2015-06-05 06:00

2015-06-05 12:19

Faktura sex år efter mammans död

OMVÅRDNAD: Dottern fick felaktig räkning

Agnetha Anderssons mamma Inga-Britt avled för sex år sedan. Hon hade då bott på ett äldreboende. Nu kom en räkning för att köra bort skräp efter mamman.

Agnetha Anderssons mamma bodde den sista tiden i livet på äldreboendet Högliden. Efter att hon dog hjälptes Agnetha och hennes dotter åt att städa ur hennes rum. Trots det fick Agnetha nu en räkning för att Passagen i kommunen skulle ha kört bort skräp.

– Jag fick en räkning ställd till min mamma från Passagen. Mamma har aldrig anlitat dem. Jag tyckte att det var jättejobbigt, jag blev jätteledsen. All den där sorgen kom tillbaka, saknaden efter mamma, säger Agnetha Andersson.

Hon förklarar att det inte var räkningen som gjorde henne ledsen men att sorgen som lagt sig nu kom tillbaka. Räkningen hade hon inga planer på att betala.

– Det som skett är att vi tyvärr haft en brist i vårt kundsystem. I det här fallet fanns två personer med samma namn och co-adresser vilket gjorde att systemet ställde fakturan till helt fel person. Det är naturligtvis inte acceptabelt och vi kan bara be om ursäkt och vi kommer självklart att se hur vi kan säkra upp systemet så att det inte händer igen, säger Mats Andersson, kommunikatör på socialförvaltningen.

Har det drabbat fler?

Nej, det är första gången det hänt, det är därför vi inte varit medvetna om bristen i systemet förrän nu.

Agnetha Anderssons mamma bodde den sista tiden i livet på äldreboendet Högliden. Efter att hon dog hjälptes Agnetha och hennes dotter åt att städa ur hennes rum. Trots det fick Agnetha nu en räkning för att Passagen i kommunen skulle ha kört bort skräp.

– Jag fick en räkning ställd till min mamma från Passagen. Mamma har aldrig anlitat dem. Jag tyckte att det var jättejobbigt, jag blev jätteledsen. All den där sorgen kom tillbaka, saknaden efter mamma, säger Agnetha Andersson.

Hon förklarar att det inte var räkningen som gjorde henne ledsen men att sorgen som lagt sig nu kom tillbaka. Räkningen hade hon inga planer på att betala.

– Det som skett är att vi tyvärr haft en brist i vårt kundsystem. I det här fallet fanns två personer med samma namn och co-adresser vilket gjorde att systemet ställde fakturan till helt fel person. Det är naturligtvis inte acceptabelt och vi kan bara be om ursäkt och vi kommer självklart att se hur vi kan säkra upp systemet så att det inte händer igen, säger Mats Andersson, kommunikatör på socialförvaltningen.

Har det drabbat fler?

Nej, det är första gången det hänt, det är därför vi inte varit medvetna om bristen i systemet förrän nu.