2015-10-17 06:00

2015-10-17 10:08

Bilaffären blev en mardröm

KARLSTAD: Har anmält bilfirma till Allmänna reklamationsnämnden

Den första ”drack” tio liter olja på en månad, ersättningsbilen är en ren trafikfara.
För Elias Olsson och hans sambo blev bilköpet en riktig mardröm.
Nu har de vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Det har gått drygt tre månader sedan Elias Olssons och sambons billetande förde dem till en mindre bilfirma i Karlstadsområdet. Deras Saab 9-5 var för stor, de ville ha en något mindre och mer bränslesnål familjebil.

Hos bilfirman hittade de en Volvo V50, som visserligen hade rullat nästan 27 000 mil.

– Men den var från 2006, så det var ingen gammal bil, säger Elias Olsson.

Paret betalade 38 000 kronor för bilen, som enligt säljaren inte hade några fel.

Men fel skulle komma, som det berömda brevet på posten.

– Två dagar efter att vi hade köpt upptäckte vi att den var i princip tom på olja. Vilket var märkligt eftersom de skrivit att den var nyservad.

Flera fel

Motorn började blåröka, det kom sot ur avgasröret och instrumentlamporna började varna för fel.

Paret hade flera kontakter med säljfirman som slog ifrån sig, ”allt var normalt”. De försökte häva köpet, men fick nej.

– Det var ett sådant oljeläckande att det var helt otroligt. Vi hade bilen i en månad och på den tiden drack den tio liter!

Några pengar tillbaka var aldrig aktuellt. Men efter många diskussioner fram och tillbaka fick de erbjudande om att köpa en annan bil, en Peugeot 305 SW. Den hade visserligen också uppemot tio år på nacken, men hade gått betydligt kortare än Volvon. Och vad kunde bli värre?

Mycket, skulle det visa sig.

– Den skulle kosta 39 000 kronor, 1 000 kronor mer än Volvon. Så vi krävde ett rakt byte, vi hade ju dessutom redan fått lägga ner en hel del pengar på Volvon, berättar Elias Olsson.

Men det var inte aktuellt.

– Vi fick lägga 8 000 kronor mellan! Men vi kände att vi inte hade något val.

Och var det problem med Volvon så var det ingenting mot vad som väntade.

”Är ju farligt”

Två månader efter bytet skakar Elias bara på huvudet när han ska berätta om det.

– Räknar man med att vi fick betala mellanskillnaden har vi lagt ut 20 000 kronor, och vi är långtifrån klara...

Bromskivorna är utslitna, bilen har fel på elektroniken och det är problem med utsprutningen av spolarvätska.

– Kommer det lort på framrutan går det inte att göra någonting. Man ser inte ett skit, det är ju farligt!

Någon hjälp av säljaren har de inte fått.

– Vi har varit dit flera gånger med saker som måste lagas, men det klarar de inte. Så vi har fått åka på märkesverkstad i stället.

Elias och sambon har vid flera tillfällen försökt få tillbaka pengar och även häva köpet av Peugeoten, men utan framgång. Nu har de vänt sig till allmänna reklamationsnämnden.

– Det här blev en riktig mardröm och till slut var vi så osams att jag sa att jag skulle gå till Arn. Han skrattade i princip åt mig.

Flera anmälningar

För försäljningsfirman är det ingen ny erfarenhet. Firman har anmälts till Arn fyra gånger bara i år.

– Jag har krävt att få tillbaka 12 500 kronor, för det är vad jag kan bevisa att det kostat.

Vad tror du om dina chanser?

– De borde vara ganska goda. Firman har ju fått chansen att laga flera gånger men aldrig lyckats med det.

Men att det skulle vara så bestrids av ägaren av den aktuella bilfirman.

– Han har varit hit en gång med bakluckan, och den fixade vi.

Han hävdar att det rör sig om flera fel som ni inte kunnat ordna?

