2018-02-01 12:18

2018-02-06 07:16

Tio olika branscher ställs mot varandra

KARLSTAD: De kan bli Årets butik 2018

För andra året i rad ska Årets butik i Karlstad utses.
Priset finns för att visa hur viktig handeln är.

När nomineringstiden gick ut hade 350 nomineringar kom in, fördelat på 56 butiker.

– Det är 100 nomineringar fler än i fjol, och spridningen är större i år, säger Marthe Hem, eventchef på NWT och jurymedlem.

Vill hedra

Hon säger att det varit en lång process att sortera ut de tio nominerade butikerna, då de förtjänar priset på olika sätt.

– Men det slutade i att det är butiker från olika branscher och med en geografisk spridning inom Karlstad.

Priset, som i fjol delades ut för första gången, instiftades för att sätta på fokus på handelns betydelse för stadsbilden. Butikerna är en viktig beståndsdel i att, i det här fallet, Karlstad blir en attraktiv plats att besöka.

– I Karlstad sker arrangemang hela tiden, och då är det viktigt att de som kommer hit har något att göra, säger Marthe Hem och tillägger att det finns en stark vilja att göra Karlstad till just en attraktiv stad.

– Men vi vill också med priset hedra de som verkar i ett tufft klimat, där det inte alltid är så lätt. Vi hoppas att det ska få flera att orka satsa.

Röstning öppen

En som vågat och vunnit med sin satsning är Emma Kinell på blomsterbutiken Binderiet. Hennes recept för att lyckas är att:

– Göra det man brinner för, men samtidigt sticka ut och följa trender. Men samtidigt ska man komma ihåg var man startade, säger hon och tillägger att sociala medier är en viktig del i att lyckas i dagens butiksklimat.

Nu är det upp till kunderna att rösta fram de tre butiker som sedan får besöka juryn för en utfrågning. Priset delas ut på 100 grader Karlstadsgalan den 16 mars.

När nomineringstiden gick ut hade 350 nomineringar kom in, fördelat på 56 butiker.

– Det är 100 nomineringar fler än i fjol, och spridningen är större i år, säger Marthe Hem, eventchef på NWT och jurymedlem.

Vill hedra

Hon säger att det varit en lång process att sortera ut de tio nominerade butikerna, då de förtjänar priset på olika sätt.

– Men det slutade i att det är butiker från olika branscher och med en geografisk spridning inom Karlstad.

Priset, som i fjol delades ut för första gången, instiftades för att sätta på fokus på handelns betydelse för stadsbilden. Butikerna är en viktig beståndsdel i att, i det här fallet, Karlstad blir en attraktiv plats att besöka.

– I Karlstad sker arrangemang hela tiden, och då är det viktigt att de som kommer hit har något att göra, säger Marthe Hem och tillägger att det finns en stark vilja att göra Karlstad till just en attraktiv stad.

– Men vi vill också med priset hedra de som verkar i ett tufft klimat, där det inte alltid är så lätt. Vi hoppas att det ska få flera att orka satsa.

Röstning öppen

En som vågat och vunnit med sin satsning är Emma Kinell på blomsterbutiken Binderiet. Hennes recept för att lyckas är att:

– Göra det man brinner för, men samtidigt sticka ut och följa trender. Men samtidigt ska man komma ihåg var man startade, säger hon och tillägger att sociala medier är en viktig del i att lyckas i dagens butiksklimat.

Nu är det upp till kunderna att rösta fram de tre butiker som sedan får besöka juryn för en utfrågning. Priset delas ut på 100 grader Karlstadsgalan den 16 mars.

De är nominerade

Binderiet Karlstad

EliteBil

Axel Karlssons Elon Karlstad

Feskhandlar'n Från Göteborg

Ica Supermarket Wallinders

Mollstedt Ur

STUDIO1

Magazinet Sport

Thimar Form

Pondus – Home of brands

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.