2015-09-26 06:00

2015-09-26 06:00

Ett år efter skandalen – hur mår Konsum Värmland?

KARLSTAD: Vd:n om tuffa tiden för föreningen

En sparkad vd, hotade butiker, dåligt resultat och kritiska röster som aldrig verkar tystna. Det är ett stålbad som Konsum Värmland har gått igenom.
– När jag klev in var det inte ett dukat bord, det kan jag lugnt konstatera, säger vd Tomas Sjölander.

Det är ett år som skakat om Konsum Värmland, och det inleddes med ett avslöjande i NWT den 27 september förra året: ”Sjukskriven Konsum-vd fick rekordlön”.

Några dagar senare hade vd:n fått sparken och personalchefen lämnat med omedelbar verkan. De följdes av styrelseordföranden och innan krutröken lagt sig hade i princip hela organisationen stöpts om.

Men kritiken mot föreningen har fortsatt. Nu senast har det handlat om en påkostad reklamkampanj med budskapet ”stoltare än någonsin” som retat gallfeber på många.

– Det är ingen marknadsbluff. Vi är ordentligt stolta över det vi gör och hur vi jobbar i butikerna. Vi kommer att satsa ännu hårdare på det lokalproducerade. Vi märker att kunderna gillar detta. Jag tycker personligen att värmlänningarna måste göra mer affärer mellan varandra.

Får kritik

Konsumledningen är inte överraskad över reaktionerna.

– Vi visste att vi skulle skapa reaktioner. Samtidigt var kampanjen initialt tänkt att ha internt. Utifrån den analys vi hade gjort, att det som företaget varit med om det senaste året har påverkat hur våra medarbetare känt för företaget, behövde vi göra någonting för att lyfta känslan för våra anställda och vara stolta för de positiva saker vi gjort genom åren.

Det har varit ett turbulent år, sparkad vd och ett dåligt resultat. Precisera: vad är ni stoltare än någonsin över?

– Vi är stolta att vi funnits i 112 år. Vi är stolta att vi är den aktör som har flest lokala producenter i våra butiker. Vi är också stolta över att vi köper varor och tjänster för över 600 miljoner kronor varje år i Värmland för att vara med och utveckla länet, och för att vi har 153 000 medlemmar som är engagerade i vårt företag. Det är några saker vi är stolta över och det tycker vi att vi har all rätt att vara.

Stor förlust

2014 gjorde Konsum Värmland ett minusresultat på 63,3 miljoner kronor. Tomas Sjölander tror att 2015 års resultat blir bättre, men med hur mycket vågar han inte säga.

– Just nu vänder vi på alla stenar. Ingenting är heligt i det arbetet.

Betyder det fler nedläggningar av butiker och ytterligare färre anställda?

– Det kan bli både plus och minus. Nu har vi lagt ett förslag om butiksnedläggningar och några nya drastiska besked finns inte med på agendan. Däremot kan det bli positiva förändringar på Hammarö, upprustning av fem-sex butiker på andra ställen i länet och självfallet ett genomförande av planerna på en ny stor butik i Välsviken i Karlstad.

Ser över poängsystem

En annan kritik som inte gått ledningen förbi är den mot Konsums poängsystem. Det var det tidigare medlemsprogrammet som lade grunden till förlusterna för både Konsum Värmland och i viss mån Coop. Kunderna fick helt enkelt för stor återbäring i förhållande till resultatet. Nu kan det bli förändringar.

– Vi gör en översyn i hopp om att kunna förenkla systemet. Eftersom poängsystemet är rikstäckande har Coop gett oss uppdraget att testa det och få kundernas utlåtande, säger Tomas Sjölander.

Engagerar många

Föreningen har gjort minusresultat i flera år, på det kom turbulensen med vd-härvan. Många ställer sig frågan: hur mår Konsum Värmland?

Tomas Sjölander får många synpunkter kring utvecklingen inom Konsum Värmland.

– En del är kritiska andra är positiva. Det finns ett oerhört engagemang kring föreningen. Det har jag blivit klart medveten om sedan jag tillträdde som vd.

Hur ska ni vända läget som är nu?

– Det är klart att det är en stor strukturförändring som måste till för att få ett resultat i det här. Det är inget som vänds på en natt. Det är en affärsmässighet som måste gås igenom väldigt strukturerat. Sedan är det en kulturell resa som måste genomföras för att spegla det jag tror på och står för i ledarskap och lyfta medarbetarna. Ska vi nå de mål som vi satt upp så är det en laginsats som ska till.

– När jag klev in var det inte ett dukat bord, det kan jag lugnt konstatera. Det har varit en enorm förändringsresa vi påbörjat, men vi ser att det går framåt. Vi har en positiv försäljningsutveckling så vi gör rätt saker. Vi är inte i mål än, men vi tar ett steg i taget och håller oss till en strukturerad plan.

Har ökat

Turbulensen till trots har Konsum Värmland fler medlemmar nu än för ett år sedan. Enligt föreningens siffror har man i dag nästan 154 000 medlemmar, 3 000 fler än när skandalen kring förre vd:n rullades upp.

