2015-09-23 18:56

2015-09-23 18:56

Keolis ska köra bussarna

KARLSTAD: Kontraktet gäller på sju år

Keolis tar över driften av stadsbusstrafiken i Karlstad. Företaget vann upphandlingen mot fem andra bolag och avtalet gäller från juni 2016 och sju år framåt.
– Det känns bra att kontraktsituationen är säkrad, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Peter Kullgren (KD).

För knappt ett år sedan valde den nuvarande entreprenören Förenade buss att häva sitt åttaåriga avtal med Karlstadsbuss på grund av dålig ekonomi.

Från och med den 13 juni 2016 tar ett betydligt större bolag, Keolis, med 6 000 anställda och en omsättning på 4,4 miljarder kronor bara i Sverige över.

– Visst är det skillnad i bolagsstruktur och det känns bra att kontraktsituationen är säkrad. Samtidigt har lokala Förenade buss gjort ett bra jobb under sin tid, säger Peter Kullgren.

Han är nöjd med att så många som sex bolag tävlade om kontraktet som sträcker sig över sju år med möjlighet till förlängning i 1+1 år. Det är sammanlagt värt en bit över 900 miljoner kronor.

– Trots bytet till Keolis blir det inga stora förändringar. Trafiken kommer att fortsätta med samma bussar och Förenade buss personal erbjuds följa med till den nya entreprenören.

Miljökraven blir dock något hårdare. I dag körs 90 procent av stadsbusstrafiken på biogas, resten kan vara fossil gas. Den nya kontraktet innebär krav på minst 80 procent biogas och de övriga 20 procenten ska vara annan grön gas.

För knappt ett år sedan valde den nuvarande entreprenören Förenade buss att häva sitt åttaåriga avtal med Karlstadsbuss på grund av dålig ekonomi.

Från och med den 13 juni 2016 tar ett betydligt större bolag, Keolis, med 6 000 anställda och en omsättning på 4,4 miljarder kronor bara i Sverige över.

– Visst är det skillnad i bolagsstruktur och det känns bra att kontraktsituationen är säkrad. Samtidigt har lokala Förenade buss gjort ett bra jobb under sin tid, säger Peter Kullgren.

Han är nöjd med att så många som sex bolag tävlade om kontraktet som sträcker sig över sju år med möjlighet till förlängning i 1+1 år. Det är sammanlagt värt en bit över 900 miljoner kronor.

– Trots bytet till Keolis blir det inga stora förändringar. Trafiken kommer att fortsätta med samma bussar och Förenade buss personal erbjuds följa med till den nya entreprenören.

Miljökraven blir dock något hårdare. I dag körs 90 procent av stadsbusstrafiken på biogas, resten kan vara fossil gas. Den nya kontraktet innebär krav på minst 80 procent biogas och de övriga 20 procenten ska vara annan grön gas.