2015-01-27 10:58

2015-01-27 14:53

Mer tillgänglighet med nytt telefonisystem

KOMMUNEN: Journummer i bruk mellan torsdag och fredag

Kristinehamns kommun byter den här veckan leverantör av sitt telefonisystem.
– Med det nya systemet får vi bättre funktioner till en klart lägre kostnad så att vi kan utveckla servicen till våra medborgare, säger IT-chefen Stellan Sjögren.

För kristinehamnarna ska övergången inte märkas mer än att kommunens personal i fortsättningen kommer bli än mer tillgängliga via smarta mobiltelefoner.

– Allt ska fungera som förut. Vi behåller samma telefonnummer, förklarar teleadministratör Christina Andersson.

– Det som är nytt är att vi ökar antalet mobiltelefoner, vilket ger nya möjligheter för kommunens anställda att vara tillgängliga för medborgarna och öka den interna effektiviteten i kommunens verksamheter, säger Stellan Sjögren

Med det nya telefonisystemet kommer det också att bli enklare för kommunens anställda att göra hänvisningar via mobilen i en särskild app.

Upphandlat system

Telefonisystemet byts ut eftersom det befintliga avtalet med Teliasonera går ut under våren och den upphandling som genomförts vanns av företaget TDC.

– De har sedan tidigare flera offentliga kunder och kommer att leverera en helhetslösning i form av telefonväxel och operatörstjänster för fast och mobil telefoni samt mobilt bredband, säger IT-chefen.

Journummer

Totalt är det drygt 1 000 växelanslutna telefoner inom Kristinehamns och Storfors kommun som ska flyttas över till det nya systemet.

– Under första halvåret kommer ytterligare cirka 200 telefoner anslutas till växeln vilket resulterar i ytterligare besparingar, säger Stellan Sjögren.

Dessa är i dag inte växelanslutna.

– Vi hoppas att övergången ska gå smidigt och inte bli några problem, säger Christina Andersson.

Men mellan klockan 16.30 torsdag kväll och 7.30 fredag morgon kommer det inte gå att nå några av kommunens växelanslutna telefoner.

Då är ett antal journummer i bruk:

Vid akuta fall gällande barn och ungdom, psyk, missbruk och ekonomi: 114 14.

För rådgivning distriktssköterska: 1177

Felanmälan gata, vatten och avlopp: 054-83 08 70

Felanmälan fastigheter: 186 00 (gäller endast denna natt)

För kristinehamnarna ska övergången inte märkas mer än att kommunens personal i fortsättningen kommer bli än mer tillgängliga via smarta mobiltelefoner.

– Allt ska fungera som förut. Vi behåller samma telefonnummer, förklarar teleadministratör Christina Andersson.

– Det som är nytt är att vi ökar antalet mobiltelefoner, vilket ger nya möjligheter för kommunens anställda att vara tillgängliga för medborgarna och öka den interna effektiviteten i kommunens verksamheter, säger Stellan Sjögren

Med det nya telefonisystemet kommer det också att bli enklare för kommunens anställda att göra hänvisningar via mobilen i en särskild app.

Upphandlat system

Telefonisystemet byts ut eftersom det befintliga avtalet med Teliasonera går ut under våren och den upphandling som genomförts vanns av företaget TDC.

– De har sedan tidigare flera offentliga kunder och kommer att leverera en helhetslösning i form av telefonväxel och operatörstjänster för fast och mobil telefoni samt mobilt bredband, säger IT-chefen.

Journummer

Totalt är det drygt 1 000 växelanslutna telefoner inom Kristinehamns och Storfors kommun som ska flyttas över till det nya systemet.

– Under första halvåret kommer ytterligare cirka 200 telefoner anslutas till växeln vilket resulterar i ytterligare besparingar, säger Stellan Sjögren.

Dessa är i dag inte växelanslutna.

– Vi hoppas att övergången ska gå smidigt och inte bli några problem, säger Christina Andersson.

Men mellan klockan 16.30 torsdag kväll och 7.30 fredag morgon kommer det inte gå att nå några av kommunens växelanslutna telefoner.

Då är ett antal journummer i bruk:

Vid akuta fall gällande barn och ungdom, psyk, missbruk och ekonomi: 114 14.

För rådgivning distriktssköterska: 1177

Felanmälan gata, vatten och avlopp: 054-83 08 70

Felanmälan fastigheter: 186 00 (gäller endast denna natt)