2016-11-10 06:00

2016-11-10 06:00

Förlossningens badkar på plats – efter ett år

KARLSTAD: "Fruktansvärt frustrerande"

En vattenläcka, en felleverans och en föräldraledighet.
Därför stod förlossningsavdelningen på CSK utan badkar – i ett helt år.

Sedan några veckor tillbaka kan de höggravida kvinnor som besöker förlossningsavdelningen på Centralsjukhuset i Karlstad bada igen. Men under nästan ett års tid fanns inte den möjligheten.

Och varför har visat sig vara en ganska speciell historia.

Det började under senhösten förra året, då det upptäcktes att ett rörfäste inne i förlossningens ”badrum” lossnat vilket lett till att vatten kommit in i väggen och orsakat en skada.

Först drog sanerings- och reparationsarbetet ut på tiden. Därefter gjordes en beställning – en specialbeställning med anledning av ändamålet – hos tillverkaren Gustavsberg.

– Jag vet inte vad som hände, men det dröjde och dröjde och dröjde, berättar avdelningschefen Ann-Louise Filipsson.

Och när badkaret väl dök upp var det av fel storlek.

– Det var alldeles för litet. Det gick knappt att använda för ett normalbad, så att säga, och ännu mindre för en gravid kvinna.

Ett byte kan tyckas vara en enkel sak. Men krånglet hade egentligen bara börjat.

– Det dök aldrig upp.

Enligt avdelningschefen gjorde man en rad försök att ”stöta på”. Men badkaret var borta och några ordentliga svar fick man inte.

Bortglömt

Men till slut dök äntligen det efterlängtade badkaret upp. Och i efterhand har man fått en förklaring till vad som gick fel.

– Badkaret fanns ju hela tiden, det hade blivit kvar på lagret hos Gustavsberg och glömts bort.

Anledningen: den som hanterade beställningen hade – passande nog – gått på föräldraledighet.

– Det var många saker som gick fel här, flera olyckliga omständigheter, säger Ann-Louise Filipsson.

Hur tänker du kring att det tagit så lång tid?

– Det har varit fruktansvärt frustrerande.

Sedan några veckor tillbaka kan de höggravida kvinnor som besöker förlossningsavdelningen på Centralsjukhuset i Karlstad bada igen. Men under nästan ett års tid fanns inte den möjligheten.

Och varför har visat sig vara en ganska speciell historia.

Det började under senhösten förra året, då det upptäcktes att ett rörfäste inne i förlossningens ”badrum” lossnat vilket lett till att vatten kommit in i väggen och orsakat en skada.

Först drog sanerings- och reparationsarbetet ut på tiden. Därefter gjordes en beställning – en specialbeställning med anledning av ändamålet – hos tillverkaren Gustavsberg.

– Jag vet inte vad som hände, men det dröjde och dröjde och dröjde, berättar avdelningschefen Ann-Louise Filipsson.

Och när badkaret väl dök upp var det av fel storlek.

– Det var alldeles för litet. Det gick knappt att använda för ett normalbad, så att säga, och ännu mindre för en gravid kvinna.

Ett byte kan tyckas vara en enkel sak. Men krånglet hade egentligen bara börjat.

– Det dök aldrig upp.

Enligt avdelningschefen gjorde man en rad försök att ”stöta på”. Men badkaret var borta och några ordentliga svar fick man inte.

Bortglömt

Men till slut dök äntligen det efterlängtade badkaret upp. Och i efterhand har man fått en förklaring till vad som gick fel.

– Badkaret fanns ju hela tiden, det hade blivit kvar på lagret hos Gustavsberg och glömts bort.

Anledningen: den som hanterade beställningen hade – passande nog – gått på föräldraledighet.

– Det var många saker som gick fel här, flera olyckliga omständigheter, säger Ann-Louise Filipsson.

Hur tänker du kring att det tagit så lång tid?

– Det har varit fruktansvärt frustrerande.