2015-09-17 06:00

2015-09-17 08:28

Offline för studenter

KARLSTAD: Tvist stoppar fiberanslutning för nybygget

På Kronoparken i Karlstad sitter 80 universitetsstudenter i nybyggda lägenheter och väntar på bredbandsanslutning.
Fastighetsbolaget Prime living och Telia skyller på varandra.

Inför terminsstarten stod Prime livings 80 nya lägenheter på Triogatan färdiga och redo att ta emot studenter. Men en sak saknades – fiberanslutningen.

– Vi hade fått information om att det skulle finnas, men det gjorde det inte, säger en förälder till en av de boende.

– Det här är små lägenheter som man betalar över 4 000 kronor i månaden för. Då förväntar man sig att det elementära – el, värme, vatten och bredbandsmöjlighet – ska finnas.

Behövs för skolan

Att inte kunna se på tv är en sak. Men det stora problemet är att inte ha tillgång till internet, vilket är en förutsättning för att till exempel kunna ladda hem undervisningsmaterial och lämna in skolarbeten.

– Det som känns riktigt illa är att Prime living inte kunnat ge några besked, de kan inte ens svara på mejl. Först skulle det lösas inom en vecka, sedan veckan efter och nu handlar det om mitten av november.

David Färm på Prime living bekräftar bredbandsproblemet.

– Tyvärr så ligger vi i tvist med Telia om leveransen. Det finns fiber draget, men Telia vägrar att komma ut och koppla in det, säger han.

”Konstig situation”

Enligt David Färm tecknades ett avtal med Telia redan 2011, om fiberanslutning för 140 lägenheter. 60 lägenheter är färdigställda sedan tidigare och är anslutna till fibernätet. Men för de nybyggda husen har telejätten satt sig på tvären, menar Prime living.

Varför?

– Ja, det undrar vi också. Det är en väldigt konstig situation.

Enligt David Färm är merparten av arbetet dessutom redan gjort.

– Det återstår i princip att Telia ska komma ut och koppla ihop två kablar och slå på anslutningen. Vi har väntat och väntat på besked men de har vägrat återkomma. Tills häromdagen, då vi fick ett mejl från deras jurister. De skriver rakt ut att de inte avser att komma före november och de tänker inte ordna någon temporär lösning för studenterna.

Skyller på varandra

Telia menar däremot att felet ligger hos fastighetsbolaget.

– Det handlar absolut inte om att vi vägrar koppla på någon fiberkabel. Avtalet som tecknades 2011 gäller att ansluta 140 lägenheter under 2011 och 2012. Nu kontaktade de oss fyra år senare – en vecka innan inflytt – och ville bli påkopplade, säger Marcus Haglund på Telias presstjänst.

– Vi har en leveranstid på två till fyra månader när det gäller gruppanslutningar, och det har vi varit extremt tydliga med.

Marcus Haglund uppger dock att Telia undersöker möjligheterna till att skynda på fiberanslutningen.

Temporär lösning

Hur det arbetet går återstår att se. Men situationen för de boende i studentlägenheterna ska lösas inom kort, meddelar Prime living.

– Vi tittar på temporära lösningar. Det kan bli att sätta upp 4G-routers så att studenterna överlever tills det här är löst. Förhoppningsvis ska det vara ordnat inom några dagar, säger David Färm.

Ni anser inte att det här är ert fel, men överväger ni att kompensera era hyresgäster?

– Det är en diskussion som kommer att komma, men det är uthyrningssidan och cheferna som får titta på det. Men den lösning som vi tittar på nu är något vi kommer att bjuda på.

Inför terminsstarten stod Prime livings 80 nya lägenheter på Triogatan färdiga och redo att ta emot studenter. Men en sak saknades – fiberanslutningen.

– Vi hade fått information om att det skulle finnas, men det gjorde det inte, säger en förälder till en av de boende.

– Det här är små lägenheter som man betalar över 4 000 kronor i månaden för. Då förväntar man sig att det elementära – el, värme, vatten och bredbandsmöjlighet – ska finnas.

Behövs för skolan

Att inte kunna se på tv är en sak. Men det stora problemet är att inte ha tillgång till internet, vilket är en förutsättning för att till exempel kunna ladda hem undervisningsmaterial och lämna in skolarbeten.

– Det som känns riktigt illa är att Prime living inte kunnat ge några besked, de kan inte ens svara på mejl. Först skulle det lösas inom en vecka, sedan veckan efter och nu handlar det om mitten av november.

David Färm på Prime living bekräftar bredbandsproblemet.

– Tyvärr så ligger vi i tvist med Telia om leveransen. Det finns fiber draget, men Telia vägrar att komma ut och koppla in det, säger han.

”Konstig situation”

Enligt David Färm tecknades ett avtal med Telia redan 2011, om fiberanslutning för 140 lägenheter. 60 lägenheter är färdigställda sedan tidigare och är anslutna till fibernätet. Men för de nybyggda husen har telejätten satt sig på tvären, menar Prime living.

Varför?

– Ja, det undrar vi också. Det är en väldigt konstig situation.

Enligt David Färm är merparten av arbetet dessutom redan gjort.

– Det återstår i princip att Telia ska komma ut och koppla ihop två kablar och slå på anslutningen. Vi har väntat och väntat på besked men de har vägrat återkomma. Tills häromdagen, då vi fick ett mejl från deras jurister. De skriver rakt ut att de inte avser att komma före november och de tänker inte ordna någon temporär lösning för studenterna.

Skyller på varandra

Telia menar däremot att felet ligger hos fastighetsbolaget.

– Det handlar absolut inte om att vi vägrar koppla på någon fiberkabel. Avtalet som tecknades 2011 gäller att ansluta 140 lägenheter under 2011 och 2012. Nu kontaktade de oss fyra år senare – en vecka innan inflytt – och ville bli påkopplade, säger Marcus Haglund på Telias presstjänst.

– Vi har en leveranstid på två till fyra månader när det gäller gruppanslutningar, och det har vi varit extremt tydliga med.

Marcus Haglund uppger dock att Telia undersöker möjligheterna till att skynda på fiberanslutningen.

Temporär lösning

Hur det arbetet går återstår att se. Men situationen för de boende i studentlägenheterna ska lösas inom kort, meddelar Prime living.

– Vi tittar på temporära lösningar. Det kan bli att sätta upp 4G-routers så att studenterna överlever tills det här är löst. Förhoppningsvis ska det vara ordnat inom några dagar, säger David Färm.

Ni anser inte att det här är ert fel, men överväger ni att kompensera era hyresgäster?

– Det är en diskussion som kommer att komma, men det är uthyrningssidan och cheferna som får titta på det. Men den lösning som vi tittar på nu är något vi kommer att bjuda på.