2018-05-16 12:59

2018-05-16 16:59

Nextjet har ansökt om konkurs

KARLSTAD

Flygbolaget Nextjet, som bland annat har avgångar från Karlstad Airport, har ansökt om konkurs. Samtliga flygningar från och med klockan 13 på onsdagen har ställts in.

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger VD Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.

Nextjets kundtjänst kommer att vara stängd tills vidare.

Nextjet har 18 avgångar i veckan från Karlstad till Arlanda och planerade att flyga från Karlstad till Visby i samband med Almedalsveckan på Gotland i juli i år.

– Vi förstod i samband med att trafiklicensen tillfälligt drogs in i höstas att Nextjet hade problem med ekonomin, men de har klarat trafiken fram till nu. Det är väldigt tråkigt att de inte har kunnat lösa problemen och att vi nu tappar en daglig trafik till Arlanda. Vi jobbar på ett alternativ, säger Hans Wennerholm, VD på Karlstad Airport, i ett pressmeddelande.

Pengarna tillbaka?

Det går inte längre att boka biljetter hos Nextjet och den som har bokat en resa med bolaget uppmanas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Om du har köpt flygbiljetten med kreditkort kan du vända dig till banken för att göra en kortretur.

– Tyvärr kan det dock bli krångligt att få tillbaka pengarna, säger Gustav Sandgren, på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, till TT.

Om du har betalat med ett vanligt betalkort, elller på något annat sätt, kan du försöka vända dig till ditt försäkringsbolag.

– Vissa hemförsäkringar har skydd mot konkurser men långt ifrån alla, säger Gustav Sandgren till TT.

Om du inte kan få tillbaka pengarna på något av ovanstående sätt går det att vända sig till konkursförvaltaren och kräva pengar av konkursboendet, men det kan ta flera år.

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger VD Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.

Nextjets kundtjänst kommer att vara stängd tills vidare.

Nextjet har 18 avgångar i veckan från Karlstad till Arlanda och planerade att flyga från Karlstad till Visby i samband med Almedalsveckan på Gotland i juli i år.

– Vi förstod i samband med att trafiklicensen tillfälligt drogs in i höstas att Nextjet hade problem med ekonomin, men de har klarat trafiken fram till nu. Det är väldigt tråkigt att de inte har kunnat lösa problemen och att vi nu tappar en daglig trafik till Arlanda. Vi jobbar på ett alternativ, säger Hans Wennerholm, VD på Karlstad Airport, i ett pressmeddelande.

Pengarna tillbaka?

Det går inte längre att boka biljetter hos Nextjet och den som har bokat en resa med bolaget uppmanas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Om du har köpt flygbiljetten med kreditkort kan du vända dig till banken för att göra en kortretur.

– Tyvärr kan det dock bli krångligt att få tillbaka pengarna, säger Gustav Sandgren, på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, till TT.

Om du har betalat med ett vanligt betalkort, elller på något annat sätt, kan du försöka vända dig till ditt försäkringsbolag.

– Vissa hemförsäkringar har skydd mot konkurser men långt ifrån alla, säger Gustav Sandgren till TT.

Om du inte kan få tillbaka pengarna på något av ovanstående sätt går det att vända sig till konkursförvaltaren och kräva pengar av konkursboendet, men det kan ta flera år.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.