2015-05-24 15:50

2015-05-24 15:50

Kvartett visade bilarna

BILAR PÅ STAN: Branschorganisationen uppmärksammas

Fyra av Kristinehamns bilhandlare gjorde under lördagen gemensam sak och samlades under MRF:s flagg.
– Det här är ett bra sätt att lyfta fram vår branschorganisation, säger Claes Virén.

MRF står för Motorbranschens Riksförbund och organiserar de flesta av landets seriösa bilförsäljare.

– Visst finns det seriösa handlare som står utanför, men MRF är ändå en garanti för kunderna, säger Roger Hagnäs, platschef på Wafab i Kristinehamn.

Förutom Wafab och Viréns Bil är det Värmlands Bil och Skoglöfs Bil som medverkar i Bilar på stan. Claes Virén hoppas att det ska kunna bli en årlig tradition att man samlas på gågatan någon gång på våren. Det går bra ihop med höstens aktivitet då man ordnar Bilens dag i respektive bilhall.

– Men det är en fördel att visa upp sig tillsammans också, säger Roger Hagnäs.

Vad är folk intresserade av?

– De är nyfikna på bilar i största allmänhet. Det finns en större medvetenhet kring totalkostnader i dag än vad det funnits tidigare. Då har det varit mer fokus på inköpspris, svarar Roger Hagnäs.

Handlarna har också valt att satsa på att ta med sig vanliga bruksbilar, modeller som går hem hos gemene man.

– En sådan här dag är det ingen idé att ta med en värstingmodell som man kanske bara säljer fem exemplar av, resonerar Roger Hagnäs.

MRF står för Motorbranschens Riksförbund och organiserar de flesta av landets seriösa bilförsäljare.

– Visst finns det seriösa handlare som står utanför, men MRF är ändå en garanti för kunderna, säger Roger Hagnäs, platschef på Wafab i Kristinehamn.

Förutom Wafab och Viréns Bil är det Värmlands Bil och Skoglöfs Bil som medverkar i Bilar på stan. Claes Virén hoppas att det ska kunna bli en årlig tradition att man samlas på gågatan någon gång på våren. Det går bra ihop med höstens aktivitet då man ordnar Bilens dag i respektive bilhall.

– Men det är en fördel att visa upp sig tillsammans också, säger Roger Hagnäs.

Vad är folk intresserade av?

– De är nyfikna på bilar i största allmänhet. Det finns en större medvetenhet kring totalkostnader i dag än vad det funnits tidigare. Då har det varit mer fokus på inköpspris, svarar Roger Hagnäs.

Handlarna har också valt att satsa på att ta med sig vanliga bruksbilar, modeller som går hem hos gemene man.

– En sådan här dag är det ingen idé att ta med en värstingmodell som man kanske bara säljer fem exemplar av, resonerar Roger Hagnäs.