2015-07-28 06:00

2015-07-28 15:53

Butikerna är gladast i sommar

KARLSTAD: Vädervariation bjuder in till shopping och aktivt uteliv

Hiss eller diss? Två sommarmånader har snart passerat och de flesta semesterfirare kan nog enas om att vädret varit... sådär. Men när det blåser kallt och regnar småspik finns det ändå några som hurrar.
– Absolut, med typiskt sommarväder blir det mycket mer folk i butikerna, säger Lillevi Ljungkvist, butikschef på Stadium.

Varje månad, från årsskiftet till maj, har detaljhandeln i Sverige ökat sin omsättning med mellan tre och sju procent jämfört med samma månader i fjol. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån. Och om den värmländska butikspersonalen har rätt kommer sommarmånaderna följa samma mönster. Det mesta verkar bero på vädergudarna.

– Det är mycket mer folk i rörelse nu, säger Rasmus Ottenfalk, butiksbiträde på Team sportia i Karlstad, och får medhåll av kollegan Angelica Einarsson.

– Folk köper framför allt cyklar, men också skor och sandaler.

Naturliv lockar

Att omväxlande väder och svalare temperatur inbjuder till rörelse känner Mårten Plahn på Naturkompaniet också igen. Han ser en tydlig samhällstendens.

– Ute-trenden har verkligen boomat i år. Det finns så många bra hjälpmedel i dag, vem som helst kan tälta och vandra. Hela barnfamiljer kommer hit och köper utrustning, säger Mårten Plahn.

– Det är som att man börjar inse att det är roligare att röra på sig i naturen än på ett svettigt gym.

Förutom byxor för uteaktivitet säljer hattar och kepsar bra, men det finns en storsäljare som slår allt enligt Mårten.

– Myggmedel!

Sommarens outsiders

Produkter för att förebygga och behandla stick från blodtörstiga flygfän säljer också bra hos apoteken.

– Förra året var det mer fokus på vätskeersättning, i år är myggmedel absolut en av våra storsäljare, säger apotekschef Sofia Sjögren på Kronans droghandel på Bergvik.

Något förvånande säljer även solskyddskrämer bra.

– Ja, solskydden har faktiskt sålt som smör, högre faktorer säljer bäst, säger Sofia Sjögren.

Men värmlänningarna är inte bara bra på att skydda huden.

– Kunderna är upplysta idag, jag tror att media har hjälpt till att sprida vikten av att skydda både hud och ögon mot sol, säger Lena Olsson som sålt många par solglasögon på Synsam i Karlstad centrum de senaste veckorna.

Men så finns det förstås sånt som kunderna inte trånar efter i sommar. Rasmus Otterfalk vet vilka produkter som är årets sommarsäsongs outsiders:

– Förra sommaren sålde vi massor av badtofflor och kylhanddukar, det har det väl inte blivit så mycket av i år...

Moa Holmström

Varje månad, från årsskiftet till maj, har detaljhandeln i Sverige ökat sin omsättning med mellan tre och sju procent jämfört med samma månader i fjol. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån. Och om den värmländska butikspersonalen har rätt kommer sommarmånaderna följa samma mönster. Det mesta verkar bero på vädergudarna.

– Det är mycket mer folk i rörelse nu, säger Rasmus Ottenfalk, butiksbiträde på Team sportia i Karlstad, och får medhåll av kollegan Angelica Einarsson.

– Folk köper framför allt cyklar, men också skor och sandaler.

Naturliv lockar

Att omväxlande väder och svalare temperatur inbjuder till rörelse känner Mårten Plahn på Naturkompaniet också igen. Han ser en tydlig samhällstendens.

– Ute-trenden har verkligen boomat i år. Det finns så många bra hjälpmedel i dag, vem som helst kan tälta och vandra. Hela barnfamiljer kommer hit och köper utrustning, säger Mårten Plahn.

– Det är som att man börjar inse att det är roligare att röra på sig i naturen än på ett svettigt gym.

Förutom byxor för uteaktivitet säljer hattar och kepsar bra, men det finns en storsäljare som slår allt enligt Mårten.

– Myggmedel!

Sommarens outsiders

Produkter för att förebygga och behandla stick från blodtörstiga flygfän säljer också bra hos apoteken.

– Förra året var det mer fokus på vätskeersättning, i år är myggmedel absolut en av våra storsäljare, säger apotekschef Sofia Sjögren på Kronans droghandel på Bergvik.

Något förvånande säljer även solskyddskrämer bra.

– Ja, solskydden har faktiskt sålt som smör, högre faktorer säljer bäst, säger Sofia Sjögren.

Men värmlänningarna är inte bara bra på att skydda huden.

– Kunderna är upplysta idag, jag tror att media har hjälpt till att sprida vikten av att skydda både hud och ögon mot sol, säger Lena Olsson som sålt många par solglasögon på Synsam i Karlstad centrum de senaste veckorna.

Men så finns det förstås sånt som kunderna inte trånar efter i sommar. Rasmus Otterfalk vet vilka produkter som är årets sommarsäsongs outsiders:

– Förra sommaren sålde vi massor av badtofflor och kylhanddukar, det har det väl inte blivit så mycket av i år...

Moa Holmström

  • Moa Blomgren