2015-03-25 16:10

2015-03-25 16:12

Kristinehamn tidigt ute med Facebook

SOCIALA MEDIER: Kristinehamn tidigt ute

Kristinehamns kommun var hyfsat tidigt ute med att skapa en sida på Facebook.
En ny undersökning visar att trenden går mot att de svenska kommunerna ökar sin aktivitet på sociala medier. Detta trots att Facebook gör det allt svårare att nå ut med olika budskap.

Sedan 2010 har webbsidan Facebook varit en kanal för Kristinehamns kommun att nå ut med information.

Enligt en undersökning som Kreafon gjort var Kristinehamn den 60:e av de numera 210 kommuner som finns på siten. Först ut att skapa en profil var Hässleholm, 2009. Samma år skapade Storfors, som var först i Värmland, sin Facebooksida.

Enligt den nya rapporten har 72 procent av landets kommuner en övergripande sida för hela kommunen och nio av tio använder Facebook i någon form. Det är ett sätt att sprida information, skapa popularitet och få kontakt med medborgarna.

Antalet gillare på kommunernas sidor har ökat med 71 procent jämfört med förra året. Det är en betydande ökning och ett tecken på att kommunerna blir bättre på att attrahera invånarna.

Topp 50

Kristinehamn kvalar in på topp-50-listan med sina dryga 2 300 gillare, på plats 41. Klart flest gillare har Karlstad med närmare 23 400, enligt rapporten. Tvåa på listan är Huddinge med knappt 14 800 gillare.

– Det är betydligt mer engagemang på sidorna jämfört med förra året. Men Facebooks förändringar ställer till problem för vissa kommuner, säger Lena Leigert på Kreafon i ett pressmeddelande.

Facebook minskar räckvidden allt mer för sidorna genom att den som gillar en sida enbart får se ett urval av inläggen där.

– Vad du får se och inte se bestäms av Facebooks algoritmer. Man kan säga att Facebook gör en slags automatisk nyhetsvärdering som annars är ett journalistiskt hantverk, säger Anders Carlsson i pressmeddelandet.

Sedan undersökningen gjordes har antalet gillare på kommunens sida ökat till 2 385.

NKP finns också på Facebook, sedan 4 december 2009, och har i dagsläget 1710 gillare.

Sedan 2010 har webbsidan Facebook varit en kanal för Kristinehamns kommun att nå ut med information.

Enligt en undersökning som Kreafon gjort var Kristinehamn den 60:e av de numera 210 kommuner som finns på siten. Först ut att skapa en profil var Hässleholm, 2009. Samma år skapade Storfors, som var först i Värmland, sin Facebooksida.

Enligt den nya rapporten har 72 procent av landets kommuner en övergripande sida för hela kommunen och nio av tio använder Facebook i någon form. Det är ett sätt att sprida information, skapa popularitet och få kontakt med medborgarna.

Antalet gillare på kommunernas sidor har ökat med 71 procent jämfört med förra året. Det är en betydande ökning och ett tecken på att kommunerna blir bättre på att attrahera invånarna.

Topp 50

Kristinehamn kvalar in på topp-50-listan med sina dryga 2 300 gillare, på plats 41. Klart flest gillare har Karlstad med närmare 23 400, enligt rapporten. Tvåa på listan är Huddinge med knappt 14 800 gillare.

– Det är betydligt mer engagemang på sidorna jämfört med förra året. Men Facebooks förändringar ställer till problem för vissa kommuner, säger Lena Leigert på Kreafon i ett pressmeddelande.

Facebook minskar räckvidden allt mer för sidorna genom att den som gillar en sida enbart får se ett urval av inläggen där.

– Vad du får se och inte se bestäms av Facebooks algoritmer. Man kan säga att Facebook gör en slags automatisk nyhetsvärdering som annars är ett journalistiskt hantverk, säger Anders Carlsson i pressmeddelandet.

Sedan undersökningen gjordes har antalet gillare på kommunens sida ökat till 2 385.

NKP finns också på Facebook, sedan 4 december 2009, och har i dagsläget 1710 gillare.