– Klar vi glädjer oss över medlemsutvecklingen, men det är en lång och jobbig resa att vända de senaste tre årens negativa resultat.

Det är ett år som skakat om Konsum Värmland, och det inleddes med ett avslöjande i NWT den 27 september förra året: ”Sjukskriven Konsum-vd fick rekordlön”.

Några dagar senare hade vd:n fått sparken och personalchefen lämnat med omedelbar verkan. De följdes av styrelseordföranden och innan krutröken lagt sig hade i princip hela organisationen stöpts om.

Men kritiken mot föreningen har fortsatt. Nu senast har det handlat om en påkostad reklamkampanj med budskapet ”stoltare än någonsin” som retat gallfeber på många.

– Det är ingen marknadsbluff. Vi är ordentligt stolta över det vi gör och hur vi jobbar i butikerna. Vi kommer att satsa ännu hårdare på det lokalproducerade. Vi märker att kunderna gillar detta. Jag tycker personligen att värmlänningarna måste göra mer affärer mellan varandra.

Får kritik

Konsumledningen är inte överraskad över reaktionerna.

– Vi visste att vi skulle skapa reaktioner. Samtidigt var kampanjen initialt tänkt att ha internt. Utifrån den analys vi hade gjort, att det som företaget varit med om det senaste året har påverkat hur våra medarbetare känt för företaget, behövde vi göra någonting för att lyfta känslan för våra anställda och vara stolta för de positiva saker vi gjort genom åren.

Det har varit ett turbulent år, sparkad vd och ett dåligt resultat. Precisera: vad är ni stoltare än någonsin över?

– Vi är stolta att vi funnits i 112 år. Vi är stolta att vi är den aktör som har flest lokala producenter i våra butiker. Vi är också stolta över att vi köper varor och tjänster för över 600 miljoner kronor varje år i Värmland för att vara med och utveckla länet, och för att vi har 153 000 medlemmar som är engagerade i vårt företag. Det är några saker vi är stolta över och det tycker vi att vi har all rätt att vara.

Stor förlust

2014 gjorde Konsum Värmland ett minusresultat på 63,3 miljoner kronor. Tomas Sjölander tror att 2015 års resultat blir bättre, men med hur mycket vågar han inte säga.

– Just nu vänder vi på alla stenar. Ingenting är heligt i det arbetet.

Betyder det fler nedläggningar av butiker och ytterligare färre anställda?

– Det kan bli både plus och minus. Nu har vi lagt ett förslag om butiksnedläggningar och några nya drastiska besked finns inte med på agendan. Däremot kan det bli positiva förändringar på Hammarö, upprustning av fem-sex butiker på andra ställen i länet och självfallet ett genomförande av planerna på en ny stor butik i Välsviken i Karlstad.

Ser över poängsystem

En annan kritik som inte gått ledningen förbi är den mot Konsums poängsystem. Det var det tidigare medlemsprogrammet som lade grunden till förlusterna för både Konsum Värmland och i viss mån Coop. Kunderna fick helt enkelt för stor återbäring i förhållande till resultatet. Nu kan det bli förändringar.

– Vi gör en översyn i hopp om att kunna förenkla systemet. Eftersom poängsystemet är rikstäckande har Coop gett oss uppdraget att testa det och få kundernas utlåtande, säger Tomas Sjölander.

Engagerar många

Föreningen har gjort minusresultat i flera år, på det kom turbulensen med vd-härvan. Många ställer sig frågan: hur mår Konsum Värmland?

Tomas Sjölander får många synpunkter kring utvecklingen inom Konsum Värmland.

– En del är kritiska andra är positiva. Det finns ett oerhört engagemang kring föreningen. Det har jag blivit klart medveten om sedan jag tillträdde som vd.

Hur ska ni vända läget som är nu?

– Det är klart att det är en stor strukturförändring som måste till för att få ett resultat i det här. Det är inget som vänds på en natt. Det är en affärsmässighet som måste gås igenom väldigt strukturerat. Sedan är det en kulturell resa som måste genomföras för att spegla det jag tror på och står för i ledarskap och lyfta medarbetarna. Ska vi nå de mål som vi satt upp så är det en laginsats som ska till.

– När jag klev in var det inte ett dukat bord, det kan jag lugnt konstatera. Det har varit en enorm förändringsresa vi påbörjat, men vi ser att det går framåt. Vi har en positiv försäljningsutveckling så vi gör rätt saker. Vi är inte i mål än, men vi tar ett steg i taget och håller oss till en strukturerad plan.

Har ökat

Turbulensen till trots har Konsum Värmland fler medlemmar nu än för ett år sedan. Enligt föreningens siffror har man i dag nästan 154 000 medlemmar, 3 000 fler än när skandalen kring förre vd:n rullades upp.

– Klar vi glädjer oss över medlemsutvecklingen, men det är en lång och jobbig resa att vända de senaste tre årens negativa resultat.