– Inte som han har reklamerat hos oss.

Hur ser du på att ni anmälts till Arn?

– Det kan inte bli något med det. Han har ju inte ens hört av sig till oss, säger ägaren.

Det har gått drygt tre månader sedan Elias Olssons och sambons billetande förde dem till en mindre bilfirma i Karlstadsområdet. Deras Saab 9-5 var för stor, de ville ha en något mindre och mer bränslesnål familjebil.

Hos bilfirman hittade de en Volvo V50, som visserligen hade rullat nästan 27 000 mil.

– Men den var från 2006, så det var ingen gammal bil, säger Elias Olsson.

Paret betalade 38 000 kronor för bilen, som enligt säljaren inte hade några fel.

Men fel skulle komma, som det berömda brevet på posten.

– Två dagar efter att vi hade köpt upptäckte vi att den var i princip tom på olja. Vilket var märkligt eftersom de skrivit att den var nyservad.

Flera fel

Motorn började blåröka, det kom sot ur avgasröret och instrumentlamporna började varna för fel.

Paret hade flera kontakter med säljfirman som slog ifrån sig, ”allt var normalt”. De försökte häva köpet, men fick nej.

– Det var ett sådant oljeläckande att det var helt otroligt. Vi hade bilen i en månad och på den tiden drack den tio liter!

Några pengar tillbaka var aldrig aktuellt. Men efter många diskussioner fram och tillbaka fick de erbjudande om att köpa en annan bil, en Peugeot 305 SW. Den hade visserligen också uppemot tio år på nacken, men hade gått betydligt kortare än Volvon. Och vad kunde bli värre?

Mycket, skulle det visa sig.

– Den skulle kosta 39 000 kronor, 1 000 kronor mer än Volvon. Så vi krävde ett rakt byte, vi hade ju dessutom redan fått lägga ner en hel del pengar på Volvon, berättar Elias Olsson.

Men det var inte aktuellt.

– Vi fick lägga 8 000 kronor mellan! Men vi kände att vi inte hade något val.

Och var det problem med Volvon så var det ingenting mot vad som väntade.

”Är ju farligt”

Två månader efter bytet skakar Elias bara på huvudet när han ska berätta om det.

– Räknar man med att vi fick betala mellanskillnaden har vi lagt ut 20 000 kronor, och vi är långtifrån klara...

Bromskivorna är utslitna, bilen har fel på elektroniken och det är problem med utsprutningen av spolarvätska.

– Kommer det lort på framrutan går det inte att göra någonting. Man ser inte ett skit, det är ju farligt!

Någon hjälp av säljaren har de inte fått.

– Vi har varit dit flera gånger med saker som måste lagas, men det klarar de inte. Så vi har fått åka på märkesverkstad i stället.

Elias och sambon har vid flera tillfällen försökt få tillbaka pengar och även häva köpet av Peugeoten, men utan framgång. Nu har de vänt sig till allmänna reklamationsnämnden.

– Det här blev en riktig mardröm och till slut var vi så osams att jag sa att jag skulle gå till Arn. Han skrattade i princip åt mig.

Flera anmälningar

För försäljningsfirman är det ingen ny erfarenhet. Firman har anmälts till Arn fyra gånger bara i år.

– Jag har krävt att få tillbaka 12 500 kronor, för det är vad jag kan bevisa att det kostat.

Vad tror du om dina chanser?

– De borde vara ganska goda. Firman har ju fått chansen att laga flera gånger men aldrig lyckats med det.

Men att det skulle vara så bestrids av ägaren av den aktuella bilfirman.

– Han har varit hit en gång med bakluckan, och den fixade vi.

Han hävdar att det rör sig om flera fel som ni inte kunnat ordna?

– Inte som han har reklamerat hos oss.

Hur ser du på att ni anmälts till Arn?

– Det kan inte bli något med det. Han har ju inte ens hört av sig till oss, säger ägaren.