2015-07-28 18:34

2015-07-28 18:34

Stort branschintresse för bioflygbränsle

Intresset för den tankanläggning för bioflygbränsle som finns på Karlstad flygplats och satsningen på sådana flighter därifrån är stor.
I förra veckan var Maria Fiskerud, vd för Fly Green Fund i Karlstad inbjuden att tala på världens största bioindustrikonferens i Montreal.

I fjol somras presenterades det unika projektet på Karlstad flygplats – världens första tankanläggning för bioflygbränsle – och det har gett ett stort eko i branschen.

Sedan dess har flygplatsen tillsammans med NISA (Nordic Initiative Sustainable Aviation) och SkyNRG grundat den ekonomiska föreningen Fly Green Fund. En förening med målet att göra det möjligt för företag, organisationer och enskilda att flyga mer hållbart på bioflygbränslen i Norden.

Hur kändes det att bli inbjuden som talare på konferensen i Montreal, Kanada?

– Det var väldigt spännande! Jag hade inte förstått hur stor den här konferensen är. Vi var 1 200 personer från 50 länder och 725 företag som deltog. Det är den största i sitt slag i branschen, säger Maria Fiskerud.

Vad deltog du i för aktiviteter?

– Jag talade både på en av de fem stora föreläsningarna och en mindre och intresset för Fly Green Fund och det arbete som startades i Karlstad för ett drygt år sedan var mycket stort.

– Hela flygbranschen vill övergå till miljövänligare bränsle och Karlstad flygplats har med sin satsning visat att det är möjligt. Tunga svenska aktörer som flygplatsägaren Swedavia och flygbolagen SAS, Malmö Aviation, KLM, EFS och Sverigeflyg har redan valt att gå med som partners i Fly Green Fund.

Har ni redan börjat flyga med bioflygbränsle?

– Ja, de flygningar som gjordes från Karlstad flygplats till Visby under Almedalsveckan skedde delvis med bioflygbränsle. Med hjälp av Fly Green Fund hoppas vi att alla flygningar kommer bli med inblandning av bioflygbränsle i framtiden.

Vad är Fly Green Fund?

– Vi är en ekonomisk förening som redan i dag ger resenärer möjlighet att flyga på bioflygbränsle. Våra partners i flygbranschen betalar våra administrativa avgifter och sedan kommer vi under hösten att erbjuda årsavtal till näringsliv, offentlig verksamhet och privatpersoner.

– De väljer då själva att betala för hela eller delar av kostnaden för att göra sina tjänsteflygresor helt eller delvis på bioflygbränsle.

Hur jobbar ni för att få fart på bioflygbränsleflygningarna?

– Förutom årsavtalen så kommer vi även att sälja så kallade biobiljetter som du köper tillsammans med din vanliga flygbiljett och på så sätt betalar du för ditt eget bioflygbränsle för din resa.

– Målet är även att på sikt även börja producera bioflygbränsle från värmländska skogsråvaror, säger Maria Fiskerud.

I fjol somras presenterades det unika projektet på Karlstad flygplats – världens första tankanläggning för bioflygbränsle – och det har gett ett stort eko i branschen.

Sedan dess har flygplatsen tillsammans med NISA (Nordic Initiative Sustainable Aviation) och SkyNRG grundat den ekonomiska föreningen Fly Green Fund. En förening med målet att göra det möjligt för företag, organisationer och enskilda att flyga mer hållbart på bioflygbränslen i Norden.

Hur kändes det att bli inbjuden som talare på konferensen i Montreal, Kanada?

– Det var väldigt spännande! Jag hade inte förstått hur stor den här konferensen är. Vi var 1 200 personer från 50 länder och 725 företag som deltog. Det är den största i sitt slag i branschen, säger Maria Fiskerud.

Vad deltog du i för aktiviteter?

– Jag talade både på en av de fem stora föreläsningarna och en mindre och intresset för Fly Green Fund och det arbete som startades i Karlstad för ett drygt år sedan var mycket stort.

– Hela flygbranschen vill övergå till miljövänligare bränsle och Karlstad flygplats har med sin satsning visat att det är möjligt. Tunga svenska aktörer som flygplatsägaren Swedavia och flygbolagen SAS, Malmö Aviation, KLM, EFS och Sverigeflyg har redan valt att gå med som partners i Fly Green Fund.

Har ni redan börjat flyga med bioflygbränsle?

– Ja, de flygningar som gjordes från Karlstad flygplats till Visby under Almedalsveckan skedde delvis med bioflygbränsle. Med hjälp av Fly Green Fund hoppas vi att alla flygningar kommer bli med inblandning av bioflygbränsle i framtiden.

Vad är Fly Green Fund?

– Vi är en ekonomisk förening som redan i dag ger resenärer möjlighet att flyga på bioflygbränsle. Våra partners i flygbranschen betalar våra administrativa avgifter och sedan kommer vi under hösten att erbjuda årsavtal till näringsliv, offentlig verksamhet och privatpersoner.

– De väljer då själva att betala för hela eller delar av kostnaden för att göra sina tjänsteflygresor helt eller delvis på bioflygbränsle.

Hur jobbar ni för att få fart på bioflygbränsleflygningarna?

– Förutom årsavtalen så kommer vi även att sälja så kallade biobiljetter som du köper tillsammans med din vanliga flygbiljett och på så sätt betalar du för ditt eget bioflygbränsle för din resa.

– Målet är även att på sikt även börja producera bioflygbränsle från värmländska skogsråvaror, säger Maria Fiskerud.