här på allvar och vill rätta till det folk tycker är fel, avslutar hon.

Det var någon enstaka parameter som pekade uppåt när Svenskt näringsliv för en månad sedan presenterade företagarnas betyg på Kristinehamn. Det mesta gick brant neråt.

För att ta reda på vad som ligger bakom det minst sagt nedslående resultatet har Näringslivssamverkan tagit hjälp av Attityd i Karlstad för att genomföra en egen enkät.

– Vi har skickat ut enkäten i veckan och gör en påminnelse senare i sommar, säger Madelen Richardsson, chef på Näringslivssamverkan.

Enkäten har föregåtts av ett antal intervjuer där Attityd har pratat med lokala företagare. Syftet med dessa har varit att bilda sig en uppfattning om läget i stort och att utifrån det formulera konkreta frågor för företagarna att svara på.

Madelen Richardsson räknar med att resultatet av enkäten ska vara klart i augusti. Därefter genomförs ytterligare några intervjuer.

– Vi ser det här som en trestegsraket och jag hoppas verkligen att alla som får enkäten tar chansen att svara. Vi tar det här på allvar och vill rätta till det folk tycker är fel, avslutar hon.