2015-06-19 06:00

2015-06-19 06:00

Snapsförsäljningen i höjden på midsommar

VÄRMLAND: Det köps på Systembolaget

Midsommar. Då ökar Systembolaget sin försäljning rejält. Allra mest märks det i snapshyllan.
– Svenskar är traditionella, säger Elina Yli-Torvi, pressekreterare hos Systembolaget.

Runt en miljon kunder brukar besöka Systembolagets butiker runt om i landet under torsdagen före midsommar. Det är mer än dubbelt så många som under en vanlig torsdag.

Kanske inte så konstigt då att försäljningen skjuter i höjden.

Under förra årets midsommarvecka såldes motsvarande 1 235 000 liter ren alkohol i Systembolagets butiker, allra mest rör det sig om öl och vin. En medelvecka 2013 var siffran 884 000 liter ren alkohol.

– Det finns flera helger på året där det är ett väldigt högt tryck. Och midsommar är en väldigt intensiv period i våra butiker, säger Elina Yli-Torvi, pressekreterare på Systembolaget.

Kryddat brännvin

På midsommar ökar alla dryckessorter jämfört med en normalvecka. Och allra störst är ökningen, procentuellt sett, när det kommer till kryddat brännvin.

En medelvecka 2013 såldes 22 000 liter. Förra midsommarveckan – 148 000 liter.

– Svenskar är traditionella. Det är framför allt kryddat brännvin som man väljer till midsommar, säger Elina Yli-Torvi.

Fler väljer ekologiskt

Men det är inte bara snapsen som trendar när det kommer till midsommarfirande.

Systembolaget ser också två andra utvecklingar.

– Vi är traditionella runt midsommar, men vi har också sett en utveckling runt alkoholfritt och ekologiskt, säger Elia Yli-Torvi.

Runt en miljon kunder brukar besöka Systembolagets butiker runt om i landet under torsdagen före midsommar. Det är mer än dubbelt så många som under en vanlig torsdag.

Kanske inte så konstigt då att försäljningen skjuter i höjden.

Under förra årets midsommarvecka såldes motsvarande 1 235 000 liter ren alkohol i Systembolagets butiker, allra mest rör det sig om öl och vin. En medelvecka 2013 var siffran 884 000 liter ren alkohol.

– Det finns flera helger på året där det är ett väldigt högt tryck. Och midsommar är en väldigt intensiv period i våra butiker, säger Elina Yli-Torvi, pressekreterare på Systembolaget.

Kryddat brännvin

På midsommar ökar alla dryckessorter jämfört med en normalvecka. Och allra störst är ökningen, procentuellt sett, när det kommer till kryddat brännvin.

En medelvecka 2013 såldes 22 000 liter. Förra midsommarveckan – 148 000 liter.

– Svenskar är traditionella. Det är framför allt kryddat brännvin som man väljer till midsommar, säger Elina Yli-Torvi.

Fler väljer ekologiskt

Men det är inte bara snapsen som trendar när det kommer till midsommarfirande.

Systembolaget ser också två andra utvecklingar.

– Vi är traditionella runt midsommar, men vi har också sett en utveckling runt alkoholfritt och ekologiskt, säger Elia Yli-Torvi.

Så mycket säljs

Midsommar 2014 Midsommar 2013 Medelvecka 2013

Sprit 575 610 360

Vin 4916 5080 3770

Öl 6683 7006 4415

Cider/blanddrycker 718 787 334

Alkoholfritt 99 97 45

Kryddat brännvin 148 162 22

Siffrorna avser Systembolagets försäljning i tusentals liter.

Källa: Systembolaget